دسترسی سریع

طبیعت شمال ایران خاطرات لذت‌بخشی برای اکثر ما ایرانیان رقم زده و هیچکس نمی‌تونه زیبایی این جنگل‌هارو انکار کنه. اما در بین تمام روستاها و جنگل‌های فوق‌العاده‌ای که تو شمال ایران قرار داره، یکی از اونها مثل جواهر در بین بقیه می‌درخشه. این روستا چیزی نیست جز جواهرده! مطمئنم حتی یک بار هم که شده اسم این روستای فوق‌العاده به گوشت خورده. جواهرده تو شهر رامسر، یعنی عروس مازندران قرار داره، حالا تو فکرش رو کن که جواهر عروس ایران بودن چه جایگاه خفنی به این روستا میده!

با این توصیفات، حتما به این موضوع پی بردی که جواهرده یک روستای معمولی شناخته نمیشه. یعنی اینطوری نیست که تو به این روستا سفر کنی و بخشی از زندگی معمولی روستایی رو تجربه کنی. البته که زندگی اهالی این روستا بدون هیچ دغدغه و در آرامش کامل سپری میشه، اما تو به‌عنوان یک مسافر تجربه شگفت‌انگیزی خواهی داشت. چون جواهرده کلی جاهای دیدنی خیره‌کننده، رستوران‌های فوق‌العاده و گزینه‌های تفریحی متنوع داره که نمیذارن تجربه کسل‌کننده‌ای از سفر به روستا داشته باشی. اگه می‌خوای با جواهر جنگل‌های شمال بیشتر آشنا بشی، ادامه این مطلب رو از دست نده!

روستای جواهرده رامسر کجاست؟

جواهرده، یکی از روستاهای معروف و محبوب شمالیه که تو غرب مازندران قرار گرفته. این روستا در ۲۷ کیلومتری رامسره که پوشش گیاهی و جانوریش حیرت‌زده‌ات می‌کنه. جواهرده در ارتفاع ۲۰۰۰ متری کوه‌های البرز درکنار قله‌های سرخ قله، واژک سه برار رژه (رجه) و سماموس قرار گرفته. مسیر دسترسی به جواهرده به این شکل هست که اول باید وارد شهر رامسر بشی. برای ورود به این روستا، به‌خصوص در زمان‌های شلوغی،‌ ممکنه مقداری هزینه ازت دریافت کنن. این هزینه‌ها برای نگهداری و نظافت از این روستا صرف میشه.

سفربازی - روستا جواهرده

روستای جواهرده

گردشگران با بازدید از روستای جواهرده لقب‌های متنوعی به این روستا اختصاص دادن، مثلا نگین رامسر، یا دالان بهشتی عروس ایران و … . برای کسایی که می‌خوان از تهران به سمت این روستا حرکت کنن، باید بگم که فاصله‌اش تا تهران چیزی کمتر از ۲۶۰ کیلومتره،‌ یعنی حدود ۵ ساعت رانندگی.

روستای جواهرده چقدر جمعیت داره؟

براساس آمارگیری که در سال ۱۳۹۰ انجام شده،‌ جمعیت روستای جواهرده ۹۸۰۰ نفره. مردم بومی این روستا در فصل‌هایی که گردشگران زیادی به اون مراجعه می‌کنن، خونه‌های خودشون رو در اختیار اونها قرار می‌دن. از این طریق هم گردشگران جایی برای اقامت پیدا می‌کنن و هم یک روش دیگه برای درآمدزایی بومیان جواهرده ایجاد میشه.

اسم محل‌های جواهرده چیه؟

روستای جواهرده جزو توابع دهستانی سخت‌سر محسوب میشه و ۱۰ محله قدیمی رو در دل خودش جای داده. تمام این محله‌ها مردم مهمان‌نواز و مهربونی دارن و به‌خوبی از گردشگران استقبال می‌کنن.

  1. سلمل: سلمل در قسمت شرقی جواهرده قرار گرفته و خیابون اصلی از کنار اون می‌گذره. این محل جزو محله‌های اصلی جواهرده هست که تو تابستون کلی شلوغ میشه. یک بازار بزرگ تو این محل وجود داره که شامل بقالی، نانوایی، میوه فروشی و مرغداری میشه.
  2. زوریک: زوریک تو جنوب شرقی سلمل و بالاتر از مدکوه و در جنوب رامسر هست. یک قبرستان قدیمی و بقعه تو این محل وجود داره که دو امامزاده به‌نام‌های سید فاضل و سید فضل تو اونها دفن شدن.
  3. کنارود: کنارود در کمره کوه قرار گرفته و انواع حبوبات، گندم و جو در اون کشت میشه، باغ‌های فندق و گردو زیادی هم در این محل وجود داره.
  4. پایین مازو: پایین مازو یا ون میزی یکی از روستاهای کوچیک جواهرده هست که به علت قرار گرفتن در دامنه کوه‌های بلند رامسر و داشتن تپه‌های سبز اطرافش زیبایی خاصی داره. همچنین درختان کوهستان بابران تو این محله رشد کردن و دره‌های عمیقی تو اون پیدا میشن. از محصولات این محل میشه به گردو، فندق، سیب، گلابی، سیب‌زمینی و لوبیا اشاره کرد.
سفربازی - جواهرده

فضای برفی روستای جواهرده

       ۵.جیرکوه (کوه پایین): جاده جواهرده-رامسر از وسط جیرکوه می‌گذره. در گذشته تمام بومیان این روستا در جیرکوه زندگی می‌کردن ولی در حال حاضر به‌جز چند خانوار، مابقی در فصل‌های سرد سال اونجا رو ترک می‌کنن و در فصل گرما دوباره به اونجا برمی‌گردن.

      ۶. جورکوه(کوه بالا): جورکوه هم در فصل سرد سال به‌جز چند خانوار، خالی از سکنه است ولی در تابستون شلوغ میشه. این روستا در نیم کیلومتری جیرکوه واقع شده و باغات فندق و گردو توش فراوونه.

      ۷. مدکوه: مدکوه دو چشمه داره که تو رامسر معروفه. این چشمه‌ها، روستا رو به دو قسمت تقسیم می‌کنن. این روستا در جنوب شرقی زرودک واقع شده و باغ‌های فندق و گردوی زیادی داره.

      ۸.چوتوک: چوتوک تو دامنه شرقی ورگ چال (گودال گرگ‌ها) واقع شده و در زمستان خالی از سکنه میشه.

      ۹.فیلیک دم: فیلیک دم در دامنه شرقی تپه تنگدره اول جاده جواهرده به رامسر قرار داره. در گذشته یک آسیاب آبی دیدنی در کنار رودخانه این روستا وجود داشت.

      ۱۰.بازارش: بازارش مابین کوه و دره قرار گرفته و خیلی جذابه. تو این محل، استخر پرورش ماهی قزل‌آلا و استراحت‌گاه‌های زیبا ساخته شدن. همچنین، شیر سنگی که یکی از آثار تاریخی و شاید هم طبیعی جواهرده رامسر درنظر گرفته میشه، در نزدیک این محل واقع شده. گورهای گبری هم در این محل قرار دارن.

سفربازی - روستای جواهرده

روستای جواهرده

از اونجایی که استقبال گردشگان از این روستا خیلی زیاده، توی همه این محله‌ها امکانات تفریحی و رفاهی زیادی برای گردشگران ایجاد شده. تو محله‌های مختلف جواهرده، مسجدها و امامزاده‌های متعدد، مغازه‌های فراوان، کافه‌ها و آلاچیق‌های زیبایی ساخته شده. امکانات دیگه مثل خانه بهداشت، درمانگاه، داروخانه، پزشک، بهیار و پاسگاه نیروی انتظامی هم توی این محله‌ها پیدا میشه.

جاده جواهرده چجوریه؟

جالبه بدونی که مسیر دسترسی به سمت روستای جواهرده، با تلاش مهندسان آلمانی در سال ۱۳۵۰ ساخته شده. این جاده پر از پیچ و خمه و طوری ساخته شده تا مسافران تا آخر مسیر احساس خستگی نکنن. این مسیر از بین جنگل‌های البرز می‌گذره و یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی در ایران محسوب میشه. بیشتر موقع‌ها، این جاده جنگلی با یک مه غلیظ پوشیده شده، پس اگه خوش شانس باشی، توی این مسیر با انبوه زیادی از ابر مواجه میشی و این جاده جنگلی رو در مه سپری می‌کنی تا به روستای بالای اون برسی. البته، این ابرها در روستای جواهرده هم وجود دارن. پس اگه مسیر جاده جواهرده رو بدون مه و ابر سپری کردی، اصلا نگران نباش چون این ابرها در ارتفاع بالاتر تو روستای جواهرده منتظرت هستن.

سفربازی - جاده جواهرده چه جوریه

جاده جواهرده

جاده جواهرده پیچ و خم‌های زیادی داره و در برخی از مکان‌ها شامل پرتگاه هم میشه، اما کل جاده آسفالت شده هست که رانندگی رو برات آسونه می‌کنه. البته، در بخش‌هایی از مسیر،‌ به‌خاطر گذر آب قسمت‌هایی از آسفالت کنده شده و ناهمواری ایجاد کرده.

اسم جواهرده از کجا اومده؟

جواهرده یکی از قشنگ‌ترین اسم‌هایی هست که میشه برای یک روستا گذاشت! اما چیشد که این روستا چنین نامی به خودش گرفت؟ خیلی از مردم این باور رو دارن که اسم این روستا از ابتدا جواهرده نبوده. درگذشته،‌ تو مناطق شمالی مخصوصا گیلان و مازندران، به روستاهایی که در ارتفاعات قرار داشتن «جورده»، «جئورده»، «جؤردی» یا «جؤرده» به‌معنای «ده بالا»، می‌گفتن. این باور وجود داره که اسم جواهرده مشتق شده از این کلمات قدیمی هست. فکر نکن که این فرضیه درحد حدس و گمانه،‌ چون در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» از سید ظهیرالدین مرعشی واژه جئورده ذکر شده که این موضوع تاحدی این فرضیه رو تایید می‌کنه.

سفربازی - اسم جواهرده از کجاست

نمای روستای جواهرده

یک فرضیه دیگه هم درمورد اسم جواهرده وجود داره. در گذشته مردم از قبرهای گبری، جواهرهای بسیاری پیدا می‌کردن. علت اون هم اینه که از دوران ساسانیان تا قبل از دوران آل بویه، رسم بوده که مردگان رو همراه با جواهرات زینتی دفن کنن. درنتیجه، به‌خاطر وجود گنج و جواهر بسیار توی این ده، اون رو جواهرده نامیدن.

فرضیه سومی که درمورد اسم این روستا وجود داره، این هست که به‌خاطر اولین حاکم این ده که جواهر نام داشت، اسم اون رو جواهرده گذاشتن. یک سری افراد دیگه هم استدلال می‌کنن که اسم جواهرده از اسم جواهردشت گرفته شده. جواهردشت مکانی در رودسره که تحریف شده کلمه جؤردشت محسوب میشه. پس درمورد جواهرده هم میشه گفت که کلمه قدیمی جور به جواهر تبدیل شده و مفهوم این واژه ده نیست، بلکه به همون جواهر اشاره داره.

سفربازی - اسم جواهر ده رامسر از کجا آمده

روستای جواهرده رامسر

فرضیه آخر درمورد اسم جواهرده اینه که جواهرده تغییریافته واژه «جَوادَهار» هست. جَوادَهار به معنی گندم‌زاری هست که در بین شکاف دو کوه قرار گرفته. در زبان اوستایی «جاوا» به معنی «گندم» و در زبان پهلوی «جاو» به معنی «جو» هست و «هار» هم معنی شکاف کوه رو میده.

مسیر جواهرده کدوم سمته؟

مسیر جواهرده

اول از همه باید به سمت مازندران و شهر رامسر حرکت کنی. بعد از ورود به این شهر به میدان شهید رجایی رامسر، به سمت جنوب حرکت کن تا به یک سه راهی برسی. سه راهی فلسطین در جنوب رامسر قرار داره و یکی از راه‌های اون تو رو به سمت جواهرده هدایت می‌کنه. بعد از اینکه تابلوی جواهرده رو تو این سه راهی در پیش گرفتی‌،‌ وارد جاده جواهرده میشی. بعد از یک ساعت رانندگی در این مسیر به روستای جواهرده می‌رسی. اگه می‌خوای یادداشت برداری، به‌طور خلاصه آدرس جواهرده به این صورته: رامسر، سه راه فلسطین، جاده جواهرده-روستای جواهرده.

تنها مسیر دسترسی به روستای جواهرده از شهر رامسره. اما این روستا از طریق کوهستان به استان قزوین هم ربط پیدا می‌کنه.

بهترین زمان برای سفر به جواهرده کی هست؟

بدون شک، تماشای سرسبزی جاده جنگلی جواهرده خیلی دلنشین و آرامش‌بخشه. اما نمیشه که منظره خزون این جاده رو از دست داد! در فصل پاییز، برگ‌های زرد و نارنجی وسط جاده می‌ریزن و منظره دلربایی ایجاد می‌‌کنن. این منظره با نم‌نم بارون ترکیب میشه و یک تجربه دل‌انگیز برات ایجاد می‌کنن. اما سرمای پاییزی جواهرده رو دست کم نگیر چون حتما توی این فصل به لباس‌های گرم احتیاج پیدا می‌کنی. سرمای این منطقه، تو فصل زمستون چند برابر میشه و به‌خاطر ارتفاع زیادی که داره همیشه برف و بارون می‌زنه و درخت‌ها یک دست سفید میشن. تو شش ماهه دوم سال، بهتره که با احتیاط و با تجهیزات کامل به سمت این روستا حرکت کنی.

سفربازی - روستای جواهرده شهر رامسر

روستای جواهرده شهر رامسر

اما تو شش ماهه اول سال،‌ طبیعت این روستا دیدنی میشه. برف‌های کوه ذوب میشن و به‌طور چشمه توی این روستا جاری میشن. تو تابستون جواهرده هم خبری از آب و هوای شرجی نیست. پس اگه وسط تابستون از گرما خسته شدی، می‌تونی برای فرار کردن از شرجی و گرما به این منطقه بیای.

در گذشته، این روستا فقط در چهار ماه از سال، یعنی از خرداد تا شهریور قابل سکونت بود. چون در مواقع دیگه، به‌خاطر بارش سنگین برف و بارون، جاده‌های این روستا مسدود می‌شدن. اگه در پاییز و زمستون به این منطقه سفر می‌کنی،‌ باید مراقب ریزش کوه هم باشی.

جواهرده فقط روستاست یا جای دیدنی هم داره؟

همون اول هم گفتم که جواهرده یک روستای معمولی نیست! چون جاهای تفریحی اون انقدر متنوع هست که حوصلت سر نمی‌ره. درادامه درمورد جاهای تفریحی روستای جواهرده بیشتر توضیح میدم:

آبشارها و چشمه‌های متنوع

تو روستای جواهرده چشمه‌های متنوعی وجود دارن که آب آشامیدنی این منطقه رو تامین می‌کنن. اسم این چشمه‌ها سلیمان، برشی و کوه کنین هستن. آب این چشمه‌ها توسط آدمای خیر تا نزدیک ده هدایت شده تا آب شرب برای آشامیدن یا کشاورزی به دست ساکنین این روستا برسه. درحال حاضر،‌ این چشمه‌ها یکی از زیباترین جاذبه‌های این روستا شناخته میشن.

سفربازی - جای دیدنی جواهرده

جای دیدنی جواهرده

آبشارهای متعددی هم تو جواهرده وجود دارن که گردشگران برای استراحت و عکاسی درکنار اونها توقف می‌کنن. یکی از اونها در آخر این روستا و در ۱۰۰ متری پارکینگ قرار داره که یک تخته سنگ بزرگ کنارش هست و منظره اون رو خیلی جذاب می‌کنه. مسیر رسیدن به بالای این آبشار کمی سخته چون شیب‌های تند و عرض کمی داره،‌ اما به‌محض اینکه به مقصد برسی می‌فهمی که دیدنش ارزش طی کردن اون مسیر رو داره! تو فصل تابستون، گردشگران زیادی هستن که فقط برای دیدن این آبشار به روستای جواهرده مراجعه می‌کنن.

جنگل و دشت روستای جواهرده

پس از اینکه جاده پر پیج و خم جواهرده رو طی کردی، پوشش گیاهی کوه‌ کم میشه و درخت‌ها جای خودشون رو به مراتع و چمنزارها میدن. قله سماموس، بلندترین قله رامسره که از روستای جواهرده می‌تونی به بالای اون صعود کنی، قله‌های سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس)، واژک سه براره رژه هم از گزینه‌های دیگه این روستا برای کوه‌نوردی هستن. اگه حوصله کوه‌نوردی نداری،‌ می‌تونی تو جنگل‌های هیرکانی، دشت پرگل لپاسر یا چشمه‌های درمانی قله‌های اطراف بگردی.

سفربازی - جنگل و دشت روستای جواهرده

جنگل و دشت روستای جواهرده

مسجد آدینه جواهرده

مسجد آدینه جواهرده یکی از بناهای تاریخی این روستا هست که به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب اون تبدیل شده. درگذشته، این مسجد رو به نام دزگا مزگتی می‌شناختن. این مسجد قدمتی ۸۰۰ ساله داره و با توجه به سخنان بومیان این روستا، از بین حوادث مختلف مثل زلزله و آتش‌سوزی جان سالم به‌در برده. اصلی‌ترین بلایی که این مسجد به خودش دیده، حادثه برخورد صاعقه با درخت گنجشک کنار مسجد هست که منجربه آتش گرفتن اون شد. بعد از این حادثه بود که ساختمان مسجد رو به ساختمانی که الان هست بازسازی کردن.

سفربازی - مسجد آدینه جواهرده

مسجد آدینه جواهرده

شل شریف، شخصی هست که این مسجد رو بنا کرده. این شخص جایگاه تاریخی و مذهبی ویژه‌ای در میان مردم مازندران داره. برخی از سنت‌های مختلف و آداب و رسوم این روستا تو همین مسجد اجرا میشن. طبق مطالبی که تو کتاب‌های تاریخی اومده، این مسجد در گذشته‌های دور، معبد و آتشکده زرتشتیان بوده. یک سری افراد این مکان رو به آیین میترایی نسبت میدن و اعتقاد دارن که این مکان محل پرستش میترا، الهه آب بوده. همین قداست باعث شده که سال‌ها قبل شل شریف در مکان اون آتشکده، این مسجد رو بنا کنه.

مقبره شاه یحیی

یکی دیگه از بناهای تاریخی روستای جواهرده، مقبره شاه یحیی هست که روی قله زیبای سماموس قرار داره. در این مقبره، شاه سید یحیی کارکیا دفن شده که از پادشاهان کیایی هست. این مکان، هم برای بومیان این منطقه و هم برای گردشگران، بسیار مقدس شناخته میشه چون مردم برای برآورده شدن نذرهاشون به اون مراجعه می‌کنن.

سرکنسول دولت وقت بریتانیا در اوایل قرن بیستم به مازندران سفر کرده و تجربیات خودش رو به‌عنوان سفرنامه روی کاغذ آورده. طبق نوشته این سرکنسول، مقبره شاه یحیی بر در کوه سماموس یکی از بناهای مسحور کننده ایران هست.

گورهای تاریخی گبری

سفربازی - گورهای تاریخی گبری جواهر ده

گورهای تاریخی گبری جواهر ده

قدمت گورهای تاریخی گبری به دوران هخامنشیان و زرتشتیان (۲ یا ۳ هزار سال قبل) برمی‌گرده. حتما برات سوال پیش اومده که گبر به چی اشاره می‌کنه؟ درگذشته، مردم به افراد غیر مسلمون گبر می‌گفتن. گورهای تاریخی گبری جواهرده باتوجه به قومیت افراد، به شکل سردابه‌ای یا خمره‌ای ساخته شدن. هنگام دفن گبریان، گنجینه‌هایی مثل جواهرات یا اشیای گران‌قیمت همراه با اونها دفن می‌شد. طی سال‌های طولانی،‌ این گورها تحت حمله‌های شبانه قرار می‌گرفتن و تمام گنج‌های اونها به تاراج رفته. پس درحال حاضر، چیز زیادی از اونها باقی نمونده.

سفربازی - گورهای گبری

گورهای گبری

بوستان جنگلی صفارود

به بوستان جنگلی صفارود پارک جنگلی جواهرده هم میگن. این پارک جنگلی در ۹ کیلومتری جاده جواهرده واقع شده و مسیرش از رودخونه صفارود آغاز میشه. رودخونه صفارود از کوه سماموس سرچشمه می‌گیره و از دل این پارک جنگلی می‌گذره. مسیرهای دیگه‌ای که این رودخونه طی می‌کنه شامل روستای جواهرده، تنگ دره و صیقل محله میشه و در آخر به دریای خزر می‌ریزه.

سفربازی - بوستان جنگلی صفارود

بوستان جنگلی صفارود

در بخشی از این پارک جنگلی یک چشمه هست که آب نوشیدنی داره. به‌دلیل وجود همین چشمه هست که اهالی جواهرده به این پارک جنگلی، آب معدن میگن. امکانات دیگه‌ای هم تو این پارک جنگلی پیدا میشه، مثل آلاچیق‌ برای پیک نیک و استراحت، باربیکیو برای تهیه غذا، کافه‌های کوچک برای خرید و سرویس‌های بهداشتی.

دریاچه قو

در انتهای مسیر جاده جواهرده، دریاچه قو قرار داره که برای رسیدن به اون باید به‌اندازه ۲.۵ کیلومتر جاده خاکی رو طی کنی. مسیر این دریاچه پر پیج وخمه و درختان زیادی اون رو احاطه کردن. درکنار این دریاچه، آلاچیق‌هایی ساخته شده تا گردشگران بتونن زیر سایه اونها از منظره لذت ببرن. حتی قایق‌های پدالی هم تو این دریاچه گذاشته شدن تا گردشگران به‌خوبی در اون تفریح کنن. برای ورود به این دریاچه باید مبلغی به‌عنوان ورودی پرداخت کنی.

سفربازی - دریاچه قو

دریاچه قو

مردم بومی جواهرده چه آداب و رسومی دارن؟

از اونجایی که مردم جواهرده از تقویم گالشی یا تقویم گیلکی استفاده می‌کردن، جشن‌ها و آداب و رسوم مختلفی دارن. تقویم گالشی، تقویمی هست که توسط مردم مازندران و گیلان استفاده میشه. به این تقویم گاهشمار گالشی یا دیلمی هم میگن. اهالی جواهرده از این تقویم استفاده می‌کنن و خیلی از آداب و رسوم اونها براساس همین تقویم بنا شده. ماه‌های سال این تقویم گالشی به این صورته: «اول ماه‌»، «مردال ماه‌»، «ده ماه‌»، «ورفه ماه‌»، «اسفندار ماه‌»، «نوروز ماه‌»، «کرچه ماه‌»، «ارکه ماه‌»، «تیرماه‌»، «سیه ماه‌»، «شرر ماه‌» و «امیرماه‌».

یک نکته جالب درمورد جشن‌های نوروز مردم این روستا وجود داره، این مردم، عید نوروز رو در آغاز بهار و اول فرودین جشن نمی‌گرفتن، بلکه اواسط ماه مرداد (۱۳ تا ۱۷ مرداد) رو به‌عنوان آغاز سال جشن می‌گرفتن.

بقیه آداب و رسوم روستای جواهرده شامل موارد زیر میشن:

کشتی گیله مردی

سفربازی - کشتی گیله مردی

کشتی گیله مردی

یکی از ورزش‌های مورد علاقه مردم در استان‌های گیلان و مازندران، کشتی گیله مردی هست که به کشتی گیلانی هم معروفه. این کشتی آداب و رسوم خاصی داره و معمولا تو شب‌های بلند تابستونی در جواهرده میان کشتی‌گیران مازندرانی و گیلانی برگزار میشه. تو این کشتی، برخلاف کشتی که عموم مردم میشناسن، خبری از رده‌بندی وزنی و محدودیت زمانی برای نبرد نیست. یکی از قوانین این بازی، این هست که زمان پایان نداره، اما کشتی‌گیران می‌تونن درصورت طولانی شدن نبرد، از داور درخواست توقف کنن. درآخر بازی،‌ فرد برنده، ‌بازنده رو در آغوش می‌گیره. جایزه‌های این بازی معمولا یک شاخه مزین شده به پارچه، پول از طرف تماشاگران یا یک گاو، اسب یا شال ابریشمی گلدار هست. این ورزش رو می‌تونی در فهرست آثار معنوی ایران پیدا کنی و با آداب و رسومش بیشتر آشنا بشی.

رسم گل‌کاری مسجد آدینه

همونطور که قبل‌تر گفتم، در مسجد تاریخی آدینه مراسم‌های مختلفی اجرا میشه. هر سال، در اولین جمعه ماه اسد یا در ۱۷ مرداد ماه جشنی در این مسجد برپا میشه که بهش میگن رسم گل‌کاری. این رسم، به‌عنوان یک جشن قدیمی و مذهبی شناخته میشه. درگذشته، کشاورزان و دامداران محلی این مراسم رو اجرا می‌کردن تا برای حفظ سلامتی اعضا خانواده و برکت محصولاتشون دعا کنن.

تو این مراسم باشکوه افراد گل رو به‌جای آب با شیر دام‌های خودشون ترکیب می‌کنن و درحین صلوات فرستادن، این ترکیب رو به دیوارهای مسجد می‌زنن. تو متن‌های قدیمی، ‌اینطور اومده که این ترکیب توسط دختران دوشیزه درست می‌شد و مردان هیچ نقشی در ساخت اون نداشتن. بعد از پایان گل کاری،‌ تمام مردم جشن می‌گیرن، ساز و دهل می‌زنن و مردان کشتی می‌گیرن. درآخر این مراسم، یک بازار برپا میشه که تمام محصولات و هنر اهالی روستا در اون به نمایش گذاشته میشه. این رسم برای مدتی به فراموشی سپرده شده، اما قراره که به‌زودی اهالی اون رو دوباره زنده کنن.

جشن تیرماه سیزده

سفربازی - جشن تیرماه سیزده

جشن تیرماه سیزده

یکی از جشن‌های قدیمی که اهالی طبرستان از جمله روستای جواهرده اون رو اجرا می‌کنن، جشن تیرماه سیزده هست. این جشن برای بزرگداشت پیروزی مردم ایران بر ضحاک برگزار میشه. شاید باورش برات سخت باشه اما برخلاف اسمی که روی این جشن گذاشتن، روز برگزاری اون دوازدهم یا سیزدهم آبانه! دلیل اینکه اون رو سیزده تیر می‌نامن،‌ این هست که شب برگزاری اون در تقویم طبری شب سیزدهم تیر ماه هست، درحالی‌که این شب در تقویم خورشیدی با ۱۲ یا ۱۳ آبان مصادف میشه.

جالبه بدونی که این جشن شباهت زیادی با جشن شب یلدای خودمون داره. یک سری مراسمی که تو این شب برگزار میشه شامل شعر خوانی، چوب خوردن از لال‌ها  و تهیه ۱۳ خوراکی مخصوص جشن هست. گرچه این جشن فقط مخصوص اهالی جواهرده نیست،‌ اما سنت‌ها و مراسمی که در این شب برگزار می‌کنن با شهرهای دیگه متفاوته.

پوشش گیاهی جواهرده چجوریه؟

همونطور که می‌دونی، جنگل‌های هیرکانی یکی از زیباترین منابع طبیعی ایران هست که انواع مختلف درختان در اون پیدا میشه. درختان متنوع این جنگل‌ها شامل این موارد میشن: درختان راش، ممرز، شاه بلوط، اقاقیا، شمشاد، درختان زبان‌گنجشک، فندق، سیب ترش، گلابی، گردو، زرشک، آلوچه، ازگیل، آویشن، بابونه، میش‌گوش، شش‌شاخ، گزنه، پرتقال و نارنگی.

سفربازی - پوشش گیاهی جواهرده

پوشش گیاهی جواهرده

علاوه‌بر انواع درختان، پوشش گیاهی این جنگل‌ها شامل گل‌های وحشی متنوع هم میشه. طبیعت هیرکانی سرشار از گل‌های وحشی، سرخس و دشت گل گاوزبانه. علاوه‌بر پوشش گیاهی متنوع، این جنگل‌ تنوع جانوری زیادی هم داره. تو جنگل‌های هیرکانی انواع مختلف جانور شامل گربه وحشی، گنجشک کوهی، باز، سنجاب، روباه، گرگ، گراز، خرس، بز کوهی، بلبل، مرغ حق، قرقاول، کبک، زاغ، کلاغ و توکا پیدا میشه.

صنایع دستی و سوغاتی جواهرده چیه؟

سفربازی - صنایع دستی و سوغاتی جواهرده

صنایع دستی و سوغاتی جواهرده

مردم بومی این روستا معمولا به شغل‌های دامداری، کشاورزی و باغداری مشغولن. صنایع دستی این روستا شامل آهنگری، مسگری، سفال و نمدبافی میشه. مردان و زنان هنرمند بسیاری در بین مردم جواهرده وجود داره. محبوب‌ترین صنایع دستی این روستا، انواع زیراندازهای نمدی، چادرشب و سفال هستن. یکی دیگه از صنایع دستی که احتمالا تو شهرهای دیگه شمالی هم پیدا می‌کنی، عروسک‌های دست‌ساز بامزه هستن که توسط اهالی همون روستا بافته شدن.

اما از بحث صنایع دستی که بگذریم،‌ سوغاتی‌های خوراکی جواهرده یک چیز دیگه هستن! جواهرده خوراکی‌های بی‌نظیری داره که می‌تونه دل هرکسی رو شاد کنه. از خوراکی‌های این روستا که می‌تونی برای عزیزات سوغاتی ببری، میشه به انواع مربا و ترشی‌جات محلی، تخم مرغ محلی،‌ عسل طبیعی و لبنیات تازه اشاره کرد.

آب و هوای جواهرده چجوریاست؟

سفربازی - آب و هوای جواهرده

آب و هوای جواهرده

جواهرده یک منطقه ییلاقی شناخته میشه، درنتیجه، در اکثر مواقع آب و هوای خنک یا سرد داره. متوسط دما در این روستا در فصل‌های بهار و تابستون ۱۲ تا ۱۸درجه هست. به‌خاطر همین،‌ علاوه‌بر گردشگران زیادی که برای جاذبه‌های گردشگری به این روستا میان،‌ بسیاری از بومی‌های مازندران و گیلان برای فرار از آب و هوای شرجی شمال، به‌خصوص در فصل بهار و تابستون به این روستا سفر می‌کنن. جواهرده به‌دلیل ارتفاع بلندی که داره برف و بارون زیادی به خودش می‌بینه. به‌خصوص در فصول سرد، این روستا تماما با برف پوشیده میشه و مردم برای برف بازی به این مسیر میرن.

بهترین رستوران‌های جواهرده

از جمله مکان‌های رفاهی و تفریحی که تو روستای جواهرده پیدا میشه، رستوران‌های فوق‌العاده هستن. این رستوران‌ها هم تو مسیر جاده جواهرده و هم در روستا وجود دارن که می‌تونی انواع غذاهای سنتی، محلی و جدید مثل باقالی قاتوق، ‌کباب، آش و… رو ازشون تهیه کنی. این رستوران‌ها علاوه‌بر انواع غذا، چای هم سرو می‌کنن. سرویس‌دهی این رستوران‌ها تو فضای جنگلی جاده و روستای جواهرده کاملا می‌چسبه. از معروف‌ترین این رستوران‌ها،‌ عمو رجب و کافه جمشید هستن. اکه یک بار به یکی از اونها مراجعه کنی،‌ متوجه کیفیت و لذیذ بودن غذاهای اونها میشی. درادامه، برخی از بهترین رستوران‌های جواهرده رو معرفی ‌می‌کنم:

رستوران عمورجب جواهرده

ازبین ۴۷ رستورانی که تو شهر رامسر وجود داره، رستوران عمو رجب جواهرده رتبه هفتم رو به خودش اختصاص داده. نوع غذاهای این رستوران سنتی هست و به‌علت محبوبیت بالایی که داره،‌ امکان رزرو هم فراهم شده. تو می‌تونی برای صرف شام و ناهار به این رستوران سنتی مراجعه کنی. از ویژگی‌های این گزینه، میشه به پارکینگ خیابانی رایگان، پرداخت الکترونیک و جاذبه طبیعی اشاره کرد.

سفربازی - رستوران عمو رجب جواهرده

رستوران عمو رجب جواهرده

رستوران یاران

رستوران یاران تو شهر رامسر و در جاده جواهرده واقع شده. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این رستوران نزدیک مراکزی مانند غذاخوری و استراحتگاه سرچشمه آبعلی و سوپر خلیل و هتل مهتاب جواهرده، دهیاری جواهرده و مسجد آقا سید محمد قرار گرفته.

سفربازی - رستوران یاران جواهرده

رستوران یاران جواهرده

کافه جمشید جواهرده

 کافه جمشید جواهرده، کلبه‌ای چوبی هست که روی یک رود ساخته شده. تو این کافه خبری از منو نیست، تو می‌تونی هر وقت که به‌سمت مسیر جواهرده حرکت کردی، به این کافه سر بزنی و از آقا جمشید بپرسی که اون روز تو کافه‌اش چه غذایی سرو می‌کنه. این کافه انواع قلیان هم ارائه میده.

تو این روستا بازار هم پیدا میشه؟

درگذشته، بازار سنتی جواهرده رونق زیادی داشته، به‌طوریکه هم بومیان و هم گردشگان می‌تونستن انواع اقلام ضروری یا غیرضروری مثل سوغاتی رو از این بازار تهیه کنن. البته، جواهرده به‌دلیل محبوبیت بالایی که داره بدون بازار باقی نمی‌مونه! بازار سنتی جواهرده به‌صورت روباز همچنان برقراره، اما مثل قدیم اونقدر که باید تنوع نداره. با بازدید از بازار این روستا می‌تونی انواع مربا، ترشی و صنایع دستی مخصوص اون منطقه رو تهیه کنی.

سفربازی - تفریحات جواهرده

تفریحات جواهرده

با این تفریحات عمرا اگه تو جواهرده حوصلت سر بره!

تفریحات جواهرده فقط به مکان‌های تاریخی و طبیعی ختم نمیشن، تو این روستا می‌تونی گردش در طبیعت، بازدید از مکان‌های تاریخی و سرگرمی رو تجربه کنی. سرگرمی‌های مختلف در جواهرده شامل این موارد میشن:

کوهنوردی و سنگ‌نوری

اگه حتی یکم به کوه‌نوردی علاقه داشته باشی، وقتی وارد روستای جواهرده میشی عمرا بتونی برای صعود از قله‌های متنوعش مقاومت کنی! تو می‌تونی با آرامش کامل در یکی از اقامتگاه‌ها یا ویلاهای این روستا شب رو به‌سر کنی و صبح زود به قصد فتح کردن یکی از این قله‌ها از خواب بیدار شی. مطمئن باش وقتی به قله برسی، با دیدن منظره پانورامایی که می‌بینی کل خستگی راه از تنت در میره. برای کوه‌نوردی یا سنگ‌نوردی در این روستا،‌ حواست باشه که از محلی‌ها برای پیدا کردن مسیر کمک بگیری تا گم نشی.

تماشای مسابقات کشتی و والیبال

اگه در فصل تابستون به این روستا سفر کنی، قطعا سر و صدای میدون اصلی توجهت رو جلب می‌کنه! میدون اصلی جواهرده،‌ جایی هست که تمام مسابقات توش برگزار میشه. هر شبه اهالی روستا دور این میدون جمع میشن و با هیجان و شور و اشتیاق، بازیکنان و کشتی‌گیران رو تشویق می‌کنن. یعنی برخلاف اکثر روستاها که با تاریک شدن هوا مردمش به خواب می‌رن،‌ در شب‌های تابستونی جواهرده خبری از خواب نیست! هر زمان که حوصلت تو سکوت روستایی جواهرده سر رفت، می‌تونی به میدون اصلی روستا بری و از شور و اشتیاق مردم لذت ببری. اگه اهل ورزش باشی، تماشای این ورزش‌های محلی می‌تونه خیلی برات جذاب باشه.

عکاسی

تو روستای جواهرده می‌تونی حسابی از سوژه‌های طبیعی جذاب عکاسی کنی! عکاسی از گل، رود، پروانه، کوه، انواع درخت‌ها و گل‌های وحشی می‌تونه واسه علاقه‌مندان به عکاسی کلی لذت‌بخش باشه. آبشارها و چشم‌اندازهایی که تو روستای جواهرده پیدا میشه منظره دل باب هر عکاسی هست،‌ چون بهش این فرصت رو می‌ده تا یک صحنه منحصربه‌فرد از طبیعت رو ثبت کنه.

سفربازی - عکاسی در جواهرده

عکاسی در جواهرده

پیاده‌روی و پیک نیک

مهم نیست که می‌خوای توی روستای جواهرده اقامت کنی یا یک سفر کوتاه یک روزه به این روستا داری،‌ پیاده‌روی و پیک نیک جزو کارهای جذابیه که با بازدید از این روستا تجربش می‌کنی. در آخر مسیر این روستا، یک مسیر سبک و کوتاه برای پیاده‌روی وجود داره که تو رو به دشت‌های اطراف هدایت می‌کنه. تو می‌تونی هر زمان که دوست داری، بساط پیک نیک رو جمع کنی و به سمت این دشت‌ها بری.

اقامت در جواهرده

در جواهرده مکان‌های بسیاری وجود داره که می‌تونی چند روزی رو اونجا بگذرونی و با خیال راحت تمام زیبایی‌های جواهرده رو طی اون چند روز بگردی. علاوه‌بر اینکه برخی از بومیان این روستا در فصل‌های پر رفت و آمد،‌ مکان خودشون رو به گردشگران اجاره میدن، اقامتگاه‌های زیادی تو این روستا احداث شدن. باتوجه به اینکه این روستا در نیمه دوم سال از برف پوشیده میشه،‌ بهتره که این موقع از سال رو برای اقامت در جواهرده انتخاب نکنی.

هتل مهتاب جواهرده

سفربازی - هتل مهتاب جواهرده

هتل مهتاب جواهرده

هتل مهتاب جواهرده در سال ۱۳۹۰ افتتاح شد. این هتل شامل ۴ طبقه میشه که تو هر کدوم از اونها ۴۰ عدد اتاق ساخته شده. تحویل اتاق تو این هتل در ساعت ۱۴ و تخلیه اون در ساعت ۱۲ انجام میشه. این هتل دو ستاره هست و در سال ۱۳۹۴ بازسازی شده. هتل مهتاب در یک منطقه خوش آب و هوا تو منطقه ۲۷ کیلومتری شهر رامسر قرار داره. تو این هتل اتاق‌های دو تخته، سه تخته و چهار تخته برای گردشگران فراهم شده. فاصله این هتل تا مسجد آدینه ۱۰دقیقه پیاده ‌روی  یا ۷۷۲ متر، تا دریاچه قو ۸ دقیقه با خودرو ۳ کیلومتر و ۱۵۰ متر و تا قله سماموس ۵۸ دقیقه با خودرو، ۲۴ کیلومتر و ۱۷۱ متر هست. از امکانات هتل مهتاب میشه به رستوران با ظرفیت ۷۰ نفر، پارکینگ رایگان با ظرفیت خودرو ۱۵ عدد و اینترنت لابی نامحدود اشاره کرد.

هتل شایان جواهرده

هتل شایان در سال ۱۳۸۹ در بین جنگل‌های سرسبز جواهرده ساخته شد. این هتل ۲۶ عدد اتاق داره و از نظر موقعیت مکانی، منظره بسیار دلنشینی داره. با اقامت در این هتل،‌ گردشگران می‌تونن دسترسی آسان به روستای جواهرده داشته باشن و از گشت و گذار تو طبیعت بکر این روستا لذت ببرن. فاصله این هتل تا شهر رامسر ۲۷ کیلومتره. هزینه اون هم برای کودکان زیر ۲ سال رایگانه، همچنین، کودکان بین ۲ تا ۷ سال اگه از سرویس استفاده نکنن، اقامتشون در این هتل با تخفیف ۴۰ درصدی حساب میشه.

سفربازی - هتل شایان جواهرده

هتل شایان جواهرده

در این هتل اتاق‌ها با تعداد تخت‌های ۲، ۳ و  ۴ نفره ارائه میشن. در این هتل صبحانه هم سرو میشه، سالن صبحانه‌خوری این هتل در طبقه سومش قرار داره که ۶۰ نفر رو تو خودش جا میده. ساعت سرو صبحانه در هتل شایان جواهرده ۸:۰۰ الی ۱۰:۰۰ صبح هست. امکانات این هتل شامل این موارد میشن: پارکینگ، آسانسور، نمازخانه، صندوق امانات، لابی، تاکسی سرویس شبانه روزی و… .

متل جواهر جواهرده

متل جواهر رامسر از سال ۱۳۷۸ در روستای جواهرده فعالیت می‌کنه. این متل در فاصله ۳۰ کیلومتری رامسر واقع شده و شامل ۱۸ عدد سوییت میشه. این سوییت‌ها به‌صورت مجزا در یک محوطه سرسبز ساخته شدن. این متل، ‌سه ستاره هست و فضای زیبایی داره که می‌تونی توش آرامش جنگل رو به‌خوبی جذب کنی. در این متل،‌ هزینه اقامت برای کودکان زیر ۳ سال رایگانه. از کودکان بین ۳ تا ۸ سال هم درصورت استفاده نکردن از سرویس، مبلغ نیم بها دریافت میشه.

سوییت‌های این متل به‌صورت دو نفره و سه نفره و ویلاهای اون به‌صورت یک خوابه و دو خوابه وجود دارن. رستورانی که توی این متل قرار داره، برای سرویس‌دهی به ۷۰ نفر مناسبه. این رستوران وعده‌های صبحانه، ناهار و شام سرو می‌کنه. البته،‌ کافه باغی که در محوطه این متل ساخته شده ظرفیت ۳۰ نفری داره. امکانات متل شایان شامل پارکینگ، صندوق امانات، تاکسی سرویس، سرویس بهداشتی ایرانی در محوطه، رستوران، کافه باغ و مسیر پیاده روی میشن.

اقامتگاه بومگردی آرامش

اقامتگاه بومگردی آرامش در ۲۹ کیلومتری شهر رامسر قرار داره و برای رسیدن به اون از شهر رامسر باید یک مسیر ۵۲ دقیقه‌ای رو طی کنی. این اقامتگاه در مجموع ظرفیت پذیرایی از ۱۰ نفر رو داره. این محل شامل ۲ اتاق ‌خواب، آشپزخانه, آلاچیق، تراس، سرویس ‌بهداشتی فرنگی، ایرانی و حمام هست. تمام اتاق‌های این اقامتگاه، دارای سرویس کف‌خواب، تخت‌خواب و سیستم گرمایشی (بخاری برقی و بخاری نفتی) و سیستم سرمایشی (کولر) هستن. اگه دوست داری که تو یک فضای سنتی در روستای جواهرده اقامت کنی، این اقامتگاه با کلبه‌های چوبی زیبا می‌تونه انتخاب خوبی باشه. در این اقامتگاه، اقامت برای کودکان زیر ۵ سال رایگانه. همچنین، ورود حیوانات خانگی به این اقامتگاه ممنوعه.

سفربازی - اقامتگاه بومگردی آرامش جواهرده

اقامتگاه بومگردی آرامش جواهرده

چرا این روستا انقدر معروف شده؟

به‌نظرم اگه این مطلب رو با دقت خونده باشی، دیگه نیازی نیست که به این سوال جواب بدم! روستای جواهرده، درکنار تمام جاذبه‌های طبیعی و گردشگری که داره، مردم بسیار مهمان‌نوازی هم داره که کمک می‌کنن تا بهترین تجربه از بازدید این روستا برات رقم بخوره. تو می‌‌تونی به این روستا سفر کنی و با مبلغ بسیار مناسب ویلا یا اقامتگاه اجاره کنی. مهم‌ترین علت محبوبیت این روستا، محبت مردمش هست،‌ اما دلایل دیگه‌ای هم وجود داره که باعث معروف شدن جواهرده شده. مثلا، صنایع دستی متنوع یا جاذبه‌های طبیعیش.

سفربازی - دلیل شهرت جواهرده

دلیل شهرت جواهرده

برای سفر به جواهرده این نکات رو رعایت کن!

همونطور که گفتم،‌ جواهرده جزو مناطق ییلاقی محسوب میشه، پس حتما باید قبل از رفتن به سمت جاده اون، آب و هواش رو بررسی کنی. چون اگه شرایط آب و هوایی خیلی بد باشه، ممکنه که تو فصل پاییز و زمستون جاده رو ببندن. علاوه‌بر شرایط آب و هوایی، احتمال بسته شدن جاده به‌علت ریزش کوه هم وجود داره. برای حرکت به سمت روستای جواهرده، وسیله نقلیه خودت رو به‌طور کامل بررسی کن. چون جاده جواهرده، پرپیچ و خمه و شیب‌های تندی داره. پس اگه وسیله نقلیه مناسبی نداشته باشی،‌ ممکنه به دردسر بیوفتی. یک نکته دیگه‌ای که باید برای سفر به جواهرده رعایت کنی،‌ خرید از مردم محلی هست. این موضوع به اقتصاد بومی‌های جواهرده کمک می‌کنه. پس بهتره برای احترام گذاشتن به این مردم، از سوغاتی‌های جذابی که برای گردشگران درست می‌کنن، خرید کنی.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای