احتمالا توی یک سری‌ صحنه‌های ترسناک یا هیجان‌انگیز برخی فیلم‌ها با پل معلق آشنا شدی. وقتی که شخصیت فیلم با استرس و هیجان، مسیر نامتعادل یک پل معلق چوبی رو طی می‌کنه، آدم دلش می‌خواد از استرس ناخنشو بجوعه مبادا بلایی سرش بیاد! باید یک رازی رو بهت بگم، تجربه این حجم از هیجان و استرس توی دنیای واقعی هم امکان‌پذیره! یعنی تو می‌تونی تو دنیای واقعی،‌ به مجموعه‌های تفریحی یا مکان‌های گردشگری که پل معلق دارن بری و پیاده‌روی روی یک سطح لرزان رو تجربه کنی!

یکی از این مجموعه‌ها که با بازدید از اون درکنار کلی امکانات تفریحی و رفاهی، پل معلق هم پیدا می‌کنی، مجموعه تفریحی تله کابین رامسره. قطعا می‌دونی که طبیعت بکر رامسر به‌تنهایی دل گردشگران رو برده، اما تفریحاتی که در دل این طبیعت احداث شده، مثل پل معلق و زیپ لاین شهر سبز، باعث شده تا لذت بردن از این طبیعت خیره‌کننده دوچندان بشه. در این مجموعه، امکانات مختلف تفریحی و رفاهی وجود داره و تمام بخش‌های اون با امنیت بالا ارائه میشن. این قانون برای پل معلق رامسر هم صدق می‌کنه. اگه می‌خوای با وجود امنیت کامل، با لذت یک پیاده‌روی هیجان‌انگیز روی سطح نامتعادل پل معلق چوبی آشنا بشی، این مقاله همون چیزیه که دنبالش می‌گردی.

پل معلق اصن چی هست؟

همونطور که می‌دونی، پل یک سازه‌ای هست که دو ناحیه دوردست مثل دره یا رودخونه رو به هم وصل می‌کنه. پل معمولی خیلی کاربرد داره، اما پل معلق یکم جریانش فرق می‌کنه! هدف پل معلق فقط این نیست که تو بتونی بین دو نقطه دورافتاده رفت و آمد کنی، بلکه معلق بودن یا نامتعادل بودن اون این انگیزه رو ایجاد می‌کنه تا مسیر بین دو نقطه رو با استرس و هیجان طی کنی. درواقع، معلق بودن پل یعنی اینکه تو اون هیچ خبری از ثبات و پایداری نیست!

سفربازی - پل معلق رامسر

پل معلق رامسر

با قدم برداشتن روی پل معلق، تو دیگه نمی‌تونی به مقصد فکر کنی، چون تمام حواست به سمت مسیر پرت میشه. گرچه ظاهر پل‌های معلق خیلی ساده به‌نظر می‌رسه،‌ اما معماری پیچیده‌ای دارن، چون باید باوجود نامتعادلی، امنیت و توازن مناسبی داشته باشن.

چه شهرهایی پل معلق دارن؟

پل معلق جزو جاذبه‌های گردشگری محبوب حساب میشه، پس حتما توی هر مجموعه تفریحی یا شهربازی بزرگ باید یکی از اونها باشه! طولانی‌ترین پل معلقی که نه‌تنها تو ایران، بلکه تو خاورمیانه وجود داره رو می‌تونی در مشگین شهر پیدا کنی. مشگین شهر یک روستا تو اردبیله که فقط ۷۰هزار نفر جمعیت داره، اما به‌خاطر جاذبه‌های دیدنی فوق‌العادش مثل پل معلق،‌ بسیار مورد توجه قرار گرفته. این پل در سال ۱۳۹۴ ساخته شده و ۳۶۵ متر طول داره. عرض این پل دو متره و روی رودخانه خیاوچایی در ارتفاع ۸۰ متری قرار گرفته.

