پیش‌تر در مورد شهر مشهد گفته بودیم که این شهر پس از نابودی ابرشهر دیگری کم کم جایگزین اون شد و به صورت قطره‌ای توسط سه شاه توانا گسترش یافت؛ اما مشهد تنها شهری نیست که بر روی خرابه‌های شهر دیگری ساخته شده و بسیاری از شهرهای ایران عزیز ما پس از نابودی یک شهر مهم‌تر به عنوان جایگزینی برای اون شهر ساخته شدن و این فرایندی طولانی بوده.

شهر سنندج هم یکی از این شهرهاست. شهر سنندج پس از نابودی دژ حسن‌آباد در دوران شاه صفی که ششمین شاه دودمان صفویه بوده، توسط یکی از بستگان شاه کم کم، ابتدا به عنوان دژ و سپس به عنوان یک شهر ساخته شد. با این همه شهر سنندج رشد زیادی در دوران قاجار دید. 

سنندج هم مثل جاهای دیگه ایران هرچند نسبتا نوبنیاد، اما مکان‌های تاریخی زیادی داره. یکی از معروف‌ترین مکان‌های تاریخی و جاهای دیدنی سنندج حمام وکیل الملکه. وکیل الملک لقبی پرکاربرد در بین سلسله‌های مختلف بوده و در اینجا هم به امان الله وکیل الملک و سپس حاج محمد رشید بیگ وکیل اشاره می‌کنه.

رزرو اقامتگاه در سنندج

سفربازی - حمام وکیل الملک

حمام وکیل الملک

معرفی حمام وکیل الملک

حمام وکیل الملک یکی از دیدنی‌های تاریخی پرشمار شهر سنندج هست. این حمام که به معماری بی‌نظیرش مشهوره، سالانه گردشگران زیادی رو جذب خودش می‌کنه و میهمانان شهر سنندج بدون هیچ گونه تردیدی سری به این اثر تاریخی که قدمت اون به دوران زند برمی‌گرده می‌زنن.

همونطور که گفتیم تاریخ ساخت این حمام به دوران دولت زند برمی‌گرده؛ دولت زندیه رو همه به اسم کریم خان می‌شناسین و نیازی به معرفی اون نیست. به هر حال دولت زند دولتی بود که تونست پس از مرگ نادر بخش بزرگی از ایران رو سر و سامون بده، البته نسبت به خراسان که در دست پسر نادر بود بی‌احترامی نکرد و به خراسان حمله‌ای نشد. خود کریم خان هم از فرماندهان دولت نادر بود و به ارتباطی که با اون داشت می‌نازید.

به هر طریق این حمام در دوران این دولت ساخته شده. ساخت حمام به حاج محمد رشید بیگ وکیل برمی‌گرده، اما سامان دادن این حمام و دیگر عمارت‌ها کار فرد دیگری موسوم به امان الله وکیل الملک بوده. شکل منحصر به فرد حمام و البته به اصطلاح لاکچری بودن اون، اشاره به استفاده بالادستان از این حمام می‌کنه و احتمالا خانواده وکیل میهمانان این حمام بودن.

در اصل این حمام بخشی از عمارت وکیله؛ عمارت وکیل عمارتی بوده که خاندان وکیل در اون سکنی داشتن و اونجا به کار و بار خودشون می‌پرداختن. شکل این عمارت بسیار جالبه و با این همه قابل قیاس با برخی دیگه از عمارت‌های متعلق به دوران قاجاره.

شکل خود حمام هم خیلی جالبه؛ سقف منحنی تزئین شده اون به همون مطلب استفاده بالادستان از این حمام اشاره می‌کنه. داخل حمام پر از تزئینات ریز و درشته که باعث شدن اصلا شبیه حمام نباشه و خیلی فانتزی‌تر از یک حمام به نظر برسه.

رزرو هتل‌های سنندج

سفربازی - حمام وکیل الملک در سنندج

حمام وکیل الملک در سنندج

آدرس دقیق حمام وکیل الملک

در ادامه آدرس حمام وکیل الملک رو براتون گذاشتم که خیلی راحتتر بتونین پیداش کنین.

بعد از بازدید از حمام می‌توانید چرخی در شهر بزنید

شهر سنندج محدود به همین حمام و عمارت وکیل نمیشه؛ این شهر پر از دیدنی‌های تاریخی، طبیعی و جاذبه‌های دیدنیه و شما در سفر خودتون به سنندج باید خیلی از این مکان‌ها رو در نظر بگیرین. حمام وکیل در نزدیکی برخی از این جاهای دیدنی قرار گرفته.

عمارت خسروآباد، موزه سنندج، موزه حیات وحش و قبرستان تپه شیخ محمد باقر برخی از دیدنی‌های نزدیک به حمام وکیل در شهر سنندج هستن که شما می‌تونین وابسته به سلیقه خودتون سری هم به اونا بزنین و یا اینکه سر فرصت همگی رو ببینین.

به طور کلی سنندج شهری نسبتا محرومه و شما می‌تونین با گردش در این شهر و خرید سوغاتی به چرخیدن چرخ اقتصاد این شهر کمک کنین. خیلی کارها هستن که می‌تونین توی شهر سنندج انجام بدین، از تجربه غذاهای جدید گرفته تا تماشای برخی دیدنی‌های تاریخی و طبیعی.

سفربازی - محوطه حمام وکیل الملک

محوطه حمام وکیل الملک

سفر به سنندج

سفر به سنندج از هر دو راه زمینی و هوایی مقدوره؛ این شهر فرودگاه خوبی داره و بسیاری از افرادی که می‌خوان به شهرهای دیگه کردستان سر بزنن، مقصد هوایی خودشون رو سنندج تعیین می‌کنن. این شهر مثل باقی شهرهای استان کردستان ایران در طول بهار بهترین آب و هوا رو داره و بهتره که در این فصل به شهر سنندج سفر کنین.

 

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای