کتالم کجاست؟

شهر کتالم در بخش مرکزی رامسر قرار گرفته است و ۵ کیلومتر با رامسر فاصله دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، در جنوب شرقی شهر رامسر و حد فاصل تنکابن و رامسر می‌شود این شهر زیبا را دید. این شهر در دهه ۸۰ به نام سادات شهر خوانده می‌شد چون سادات زیادی در این شهر زندگی می‌کنند.

این شهر منطقه‌ای زیباست که در غرب مازندران می‌درخشد. از مکان‌های زیبایی که هم سرسبزی جنگل و دامنه‌هایش قشنگ است و هم ساحل دریای آرامش بخش آن.

شهر کتالم رامسر

مردم کتالم

مردم شهر کتالم مردمی خونگرم و مهربان هستند. این مردم به یکی از سه دسته زبان‌های گیلکی، تالشی و مازندرانی که در این منطقه رواج دارد صحبت می‌کنند. مردم این منطقه در بیشتر مواقع کشاورز و دام پرور هستند. محصولاتی مثل مرکبات، برنج و چای در این منطقه به عمل می‌آید. پرورش گل‌های زینتی و فعالیت در امور شیلات و آبزیان از کارهای دیگری هست که در این منطقه رواج دارد.

مکان‌های دیدنی کتالم

مکان‌های دیدنی کتالم به طور کلی شامل ارتفاعات، قلعه مار کوه، ییلاقات، دوشنبه بازار، چهار شنبه بازار، قلعه آقا‌ بسمل و … میشه.

قلعه مار کوه

این قلعه روی کوهی قرار گرفته است که گفته می‌شود در آن مارهای زیادی وجود دارد. به همین دلیل هم به این نام خوانده شده است. برخی هم میگویند در واقع این نام به قوم ماد برمی‌گردد که در اینجا سکونت داشته‌اند.

قلعه مارکوه کتالم

برای رسیدن به این قلعه باید در کوه و جنگل مسیری را پیاده‌روی کنید. با طی مسیری نه چندان طولانی به جایی می‌رسید که حدود ۳۰۰ پله دارد  و این پله‌ها شما را به سمت این قلعه هدایت می‌کنند.

در مسیر رسیدن به این قلعه پوشش گیاهی زیبایی را می‌توان دید که شامل درختان آلو جنگلی، ازگیل، شمشاد و … است. البته در اثر تخریب و مرور زمان چیزی جز برجک‌های نگهبانی سنگی این قلعه بر جای نمانده است.

بقعه آقا بسمل کتالم

این بقعه در سادات شهر است. در ایامی مثل روز عاشورا خیلی‌ها برای دیدن مراسم باشکوهی که در این بقعه برگزار می‌شود به این منطقه می‌آیند و در این آیین مذهبی شرکت می‌کنند.

بقعه آقا بسمل

بازار روز کتالم رامسر

همیشه بازار روزها مکان‌های ساده و بی آلایش و جذابی هستند که می‌شود انواع محصولات را در آنجا دید و خریداری کرد. در کتالم و سادات شهر در روزهای دوشنبه و چهارشنبه شاهد بازار‌ روز هستیم که در آن محصولات خوراکی، صنایع دستی، محصولات باغی، ترشی و… به فروش میرسند.

چشمه‌های آب گرم کتالم

سادات شهر و کتالم ذخیره‌‌های زیر زمینی آب فراوانی دارند. همچنین ذخیره‌های آب‌گرم هم در این منطقه دیده می‌شود. که این آب گرم‌ها از باغ‌ها و جنگل‌های این منطقه به بیرون می‌جوشند. به دلیل اینکه خواص درمانی زیادی هم برای آنها تصور می‌شود، بسیاری از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.

سفربازی - چشمه آب گرم کتالم

ارتفاعات ییلاقی کتالم رامسر

در ارتفاعات ییلاقی این شهر می‌شود هوایی عالی پاک را تجربه کرد. همراه با مناظر زیبایی که تکرار نشدنی هستند. برای اقامت کمپی و گروهی و همچنین طبیعت گردی نیز گزینه‌ای عالی است.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۱۰ رای