به‌جز مشگین شهر، شهرهای زیادی از ایران هستن که پل معلق دارن. معروف‌ترین پل معلق‌هایی که تو ایران وجود داره شامل موارد زیر میشن:

  • پل معلق پیرتقی: درسته که پل معلق مشگین شهر طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه شناخته شده، اما اگه به اردبیل رفتی و دوست داری یک تجربه هیجان‌انگیزتر داشته باشی،‌ پل معلق پیرتقی گزینه بهتری هست. این پل معلق تو همون استان اردبیل، تو دره‌های شهر هشتجین در شهرستان خلخال ساخته شده. پل معلق پیرتقی ارتفاع ۶۰ متری داره و طول و عرضش ۱۶۵ در یک متره.
سفربازی - پل معلق پیر تقی

پل معلق پیر تقی

  • پل معلق هیر: استان اردبیل به‌تنهایی گزینه‌های زیادی برای تجربه پل معلق چوبی ارائه میده، یکی دیگه از این پل‌ها تو این استان، پل معلق هیر هست که به‌عنوان اولین پل معلق شیشه‌ای ایران شناخته میشه. کف این پل تماما از شیشه ساخته شده و روی دره و رودخانه هیر قرار گرفته.
  • پل معلق مجموعه گردشگری نمک آبرود: پل معلق نمک آبرود، بالای قله دیوحمام ساخته شده. به عبارت دیگه، برای بازدید از اون باید سوار خط تله کابین دوم، یعنی خط تله کابین جدیدتر بشی. عرض این پل اونقدر کمه که در آن واحد فقط یک نفر می‌تونه از اون عبور کنه. اما منظره‌ای که این پل ازش رد شده،‌ تجربه‌ای متفاوت نسبت به گزینه‌های قبلی برات رقم می‌زنه.
سفربازی - پل معلق نمک آبرود

پل معلق نمک آبرود

  • پل معلق دره خرینه: یکی از زیباترین جاذبه‌های استان لرستان دره خرینه هست که بلندترین پل معلق چوبی تو ایران در بالای اون ساخته شده. این پل بین جاده پل دختر به سمت اندیمشک واقع شده. رودخانه کرخه از زیر این پل می‌گذره که جذابیت منظره اون رو تا حد زیادی افزایش‌ می‌ده. ارتفاع اون ۸۵ و طولش ۱۱۰ متره.
  • پل معلق کوه صفه اصفهان: پل معلق کوه صفه اصفهان ۱۱۰ متر طول داره و ارتفاع اون از سطح زمین ۴۵ متره. این پل با یک زیپ لاین تو یک خط موازی ساخته شدن و استفاده همزمان از هر دوی اونها وجود داره.
سفربازی - پل معلق کوه صفه

پل معلق کوه صفه

  • پل معلق رامسر: پل معلق رامسر یکی از مهیج‌ترین بخش‌های مجموعه تفریحی تله کابین رامسره که بالای کوه ایلمیلی، لابه‌لای درختان سرسبز قرار گرفته. این پل‌ جزو بخش سافاری جنگل این مجموعه محسوب میشه. با راه رفتن روی اون می‌تونی تاب خوردن بین جنگل‌های ایلمیلی رو تجربه ‌کنی.

سافاری جنگل رامسر چیه؟

حتما درمورد شهر سبز، مجموعه تفریحی تله کابین رامسر، شنیدی. سافاری جنگل رامسر،‌ بخشی از این  مجموعه تفریحی هست که بهت کمک می‌کنه تا با یک تیر دو تا نشون بزنی. توی این بخش، زیپ لاین و پل معلق در کنار هم قرار گرفتن، به‌طوریکه برای رسیدن به پل معلق اول از زیپ لاین گذر می‌کنی. البته، این نکته رو فراموش نکن که این بخش در بالای قله قرار گرفته، به عبارت دیگه، برای استفاده از زیپ لاین و پل معلق رامسر،‌ تو اولین مرحله لازمه که سوار تله کابین بشی و به بالای کوه بری.

سفربازی - سافاری جنگل رامسر

سافاری جنگل رامسر

سافاری جنگل شهر سبز، ۴۵۰ متر ارتفاع داره و شامل سه خط زیپ لاین و دو پل معلق چوبی میشه. بعد از طی کردن هر زیپ لاین، مسافران پیاده شده و از روی یک پول معلق چوبی رد میشن تا به زیپ لاین بعدی برسن. برای طی کردن این مسیر لازمه که گردشگران یک سری آموزش مختصر رو بگذرونن و لباس‌های مخصوص رو به تن کنن.

 البته، باوجود اینکه مسیر پل‌های معلق و زیپ لاین‌های سافاری جنگل مشخص شده هست،‌ تو این آزادی عمل رو داری که از هرکدوم که می‌خوای عبور کنی. ممکنه دوست نداشته باشی که زیپ لاین‌هارو سوار بشی، هیچ موردی نداره. یا مثلا می‌خوای که فقط از مسیر یک زیپ لاین و یک پل معلق عبور کنی، انتخاب نهایی مسیرها کاملا با خودته.

پل معلق رامسر برای چه کسایی مناسبه؟

برای کسایی که اهل هیجان هستن و در عین حال به طبیعت‌گردی علاقه دارن، پیاده‌روی روی پل معلق می‌تونه خیلی جذاب باشه. عبور از این سازه‌ها، حتی اگه تو ارتفاع خیلی کم هم ساخته شده باشن،‌ بسیار چالش‌برانگیزه. گذشتن از طبیعت بکر قله ایلمیلی روی پل معلق رامسر، ترکیبی از حس‌هارو بهت منتقل می‌کنه. استرس اینکه این سازه معلق باعث سقوطت نشه با آرامش و شگفتی که از طبیعت می‌گیری، یه تجربه جدید و جالب برات ایجاد می‌کنه.

سفربازی - پل معلق رامسر برای چه کسانی مناسب است؟

پل معلق رامسر برای چه کسانی مناسب است؟

علاوه‌بر همه اینها، اگه اهل عکاسی هستی،‌ پل معلق می‌تونه یه سوژه عکاسی فوق‌العاده جذاب باشه! می‌تونی روی این پل وایسی و یه عکس جذاب از خودت ثبت کنی، یا اگه به عکاسی از طبیعت علاقه داری،‌ می‌تونی از جذابیت پل معلق چوبی لابه‌لای جنگل‌های رامسر عکاسی کنی. جالبه بدونی بعضی‌از پل‌های معلق جزو پرطرفدارترین مکان‌ها برای عکاسی محسوب میشن.

این موضوع رو هم درنظر داشته باش که برای بازدید از پل معلق چوبی رامسر،‌ نباید ترس از ارتفاع داشته باشی! چون این پل به‌خودی خود تو ارتفاع بالا ساخته شده، حالا فکرش رو کن که تو از ارتفاع بترسی و مجبور باشی که تو یک ارتفاع نسبتا بالا، روی یک سطح نامتعادل و لرزان راه بری و برای حفظ تعادلت تلاش کنی! تو این شرایط،‌ هیجان و تفریح جای خودش رو به ترس و استرس می‌ده که این اصلا قشنگ نیست. پس اگه ترس از ارتفاع داری، فکر راه رفتن روی پل معلق رامسر رو از ذهنت بیرون کن.

پل معلق رامسر کجاست؟

همونطور که گفتم،‌ پل معلق رامسر جزو سافاری جنگل شهر سبز هست و برای بازدید از اون باید در مرحله اول آدرس مجموعه تفریحی تله کابین رامسر رو طی کنی:

استان مازندران، شهرستان رامسر، کیلومتر ۵ غرب رامسر، مجمتع تفریحی رامسر

بعد از اینکه وارد شهر سبز شدی، لازمه که سوار تله کابین بشی. در بالای قله ایلمیلی، علاوه‌بر تمام امکانات تفریحی و رفاهی که وجود داره، زیپ لاین و پل‌های معلق چوبی رو پیدا می‌کنی.

سفربازی - پل معلق رامسر کجاست

پل معلق رامسر

نمایش پل معلق رامسر روی نقشه گوگل

مسیریابی پل معلق رامسر با گوگل

بهترین زمان برای رفتن به پل معلق رامسر کی هست؟

از اونجایی که پل معلق رامسر، تو جنگل‌های شمالی قرار گرفته، بهتره که برای بازدید از اون تو فصل‌های خوش آب و هوا مثل بهار اقدام کنی. آب و هوای شمال خیلی شرجیه و ممکنه این موضوع تو فصل تابستون برای بعضی‌ها اذیت کننده باشه. این پل معلق تو فصل پاییز هم می‌تونه خیلی جذاب باشه. چون زمانی‌که از مسیر عبور می‌کنی،‌ جذابیت برگ‌های رنگارنگ پاییزی شگفت‌زده‌ات می‌کنه. درمجموع، بهترین زمان برای بازدید از پل معلق چوبی رامسر، اواخر اردیبهشت یا مهر ماه درنظر گرفته میشه. چون اون موقع دیگه خبری از آب وهوای شرجی نیست و برگ‌ها رنگ جذابی به خودشون می‌گیرن. اما تو فصل زمستون، آب و هوای جنگل ایلمیلی کمی سرد میشه و برگ‌ها خزون می‌کنن، پس اگه می‌خوای از طبیعت مسیر پل معلق رامسر لذت ببری بهتره که تو زمستون به سراغش نری.

سفربازی - بهترین زمان رفتن پل معلق رامسر

بهترین زمان رفتن پل معلق رامسر

هزینه و شرایط استفاده از پل معلق و زیپ لاین رامسر چقدره؟

برای استفاده از زیپ لاین رامسر‌، باید از ۱۱ تا ۴۰ سال سن داشته باشی،‌ وزنت هم باید بین ۴۵ تا ۹۵ کیلوگرم باشه. هزینه استفاده از این خدمات هم به‌صورت زیر هست:

  • مسیر کامل دو زیپ لاین و دو پل معلق: ۱۸۰۰۰۰ تومن
  • زیپ لاین یا پل معلق مسیر نیمه: ۱۲۰۰۰۰ تومن
  • زیپ لاین یا پل معلق مسیر اول: ۶۵۰۰۰ تومن
  • هزینه ورود ماشین به پارکینگ مجموعه ۲۶۰۰۰ تومن

نظرات مردم درمورد پل معلق رامسر

درمجموع، هیچ مسافری نیست که از کمبود امکانات یا ایمن نبودن وسایل توی شهر سبز گله‌ای داشته باشه. چیزی که بیشتر بازدیدکنندگان درموردش توافق دارن اینه که پیاده‌روی روی پل‌ معلق می‌تونه یک خاطره فراموش نشدنی باشه.😊

از پل معلق رامسر دیدن کنیم یا نه؟

خلاصه بگم، اگه اهل هیجان هستی، ترس از ارتفاع نداری و عاشق طبیعتی،‌ بدون شک بازدید از پل معلق چوبی رامسر می‌تونه برات جذاب باشه. یادت باشه که پل چوبی رامسر خیلی معروف و محبوبه، پس اگه حوصله شلوغی نداری و نمی‌خوای وقتت به هدر بره، بهتره تو زمان‌های خلوت که گردشگران کمتری وجود داره، ‌ازش بازدید کنی. اینطوری مجبور نیستی که ساعت‌های طولانی تو صف بمونی. طی مسیر هم سعی کن که استرس رو کنار بذاری و جذابیت‌های طبیعت و هیجان پل معلق رو به‌خوبی جذب کنی. شهر سبز در بخش سافاری جنگل این پل مهیج رو با زیپ لاین ترکیب کرده تا تجربه اون برای گردشگران غیرقابل توصیف بشه.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۱۲ رای