روز شیرینی برای هر کدوم ما یادآور خاطرات متفاوتیه. مثلا خود من همیشه وقتی اسم شیرینی میاد یاد شیرینی برنجی‌ها و لوزهای شیراز می‌افتم که عیدا سفره خونه مامان‌‌بزرگ رو پر می‌کرد. همیشه یه ظرف شیشه‌ای صاف بزرگ وسط سفره بود که نصف اونو شیرینی برنجی می‌چیدیم و نصفشش رو لوز زعفرونی. خوردنش هم قاعده داشت. اولین بار که داییم می‌‌خواست به مهمون اصفهانیمون یاد بده چجوری باید اینارو با هم خورد، یه نون برنجی گذاشت کف دستش یه لوز زعفرونی وسط و یه نون برنجی دیگه روش، درست عین همبرگر. خلاصه اینکه خوشمزه‌ترین شیرینی زندگی من این ترکیب رویاییه که روز شیرینی رو باهاش جشن می‌گیرم.

توی این متن از مجله گردشگری سفربازی می‌خوام براتون از روز شیرینی بگم. توی این متن از انواع شیرینی ایرانی می‌نویسم و امیدوارم که از خوندنش لذت ببرید. اگر بخشی از متن حس کردین شیرینی خاصی از قلم افتاده یا اینکه در موردش اونقدری که باید صحبت نشده حتما توی قسمت نظرات برام بنویسید.

تنوع شیرینی‌های ایران رو هیچ‌جا نداره

شیرینی‌های ایرانی از لذیذترین و جذاب‌ترین شیرینی‌هایی هستن که هوش از سر هر آدم می‌بره. ما ایرانیا عاشق شیرینی‌های محلی خودمون هستیم و اونا رو شیرینی زندگی خودمون می‌دونیم. به هر شهری که سفر کنید شیرینی خاص خودش رو داره که امضای اون شهره. بریم ببینیم شیرینی‌های شهرهای قشنگمون چیا هستن:

شیرینی‌های سنتی یزد

شهر یزد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرای ایران، علاوه بر مکانهای تاریخی و دیدنی دارای سوغاتی‌های خوراکی خیلی خوشمزه و صنایع دستی جذاب و با کیفیتی هم هست. توی این قسمت یه لیست جذاب براتون آماده کردم از شیرینی‌های سنتی یزد که روز شیرینی بدونید باید چی با چای هل و دارچینتون نوش‌جان کنید.

لیست اقامتگاه های شهر یزد

سفربازی - کیک یزدی

کیک یزدی

کیک یزدی

کیک یزدی نوعی شیرینی بومی یزد در مرکز ایرانه و بیشتر در خود استان یزد برای پذیرایی در مراسم مذهبی از اون استفاده می‌کنن. مواد لازم در تهیه اون، تخم‌مرغ، شکر، روغن جامد یا کره، آرد سفید، نمک میوه، جوش شیرین، بیکینگ پودر، ماست یا شیر، هل و در صورت دلخواه مقداری کشمش و خلال پسته است. امکان نداره کسی تا به حال اسم کیک یزدی رو نشنیده باشه یا حداقل از اون نخریده باشه.

شاید یه سری‌هاتون دوست داشته باشید روز شیرینی، کیک یزدی رو تو خونه درست کنید. اینجا براتون طرز تهیه کیک یزدی رو نوشتم. اگه درست کردید حتما نتیجه رو برام بنویسید.

برای تهیه کیک یزدی بازاری ابتدا تخم‌مرغ‌ها رو به همراه شکر تو یه کاسه مناسب می‌ریزیم، بعدش با همزن برقی حدودا به مدت ۵ دقیقه مواد رو مخلوط می‌کنیم تا بافتش کشدار و رنگش تقریبا کرمی بشه. بعد از اینکه تخم‌مرغ و شکر رو به خوبی مخلوط کردیم، روغن مایع رو به کاسه اضافه می‌کنیم و کمی هم می‌زنیم تا روغن با مواد یکدست بشه. در ادامه جوش‌شیرین رو به صورت جداگونه با ماست ترکیب می‌کنیم. حالا ترکیب ماست و جوش‌شیرین رو به مواد داخل کاسه اضافه می‌کنیم و با همزن ۱ دقیقه مخلوط می‌کنیم تا با مواد یکدست بشه. پودر هل رو به همراه گلاب و عسل اضافه کرده و اونا رو هم ۱ دقیقه مخلوط می‌کنیم. فر رو با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن می‌کنیم تا به خوبی گرم بشه، بعد آرد رو با بکینگ پودر ترکیب می‌کنیم و یه مرتبه الک می‌کنیم. حالا ترکیب آرد و بکینگ پودر رو مجددا داخل الک می‌ریزیم. حالا آرد و بکینگ پودر رو روی مواد درون کاسه الک می‌کنیم و با لیسک مواد رو از یه سمت به آرومی مخلوط می‌کنیم تا مایه کیک کاملا یکدست بشه. حالا کپسولای مخصوص کیک یزدی رو داخل قالب مافین می‌ریزیم. در ادامه مایه کیک رو داخل کپسولا می‌ریزیم. دیگه قالب رو بذارید تو فر و نوش‌جان.😜

سفربازی - باقلوا یزدی

باقلوا یزدی

باقلوا یزدی

باقلوا گونه‌ای شیرینیه که در کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کشورای آسیای میانه و قفقاز، برخی کشورای عربی، یونان، قبرس و برخی مناطق روسیه تهیه میشه. باقلوا شیرینی سنتی ترکان آسیای میانه ترکمن‌های قدیم هم هست. باقلوا تو ایران به شکلای مختلف همچون لوزی، مربعی و لوله‌ای و در انواع طعم‌های پسته‌ای، گردویی ،بادامی، نارگیلی و کاراملی با مواد اولیه مثل گلاب، شکر، هل، آرد، بکینگ‌پودر، زرده تخم‌مرغ، خاک قند، شیر، روغن تهیه می‌شه. باقلواهای شهر غازی عِینتاب تو ترکیه و باقلوای باکو (باکی باکلاواسی) از مشهورترین باقلواها هستن. تو ایران این شیرینی در شهرای کاشان، قزوین، یزد و تبریز تهیه می‌شه. روز شیرینی به نظرم حتما باقلوای شهر یزد رو امتحان کنید.

طرز تهیه باقلوای یزدی

اول شکر و آب رو داخل یه قابلمه می‌ریزیم. بعدش گلاب و زعفرون و هل رو هم اضافه می‌کنیم و می‌ذاریم روی حرارت تا شکر کامل حل بشه. یه کاسه برمی‌داریم. مواد میانی رو تو اون با هم مخلوط می‌کنیم. مواد میانی شامل گردو آسیاب شده و هل و پودر قنده. تو یه کاسه دیگه، اول زرده و شیر و روغن رو با هم مخلوط می‌‌کنیم تا یکدست بشه. بعدش آرد و بکینگ‌پودر رو کم‌کم اضافه می‌کنیم و ورز میدیم تا جایی که خمیر به دست نچسبه. خمیر رو تو دمای محیط به مدت ۱ ساعت استراحت میدیم. بعد به چهار قسمت تقسیم می‌کنیم. سطح کار رو آردپاشی می‌کنیم. هر قسمت خمیر رو با وردنه باز می‌کنیم. خمیرا باید خیلی نازک باشه. قالبی که می‌خوایم تو اون باقلوا رو درست کنیم، روی خمیر میذاریم و برش میدیم. کف قالب رو اول با کره آب شده چرب می‌کنیم. یه لایه خمیر کف اون میذاریم. بعدش دوباره کره می‌مالیم. لایه بعدی رو روی اون قرار میدیم. دوباره کره می‌مالیم. از مواد میانی درون اون قرار میدیم و فشرده می‌کنیم. بدش روی اون رو کره مالیده و یه لایه خمیر قرار میدیم. بعدش کره رو دوباره روی اون می‌مالیم و مجددا یه لایه خمیر دیگه پهن می‌کنیم. لایه آخر رو با مخلوط زرده و زعفرون رومال می‌کنیم. بعدش برش میدیم. فر رو از قبل در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد چرب می‌کنیم. حدود ۴۵ دقیقه می‌ذاریم باقلوا با همین دما بپزه و خمیر طلایی بشه. تا داغه شیره سرد رو روی اون می‌ریزیم و با پودر پسته تزیین می‌کنیم.

سفربازی - قطاب یزدی

قطاب یزدی

قطاب یزدی

این شیرینی در انواع سنتی یزدی و عسلی تهیه می‌شه. قطاب یزدی از دو بخش لایه خارجی و مغز داخلی تشکیل شده‌. لایه خارجی اون که نونی سرخ شده در روغنه از آرد گندم، شیر یا ماست و زرده تخم مرغ تشکیل شده‌ که بعد از طبخ در پودر قند غلطانده می‌شه. مغز داخلی این شیرینی هم از مخلوط پودر بادوم، پودر قند و هل تشکیل شده‌.

طرز تهیه قطاب یزدی

برای درست کردن خمیر قطاب ماست و زرده تخم مرغ رو با هم مخلوط می‌کنیم بعد بکینگ‌پودر و روغن رو اضافه کرده، وقتی کاملا هم زدیم آرد الک شده رو اضافه می‌کنیم. آرد رو در دو تا سه مرحله به مایع شیرینی اضافه می‌کنیم تا کاملا باز بشه و گوله گوله نشه آرد رو تا جایی اضافه می‌کنیم و ورز میدیم که خمیر نرم و لطیفی داشته باشیم و به دست نچسبه. روی خمیر قطاب رو با یه دستمال تمیز می‌پوشونیم و تو محیط آشپزخونه برای نیم ساعت استراحت میدیم در این فاصله مغز گردو و بادام رو با پودر قند، پودرهل و پودر دارچین داخل غذاساز می‌ریزیم. غذاساز رو روشن کرده و همه مواد رو با هم میکس و حسابی ریز کرده و یه قاشق غذاخوری گلاب افزوده و با مواد مخلوط می‌کنیم تا حسابی سفت بشه اگه گلاب زیاد باشه باعث ترک شیرینی میشه. خمیر رو با وردنه به ضخامت نیم سانت باز می‌کنیم بعدش با کاتر گرد قالب می‌زنیم بعدش از مغزیجات وسطش می‌ذاریم. خمیر رو می‌بندیم یعنی توی دست گرد می‌کنیم که مواد وسط خمیر بمونه و اضافی خمیر رو می‌گیریم و تو روغن نسبتا داغ با حرارت ملایم سرخ می‌کنیم تا طلایی بشه بعدش از تابه خارج می‌کنیم. اجازه بدید از داغی بیافته بعدش تو پودر قند بزنید و در ظرف سرو قرار بدید.

سفربازی - پشمک یزد

پشمک یزد

پشمک یزد

بعیده کسی پشمک رو امتحان نکرده باشه حال چه پشمک یزدی و یا غیر اون. اما پشمک یزدی بخاطر مواد استفاده شده در اون از محبوبیت خوبی برخورداره. این شیرینی سنتی می‌تونه گزینه مناسبی برای انتخاب سوغات یزد باشه. پس روز شیرینی پشمک یزد رو یادتون نره.

شیرینی‌های سنتی قزوین رو نباید یادتون بره هیچ‌وقت

شیرینی‌های معروف قزوین بیش از هر سوغات دیگه‌ای در اون شهرت داره. این شیرینی‌های متنوع و خوشمزه از اونجا میاد که قطعا خوشی‌ها بخش جدا نشدنی از زندگی قزوینی‌ها هستن و شیرینی‌ها هم پایه ثابت این خوشی‌ها. خوبه که روز شیرینی، شیرینی‌های قزوین رو انتخاب کنیم.

لیست اقامتگاه های قزوین

سفربازی - باقلوای پرچمی

باقلوای پرچمی

باقلوای پرچمی

نام باقلوا رو به عنوان سوغات بسیاری از شهرهای ایران شنیدیم. یزد، کاشان، اصفهان و اما باقلوای قزوین از اون خوشمزه‌های مغفول مونده در بین خوراکی‌های ایرانیه. هر لایه این پرچم به یکی از محصولات باغستان‌های سنتی قزوین اختصاص داره. یکی از خط قرمز‌ها در مورد باقلوای قزوین اینه که پسته‌اش حتما باید محصول قزوین باشه. چون قزوینی‌ها معتقدن این پسته طعم خاص‌تری داره. به نظرم بد نیست روز شیرینی باقلوای پرچمی رو خودتون درست کنید.

طرز تهیه باقلوای پرچمی

آب و روغن و گلاب رو مخلوط کرده و آرد رو کم‌کم اضافه کرده و خمیر رو ورز داده تا نرم و لطیف بشه بعدش در کیسه فریزری گذاشته و حدود دو ساعت در دمای محیط استراحت میدیم. خمیر رو به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و با وردنه باز می‌کنیم تا به صورت لواش کاملا نازک در بیاد. قالب رو با روغن مایع چرب کرده و خمیر لواش نازک رو کف قالب میندازیم و قند بادوم زعفرونی رو روی خمیر ریخته و اون رو با گوشت‌کوب خوب می‌کوبیم تا سطح اون کاملا صاف بشه. بعدش روی اون قند بادام سفید رو ریخته و مجددا خوب می‌کوبیم و روی اون پودر پسته قندی رو می‌ریزیم و خوب می‌کوبیم (اگه مواد خوب کوبیده نشه بعد از برش زدن و پختن باقلوا انسجام نداشته و لایه‌ها از هم جدا می‌شن) روی پودر پسته رو با قلمو به وسیله گلاب نمناک کرده و خمیر نازک لواش رو روی اون می‌ذاریم.  فر رو با حرارت ۱۷۵ درجه از قبل روشن می‌کنیم تا گرم بشه. با پشت چاقو روی خمیر برش می‌زنیم طوری که خمیر شکل لوزی داشته باشه. باقلوا رو در حدود ۳۰ الی ۳۵ دقیقه داخل فر گذاشته تا طلایی بشه. باقلوا رو از فر دراورده و روی اون شربت قوام اومده که سرد شده رو می‌ریزیم (اگه شربت داغ باشه باقلوا خمیر می‌شه). بعد از اینکه کاملا سرد شد اون رو برش می‌دیم. روز شیرینی حتما درستش کنید و نتیجه رو برام بنویسید حتما.

سفربازی - شیرینی پادرازی

شیرینی پادرازی

شیرینی پادرازی

شیرینی پادرازی یکی از اون شیرینی‌های هست که شباهت زیادی به نامش داره. یه پای دراز شیرینه که خوردنش در کنار چای عصر می‌تونه حالتون رو حسابی خوش کنه. طعم زنجبیل در پادرازی طعم غالبه.

طرز تهیه شیرینی پادرازی قزوین

ابتدا آرد برنج رو از پارچه حریر رد کنید و صاف کنید این کار باعث لطافت بیشتر شیرینی مشه. پودر قند و آرد رو هر کدوم رو جداگونه الک کنید تا سبک بشه. برای تهیه روغن صاف قنادی لازم نیست این روغنا رو از بیرون تهیه کنید روغن جامد رو یکبار ذوب کنید و داخل ظرف شیشه‌ای ریخته و اجازه بدید تا خنک بشه در یخچال بذارید تا سفت بشه و هر موقع نیاز بود خارج کنید و برای تهیه شیرینی استفاده کنید. روغن صاف رو که در مرحله قبل تهیه کردید بیرون بیارید اندازه کنید و داخل کاسه همزن ریخته و با پودر قند خوب بزنید تا سبک و پفکی بشه. آرد برنج و آرد گندم و به همراه هل به مواد فوق اضافه کنید و هم بزنید بعد با کمک تیغه خمیر زن یا با دست خمیر رو با دست ورز بدید یا می‌تونید دو بار از چرخ گوشت رد کنید تا خمیر لطیف داشته باشید سپس خمیر رو داخل نایلون گذاشته و بمدت ۳ ساعت بذارید داخل یخچال تا استراحت کنه. بعد از گذشت زمان استراحت آن رو بین دو نایلون با کمک وردنه به قطر نیم سانت باز کنید روی سطح خمیر رو با دست خوب فشار بدید نباید هیچگونه ترکی روی سطح خمیر باشه سپس با قالب شیرینی پادرازی اون رو کاتر بزنید. بعدششم بذارید تو فر. روز شیرینی یه شیرینی پادرازی خیلی می‌چسبه.

سفربازی - نان نخودی

نان نخودی

نان نخودی

حتما نان نخودی رو بارها و بارها در هر شهری از ایران که زندگی می‌کنید امتحان کردید. شیرینی نخودچی یا نان نخودی اصالت قزوینی داره و واقعا هم چشیدن نان نخودی قزوینی در خود قزوین مزه دیگری داره. پس واجب شد روز شیرینی به قزوین سفر کنید و اونو امتحان کنید.

طرز تهیه نان نخودی

برای تهیه شیرینی نخودچی خوشمزه، ابتدای کار روغن جامد رو درون یه کاسه مناسب می‌ریزیم، سپس پودر قند رو درون الک ریخته و روی روغن الک می‌کنیم. در ادامه با دور تند همزن برقی مواد رو مخلوط می‌کنیم تا بافت مواد یکدست و کرم رنگ بشه. در این مرحله درون یه ظرف جداگونه، آرد نخودچی رو به همراه پودر هل ۲ مرتبه الک می‌کنیم، سپس مجددا مخلوط آرد نخودچی و پودر هل رو درون الک می‌ریزیم و این بار روی مواد درون کاسه الک می‌کنیم، سپس مخلوط می‌کنیم تا خمیر یکدست بشه. توجه داشته باشید خمیر رو زیاد ورز ندید که روغن میندازه. در ادامه خمیر رو درون یه نایلون فریزر قرار میدیم، سپس اجازه میدیم به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال استراحت کنه. پس از استراحت، خمیر رو از یخچال خارج می‌کنیم. در این مرحله پس از خارج کردن خمیر از یخچال، اون رو در فضای آشپزخونه قرار میدیم و اجازه میدیم خمیر هم دمای محیط بشه. در ادامه روی سطح کار یه نایلون فریزر پهن می‌کنیم، سپس خمیر رو روی اون میذاریم، مجددا روی خمیر یه نایلون دیگه می‌ذاریم. حالا به کمک وردنه خمیر رو به قطر نیم تا ۲ سانتی‌متر باز می‌کنیم. در ادامه فر رو روی حرارت ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم و اجازه میدیم به طور کامل گرم بشه. در ادامه آرد سفید رو جلو دستامون قرار میدیم. در این مرحله کاتر رو ابتدا درون آرد سفید می‌زنیم، بعدش خمیر رو قالب می‌زنیم، به همین ترتیب تمام خمیر رو به شکل دلخواه قالب می‌زنیم، سپس برای تزئین روی شیرینی‌ها از پودر پسته، پودر گردو، سیاه دانه و یا پودر خرفه استفاده می‌کنیم. در این مرحله یه کاغذ روغنی درون سینی فر قرار میدیم، بعدش شیرینی‌ها قالب زده شده رو به کمک چاقو، آروم به سینی فر منتقل می‌کنیم، در ادامه سینی رو در طبقه وسط فر قرار میدیم و اجازه میدیم شیرینی‌ها به مدت ۲۰ دقیقه بپزه. روز شیرینی یه شیرینی نخودی درست کنید و حسابی لذت ببرید.

شیرینی‌های سنتی تبریز

تبریز یکی از شهرهاییه که در اون شیرینی‌ها و سوغات مختلفی تهیه می‌شه. شیرینی‌های تبریز انقدر محبوب هستن که در شهرهای دیگه هم برای تهیه اونا اقدام می‌شه.

لیست اقامتگاه های تبریز

سفربازی - رشته ختایی

رشته ختایی

رشته ختایی

رشته خطایی از دسرهای خوشمزه و معروف شهر تبریزه و مردم این منطقه بیشتر اون رو در ماه مبارک رمضان درست می‌کنن. شما می‌تونید رشته خطایی رو بنا به ذائقه و سلیقه خودتون به صورت ساده و مغزدار درست کنید اما نوع ساده اون رواج‌تره. روز شیرینی رشته خطایی رو توی هر زیبای تبریز امتحان کنید.

طرز تهیه رشته ختایی

برای درست کردن رشته ختایی ابتدا شهد اون رو درست می‌کنیم. برای این کار شکر، آب و آبلیمو ترش رو در یه ظرف مناسب باهم مخلوط می‌کنیم و روی حرارت قرار میدیم تا بجوشه و به غلظت مناسبت برسه. وقتی به غلظت مناسب رسید ۱ قاشق سوپ‌خوری زعفرون اضافه می‌کنیم و از روی حرارت برمی‌داریم. حالا به سراغ تهیه رشته ختایی میریم. برای این کار پودر گردو و ادویه‌ها رو باهم مخلوط می‌کنیم و مقداری گلاب اضافه می‌کنیم تا حالت خمیری بشه. رشته ختایی‌های آماده رو به عرض ۸ سانتی‌متر و طول ۲۵ سانتی‌متر برش میدیم و هر دو نوار رو روی هم قرار میدیم و مقداری از مواد میانی پایین رشته قرار میدیم به طوری که ۲ سانتی از لبه رشته بدون مواد باشه. ابتدا اون قسمت که بدون مواد هست رو روی مواد تا می‌زنیم و سپس شروع به تا زدن به صورت سه گوش همانند سمبوسه می‌کنیم. در یه ظرف مناسب روغن مایع و کره رو می‌ریزیم و پس از مخلوط شدن، رشته‌های آماده شده رو سرخ می‌کنیم. توجه کنید باید روغن به اندازه‌ای باشه که روی رشته‌ها رو بگیره. سپس از روغن خارج می‌کنیم و روی توری قرار میدیم تا روغن اضافیش گرفته بشه و بعد در شهد آماده سرد شده قرار میدیم.

سفربازی - شیرینی لطیفه

شیرینی لطیفه

شیرینی لطیفه

شیرینی لطیفه یکی از پُرطرفدارترین شیرینی‌های خامه‌ای در ایران و جزو معروف‌ترین شیرینی‌های تبریزه. این شیرینی بافتی بسیار نرم و لطیف داره و شاید به‌ همین خاطر به اون شیرینی لطیفه می‌گن. روز شیرینی بهتره که خانواده رو به خوردن یه شیرینی لطیفه خوش‌طعم دعوت کنید. می‌خواید خودتون درست کنید؟ مشکلی نیست در ادامه با من باشید.

طرز تهیه شیرینی لطیفه

تخم‌مرغ‌ها رو جداگونه می‌شکنیم و زرده اونا رو از سفیده کاملا جدا می‌کنیم و سفیده‌ها رو با همزن خوب می‌زنیم بطوری که اگه ظرف رو برگردونیم سفیده سفت شده باشه و از ظرف بیرون نریزه. بعد نصف شکر و نمک رو کم‌کم به سفیده اضافه می‌کنیم و مجددا با همزن خوب هم میزنیم تا یکدست بشه. سپس زرده تخم‌مرغ رو در کاسه‌ای می‌ریزیم و باقی شکر و وانیل رو به اون اضافه می‌کنیم و با همزن خوب می‌زنیم تا مایه کرمی رنگی داشته باشیم این مایه باید کاملا کشدار بشه. در ادامه مایه سفیده تخم‌مرغ رو به مایه کرمی رنگ اضافه می‌کنیم و مواد رو آروم در یه جهت هم می‌زنیم مخلوط آرد رو که از قبل دوبار الک کردید مجدد طی سه مرحله روی مواد الک کنید و با لیسک خوب هم بزنید دقت کنید به صورت چرخشی و در یه جهت هم بزنید. در ادامه سینی فر رو بیرون میاریم و کف اون کاغذ روغنی میندازیم و کمی چرب می‌کنیم و مایه شیرینی رو در قیف می‌ریزیم و تو سینی میریزیم. حالا بره تو فر که روز شیرینی طعم خوبی توی خونه بپیچه.

شیرینی‌های سنتی کرمانشاه

استان کرمانشاه، به دلیل اقلیم جغرافیایی و پوشش گیاهی ویژه مانند ارتفاعات پوشیده از جنگل، یکی از بی‌نظیرترین نقاطیه که هم ‌وطنان ما، در اون زندگی می‌کنن. کرمانشاه شهری با شیرینی‌های سنتی و لذیذه که همیشه خاطرات شیرینی رو برای گردشگران و توریست‌ها از این استان باقی میذاره. وقت خوبیه که روز شیرینی به کرمانشاه سفر کنید و این دو نوع شیرینی که در ادامه میگم رو امتحان کنید.

لیست اقامتگاه های کرمانشاه

سفربازی - شیرینی کاک

شیرینی کاک

شیرینی کاک

یوخه یا کاک، شیرینی بسیار لذیذیه که از لایه‌های بسیار ظریف و نازک خمیر به همراه شکر و دارچین تشکیل شده. آرد، شکر، روغن، هل و دارچین موادی هستن که باید با تبحر و مهارتی خاص، از اونا کاک کرمانشاهی پخته بشه. چطوری روز شیرینی تو خونه شیرینی کاک درست کنیم؟ بریم ببینیم چطوری میشه؟

طرز تهیه شیرینی کاک

اول ۱/۴ آب را با یه قاشق چایخوری شکر و مخمر خشک مخلوط می‌کنیم و هم می‌زنیم. دقت کنید برای هم زدن این مواد از قاشق چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید و به هیچ وجه از قاشق فلزی استفاده نکنید. سپس در ظرف مناسب دیگه‌ای آب رو به همراه تخم‌مرغ و روغن مخلوط می‌کنیم و با همزن دستی هم می‌زنیم تا تخم‌مرغ از لختگی در بیاد. بعدش مخمر در آب حل شده رو به مخلوط روغن و تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. نمک رو با آرد مخلوط می‌کنیم و کم‌کم به مایه نون اضافه می‌کنیم. سعی کنید در مرحله‌ای که آرد اضافه میشه خمیر نباید خیلی سفت بشه. در انتها خمیر رو با کف دست کمی ورز بدید. خمیر آماده شده رو در یه ظرف دیگه بذارید و روش رو با دستمال یا حوله تمیز بپوشونید. کمی آرد هم روش بپوشید تا خشک نشه و اجازه میدیم به مدت ۲ ساعت در دمای اتاق عمل بیاد. خمیر استراحت داده شده و لطیف رو با دست کمی ورز میدیم و بعد به اندازه یه نارنگی کوچیک از اون برمی‌داریم و با دست به صورت توپ گرد شکل می‌دیم. حتما زیر قسمتی که خمیرا رو قرار میدید آردپاشی کنید و بعد روی خمیرای گرد شده رو هم کاملا آرد بپاشید تا خشک نشه. وقتی تمام خمیر رو به تکه‌های کوچیک تقسیم کردیم روی خمیر رو با یه دستمال نم‌دار می‌پوشونیم و به مدت ۱۰ دقیقه استراحت میدیم. خمیرا رو با وردنه باز کنید و به صورت نان لواش تا اونجا که جا داره نازک کنید. خمیر را روی دستگاه ساج نان پزی که روی اجاق گاز قرار دادیم و گرم شده می پزیم. پودر شکر و هل را مخلوط میکنیم. وقتی یه طرف نون پخت و دورش به صورت نوار قهوه‌ای رنگ روشن شد قبل از اینکه خشک بشه اون رو از روی تنور ساج برمی‌داریم تا قبل از خنک شدن نصف‌های نون رو با مخلوط شکر و هل پر می‌کنیم و نون رو لوله می‌کنیم و با فشار مناسب وردنه روی سطح نان، محتویات داخلش رو منسجم می‌کنیم و با چاقو به اندازه‌های دلخواه به صورت اریب برش می‌زنیم و با پودر شکر اضافی روی اون رو می‌پوشونیم.

سفربازی - نان خرمایی

نان خرمایی

نان خرمایی

نان خرمایی هم از دیگر شیرینی‌های مشهور کرمانشاهه که از آرد سفید، ماست، کره، گردو و البته خرما تشکیل میشه. برای تهیه این شیرینی ابتدا خمیر رو با مواد گفته شده آماده می‌کنن و سپس به اندازه یه گردو از خمیر برداشته و داخل آن رو خرمای له شده می‌ذارن و این ترکیب رو داخل فر می‌پزن. به نظرم انقدر درست کردن این شیرینی راحت هست که روز شیرینی توی خونه اونو خودتون درست کنید.

سفربازی - رشته‌خوشکار شیرینی سنتی گیلانی

رشته‌خوشکار شیرینی سنتی گیلانی

حالا بریم سراغ گیلان عزیز و رشت همیشه زنده

رشته‌خشکار یا رشته‌خوشکار شیرینی سنتی گیلانی و قدیمی گیلکانه. این شیرینی به عنوان شیرینی ویژه ماه رمضون هم مورد استفاده قرار می‌گیره که در گیلان و به‌ویژه در رشت برای افطار آماده می‌شه نام این شیرینی از شکل این شیرینی که رشته‌گونه‌اس گرفته شده.

محتویات اصلی اون آرد برنج، شکر، مغز گردو و ادویه‌جات معطر نظیر هل و دارچینه. رشته‌خشکار بر روی یه سینی که از مس با خلوص بالا و داغ آماده می‌شه و بعد از تحویل به مشتری باید اون رو در خانه با کمی کره یا روغن تفت داد. سپس اون رو در شربتی درست شده از آب، شکر، دارچین و هل (تقریباً شبیه به شربت زولبیا و بامیه) قرار داده و بعد از چند ثانیه و شیرین شدن، قابل صرفه. درسته که معمولا ماه رمضون اونو درست می‌کنن ولی خوبه که روز شیرینی یه سراغی ازش بگیرید.

لیست اقامتگاه های رشت

سفربازی - کلوچه فومن

کلوچه فومن

یعنی تا اینجا اومدیم، روز شیرینی به فومن سر نزنیم؟

کلوچه فومن یکی از انواع کلوچه‌های سنتی و خوشمزه ایرانیه که اصالتا متعلق به شهر فومنه. اگر به فومن سفر کرده باشید حتما دیدید که درب ورودی شهر فومن، مغازه‌های زیادی برای پخت این کلوچه با تابلوهای زرد و قرمز وجود داره که غالبا این مغازه‌ها از کیفیت خیلی مطلوبی برخوردار نیستن.

لیست اقامتگاه های فومن

در نهایت اینکه

روز شیرینی یعنی روز خوردن بهترین و خوشمزه‌ترین شیرین‌های ایران. خیلی بده که به عنوان یه ایرانی ندونیم بهترین شیرین مال کجاست یا اینکه شهرهایی که داریم بهشون فر می‌کنیم چه شیرینی‌هایی دارن. اگه فکر می‌کنید چیزی باید به این لیست اضافه بشه حتما برام بنویسید.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای