آبسرد دماوند در اطراف تهران اولین پناهگاه مردم شهر برای تنفس آب و هوای تمیزه. برای تهرانی‌ها که اغلب ماه سال رو تو دود و دم میگذرونن وجود یک منطقه بکر و با آب و هوای تمیز یعنی حیات دوباره. البته که اطراف تهران کم نیستن از این مناطق بکر و دست نخورده که هنوز رنگ و لعاب شهر رو به خودشون نگرفتن. روستاهایی که ما اطراف تهران می‌بینیم با وجود جنگل‌ها و فضای سبز در واقع ریه‌های کلان شهر تهران حساب می‌شن.

کم نیستن تهرانی هایی که برای داشتن یک ییلاق دلچسب یکی دو روزه تو شهر آبسرد دماوند ویلا ساختن و اونجارو برای استراحت انتخاب کردن. آب سرد که در قلب شهرستان دماوند قرار داره علاوه بر داشتن طبیعت زیبا مراکز تفریحی و گردشگری بسیاری هم داره که ما قصد داریم در ادامه معرفیشون کنیم.

آبسرد دماوند، نگین تهران

شهر آبسرد رو می‌تونیم یکی از زیباترین شهرهای شهرستان دماوند بدونیم که در اغلب ماه‌های سال میزبان گردشگران تهرانی و غیر تهرانی هست. کوهستانی بودن این شهر باعث شده فصل تابستان و در روزهای گرم سال رونق بیشتری از جهت گردشگری داشته باشه. در بقیه فصول این ساکنین هستن که شهر رو زنده نگه می‌دارن.

شهر آبسرد به دلیل وجود آبشارهای مهم دماوند برای گردشگران بسیار دیدنیه. برای مثال نمیشه به آب سرد دماوند برید، اما آبشار زیبای گروبار رو نبینید.

سفربازی - آبشار گروبار

آبشار گروبار

درست مثل جزیره‌های تکه تکه شده روستاهای مرانک و تاسکین که تا پیش از این جدا افتاده بودن الان با پیوستن به آبسرد به یک روستای یکپارچه تبدیل شدن که حالا نام شهر رو به خودشون گرفتن و ما الان اون‌ها رو با یک نام یعنی آبسرد می‌شناسیم.

درست در زمانی که تهران در گرمای تابستان داره می‌سوزه، این شهر آب و هوای بسیار خنک و دلچسب رو بهتون هدیه میده. اما پیشنهاد می کنیم فصل سرد این شهر رو هم از دست ندید، بدون شک زمستان این شهر هم زیبایی‌های خودش رو داره.

بنابر تخمین باستان‌شناسان و محققان آبسرد دماوند از قدمت هزاران ساله برخورداره که ساختمان‌های قدیمی می‌تونه ثابت کننده این ادعا باشه. بعد از ترکیب دو روستای مرانک و تاسکین با آسبرد این روستا رونق گرفت و جمعیتش در طول زمان  بیشتر و بیشتر شد. علت حجوم مردم به این شهر هم قطعا آب و هوای خوبش بوده و در حال حاضر هم وجود گردشگران اون رو به یک شهر توریستی تبدیل کرده.

اقامتگاه ها اطراف آبسرد دماوند

مختصات جغرافیایی آبسرد دماوند

همونطور که قبلا گفتیم آبسرد دماوند در مرکز شهر دماوند قرار داره که ۴۵ کیلومتر از شرق و ۶۵ کیلومتر از سمت غرب با تهران فاصله داره. این شهر علاوه بر ویژگی داشتن آبشارهای زیبا به دلیل تولید گل‌های شاخه بریده و صیفی‌جات هم شهرت داره.

اگر بخوایم که مختصات دقیق‌تری از این شهر دل‌انگیز رو براتون بگیم میشه گفت آبسرد دماوند از شمال به ارتفاعات البرز مرکزی و روستای آیینه ورزان و خسروان از سمت غربی به دماوند یا منطقه گیلاوند  و از سمت شرق به دهستان ابرشیوه و سربندان می‌رسه.

اما خود شهر آبسرد به چند محله تقسیم میشه که می‌تونیم به کوی‌های لاله و گلایول، محله مرکزی، محله زرشکدار  و قلعه آقاباشی، کوی بنیاد مسکن، محلات تازه تاسیس شده شهرک نارنج و انتفاضه در شمال شرق شهر و محله قدیمی  و تاریخی “قلعه کهنه” در داخل بافت شهر و روستاهای اتابک شمس (اتابکهای بالا و پائین)، بیدک، اهران و وادان اشاره کنیم. همینطور که قبلا هم اشاره کردیم آبسرد دماوند در واقع از سه روستای آبسرد، مرانک و تاکسین تشکیل شده.

سفربازی - برداشت گل لیلیوم

برداشت گل لیلیوم

مناطق دیدنی آبسرد دماوند

برای دیدن مناطق دیدنی آبسرد بد نیست چند روزی رو در این شهر بمونید. کمپ زدن و ییلاق چند روزه در آبسرد دماوند می‌تونه حسابی خستگی یک هفته رو از بین ببره. ضمن اینکه فاصله کم اون با تهران خیال شاغلین هم راحت می‌کنه تا هر زمان که دوست داشتن به سمت تهران برگردن. در ادامه چندین جاذبه گردشگری آبسرد دماوند رو معرفی می‌کنیم:

سفربازی - آبشار آینه ورزان

آبشار آینه ورزان

آبشار آینه ورزان

به طور کلی وجود آبشارهای بسیار باعث شده که آبسرد هر ساله میزبان گردشگران باشه. آبشار آیینه ورزان هم یکی از همین آبشارهای معروف هست که در دامنه قله رفیع زرینه‌کوه قرار گرفته. اگر دوست دارید که این آبشار رو از نزدیک ببینید باید از رودهن به آبسرد دماوند برید و بعد از رسیدن به روستای عین ورزان یا آیینه ورزان دو ساعتی پیاده‌روی کنید تا بتونید این آبشار زیبا رو ببینید.

اما در کنار دیدن آشار می‌تونید از باغات میوه هم دیدن کنید. درختان گیلاس، زردآل، سیب، گردو و آلبالو بخش بسیاری از این باغ‌ها رو تشکیل میده که میشه به راحتی ازشون استفاده کرد حتی گردشگران می‌تونن بدون واسطه از باغداران میوه بخرن. برای همین بی‌دلیل نیست که اغلب گردشگران فصل تابستان رو برای رفتن به آبسرد دماوند انتخاب می‌کنن.

روستای عین ورزان در ۷۰ کیلومتری تهران قرار داره که بعد از گیلاوند درست روبروی روستای آبسرد میشه دیدش.

سفربازی - پارک تل حاجی فیروزکوه

پارک تل حاجی فیروزکوه

پارک تل حاجی فیروزکوه

یکی از جدیدترین مناطق دیدنی آبسرد پارک جنگلی تل حاجی هست که در دو فاز و به تازگی احداث شده. مساحت این پارک ۱۳.۵ هکتار میشه که در ارتفاع ۱۵ متری ساخته شده تا بتونید از اون بالا تمام شهر رو ببنید. اغلب گردشگران برای دیدن شهر از این ارتفاع شب رو انتخاب می‌کنن تا بتونن زیبایی شهر رو تماشا کنند.

پارک تل حاجی در ضلع شمالی خیابان جهاد قرار گرفته که علاوه بر اون می‌تونین پارک ولیعصر و پارک گاز رو در این منطقه بینید.

از امکانات این پارک میشه به نمازخانه، کتاب‌خانه، آلاچین و سرویس های بهداشتی اشاره کرد. بنابراین اقامت طولانی برای افرادی که کودک و سالمند همراه خودشون دارن سخت نیست. وجود انواع گل‌های زیبا تو این پارک اغلب دوستداران طبیعت رو به سمت خودش می‌کشونه. اگر شما هم عاشق طبیعت هستید حتما به این باغ زیبا سر بزنید.

سفربازی - بقعه میر مطهر

بقعه میر مطهر

بقعه میر مطهر

در کنار قبرستان عمومی شهر بنایی به نام بقعه میر مطهر قرار داره که قدمتش به دوران صفویه می‌رسه. این بقعه که نمایی چلیپاییی داره دارای آجرکاری و بنایی زیبایی هست که اگر کمی سرتون رو به سمت طاق بالا بگیرید می‌تونید با دیدنشون لذت ببرید. این بنا به قدری زیباست که اخیرا به عنوان نماد آبسرد معرفی شد. به این خاطر با ایجاد نورپردازی‌ها زیباییش دو چندان شده.

خانه تاریخی محمد باقر علوی

در گذشته کمتر کسی بوده که در چنین خانه‌های اعیانی‌ای زندگی کنه. این بنا که در دو طبقه ساخته شده از آجر و نمای شیروانی چوبی بهره برده. میشه گفت که این خانه از دوره پهلوی به جا مونده که همونطور که گفتیم حکم خانه اعیانی رو داره. خانه علوی در واقع در روستای مرانک قرار داره که البته تنها خانه اعیانی این منطقه نیست . میشه خانه و عمارت‌های تارخی دیگه‌ای هم در این منطقه دید که خانه میزرا علی نقی مرعشی، خانه میرزا یعقوب علوی، خانه سید مصطفی علوی، خانه خانم اشرف الدین مرعشی و خانم علوی، خانه میرزا محمد علی اسدی و میرزا حسن گتمیری نمونه‌های دیگه‌ای مثل اون هستن.

سفربازی - امامزاده عبدالله آیینه ورزان

امامزاده عبدالله آیینه ورزان

امامزاده عبدالله آیینه ورزان

این امامزاده مربوط به دوره تاریخی ایلخانی میشه. نمای این برج ۸ ضلعی هست که در بالای اون یک گنبد مخروطی هم دیده میشه. مثل امام‌زاده های دیگه داخل این امامزاده هم می‌تونید کاشی‌های تزئینی رو ببینید. ضریح این امامزاده از چوب منبت‌کاری درست شده. در کنار این آثار تاریخی کتیبه‌های خطی که از دوره صفویه به جا مونده هم دیده میشه.

داخل شهر آبسرد به  دلیل قرار داشتن در فلات بیشتر باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی دیده میشن و اکثر آبشارها در اطراف قرار دارن.

سفربازی - امام‌زاده قاسم

امام‌زاده قاسم دماوند

امام‌زاده قاسم

نمای این امامزاده به شکل گنبدی دو پوش ساخته شده که جز گنبدهای رک هم شناخته میشه.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۴ رای