رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از دریافت کارت سبز و تمدید عضویت ژئوپارک قشم در شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو به مدت چهار سال خبر داد.

به گزارش سفربازی، به نقل از ایسنا، افشار فتح‌الهی در تشریح این خبر، گفت: در جلسه شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو، ژئوپارک قشم با اکثریت قاطع آرا موفق به دریافت کارت سبز و تمدید عضویت شد.

ارزیابی کارشناسان یونسکو 

او توضیح داد: ژئوپارک‌های جهان هر چهار سال مورد ارزیابی کارشناسان یونسکو قرار می‌گیرند و در صورت تایید موفق به دریافت کارت سبز و تمدید عضویت به مدت چهار سال می‌شوند، در غیراین‌صورت با کارت زرد یا قرمز که به معنی تعلیق و لغو عضویت است، روبرو می‌شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ضمن تبریک دریافت کارت سبز ژئوپارک قشم به همه قشموندان و هموطنان، افزود: این موفقیت حاصل تلاش شبانه‌روزی تمام افرادی است که در حفاظت از این میراث ثبت شده جهانی، کوشیده‌اند.

استانداردهای شبکه جهانی بسیار علمی است

به گفته فتح‌الهی، معیارها و استانداردهای شبکه جهانی ژئوپارک‌ها برای اعطای کارت سبز، بسیار علمی، سخت‌گیرانه و دقیق است و خوشبختانه اقدامات مثبت همکاران ما در مدیریت ژئوپارک و مشارکت فعال جامعه محلی و دوستداران محیط زیست موجب شد، ژئوپارک جهانی قشم به این معیارها دست پیدا کند.

او یادآور شد: ژئوپارک جهانی قشم با جلب نظر ارزیابان یونسکو، به عنوان نمونه ژئوپارک موفق در دنیا نیز معرفی شده تا سایر کشورها نیز از دانش و تجربیات این میراث گران‌بها برای توسعه ژئوپارک‌ها استفاده کنند.

گفتنی است، بنابراین گزارش، شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو از ۱۲ عضو متخصص تشکیل شده و مدیر ژئوپارک جهانی قشم به‌عنوان تنها عضو غرب آسیا و خاورمیانه در این شورا حضور دارد.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای