این روزا زندگی کردن تو شهرهای بزرگ در کنار تمام مزایایی که داره، بخش زیادی از سلامتی مردم رو تحت تاثیر قرار داده. شاید بد نباشه برای اینکه این موضوع رو بهتر درک کنید، یه روز کاری خودتون رو تصور کنید. صبح از خواب بیدار می‌شد و توی تاریکی گرگ‌ومیش صبحگاهی از خونه می‌زنید بیرون، بدون اینکه صبحانه‌ای خورده باشید. یه‌هو چشم باز می‌کنید و می‌بینید جلو ایستگاه مترو ایستادید و باید یه‌جوری خودتون رو بین جمعیت جا بدید. حالا دیگه وسط جمعیت هستید و هرکسی داره شما رو به یه سمتی می‌کشه. با زور و فشار زیاد خودتون رو به ایستگاه مورد نظرتون می‌رسونید و سوار قطار می‌شید. کل مسیر آدمایی رو می‌بینید که با حداقل انگیزه و انرژی فقط به زمین خیره شدن و این صحنه خودش سهم زیادی از انرژی شما رو با خودش می‌بره. حالا دیگه به مقصد رسیدید و با عجله‌ی زیاد خودتون رو به محل کار می‌رسونید. اونجا قراره چه اتفاقی بیفته؟ واقعا هیچی، کارهای تکراری در کنار آدمای تکراری که حداقل هشت ساعت طول می‌کشه. عصر و آلودگی و راه برگشت هم اصلا دست‌کمی از تمام چیزی که تا الان گفتم نداره. حالا شما فکر کنید این خستگی که ۵ روز تمام روح و جسممون رو پر می‌کنه نباید یه جایی خالی بشه. آبشارهای فشم گزینه‌ی خوبی هستن برای شما تهرانی‌های عزیز، که بزنید بیرون از شهر و تمام آلودگی و خاکسترهای تیره رو خایل کنید و آبی آب رو جایگزینش کنید.

توی این متن از مجله گردشگری سفربازی می‌خوام براتون از آبشارهای فشم بگم. اینکه این آبشارها کدوما هستن هر کدوم کجای شهر قرار گرفتن و اگه بخواید به اونجا برید باید چه مسیری رو طی کنید. شما هم اگه تجربه‌ی رفتن به این مناطق رو دارید حتما با ما به اشتراک بذارید از حستون برامون بگید.

آبشار لالون

آبشار لالون

آبشار لالون؛ از دیدنی‌های کمتر شناخته شده در البرز جنوبی

یکی از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی اطراف استان تهران آبشار لالون فشمه. این آبشار در دره‌ای به نام لالون واقع شده که این دره دارای زیبایی‌های طبیعی متنوعیه و آبشار زیبای لالون تنها یکی از زیبایی‌های اونه. از دیگر جاذبه‌های دیدنی دره لالون می‌شه از تنگه، باغستان، چشمه آب گازدار و معدنی، قله نام برد. هنگامی که به دیدن یکی از اونا برید، می‌تونید از دیگر جاذبه‌های این دره هم دیدن کنید.

آبشار لالون از دیدنی‌های کمتر شناخته‌شده در البرز جنوبیه و در منطقه زایگانه و اسم دیگ‌اش خلنوئه. منبع تامین آب آبشار خروسان لالون از کوه‌های ورزآبه. همچنین آبی بسیار گوارا و زلال داره که می‌تونید ازش برای آشامیدن استفاده کنید. اگه در فصل تابستان به این منطقه برید، با نوشیدن آب این آبشار تمام وجودتون خنک می‌شه.

برای رسیدن به آبشار که در اعماق دره لالان، از جاهای دیدنی فشم، باید از یک تونل برفی عبور کرد. این تونل برفی به صورتیه که از طرفی به طرف دیگه رودخانه، پلی از برف و طاق شکل قرار گرفته که با سطح رودخانه حدود ۳ متر فاصله داره. هنگامی که در مسیر این تونل قرار دارید، سرمای هوا رو در اون احساس می‌کنید، پس بهتره از لباس‌های مناسب‌تری استفاده کنید تا از سرما اذیت نشید. باتوجه به این که مسیر رسیدن به آبشار کمی دشواره، اما زمانی که چشمتون به منظره زیبای آبشار می‌خوره، تمام خستگی مسیر از تنتون بیرون می‌ره.

آبشار لالون فشم در دامنه‌های جنوبی البرز و ۱۲ کیلومتری از شمال شرق فشم و حدود ۴ کیلومتر بالاتر از زایگانه. اگه از تهران قصد رفتن به این منطقه رو دارید باید از دوراهی لشگرک به سمت جاده فشم برید. پس از فشم، خروجی سمت راست که به زاگون و گرمابدر می‌رسه رو وارد بشید تا شما رو به سمت آبشار زیبای لالون هدایت کنه.

آبشار زیبای لالون دارای ارتفاعی ۲۰ متریه و تنها راه دسترسی بهش از روستای لالان به صورت کوهنوردیه. خوشبختانه مسیرهای پاکوب برای رسیدن به آبشار وجود داره و حدود ۳ ساعت زمان لازم دارید. هنگامی که مسیرهای پاکوب رو پشت سر گذاشتید وارد تونل برفی لالان بشید و حدود ۵۰ دقیقه که پیاده‌روی کردید مسیر پیش‌روی شما شیب بیشتری پیدا می‌کنه و باید در این مسیر کمی بیشتر احتیاط کنید. از این نقطه تا رسیدن به آبشار باز هم ۵۰ دقیقه دیگه مدت زمان لازم دارید تا به آبشار خروشان لالون دسترسی پیدا کنید.

آبشار لالون یکی از زیباترین آبشارهای فشم هست که بهترین مقصد برای فرار از آلودگی تهرانه. حتما به این منطقه سر بزنید. علاوه بر این آبشار دیدن روستا هم خالی از لطف نیست و بهتره که حتما سری هم به روستا بزنید. توی روستا مردم با سبک زندگی خاصی که دارن برق امید رو توی دل‌هاتون می‌ذارن. این مردم هنوز مثل مردم شهرها درگیر روزمرگی نیستن و افسردگی و حال بد مردم مترو رو ندارن. بهتره آخر هفته رو با دیدن این مردم بگذرونید.

آبشار لارمحله

آبشار لارمحله

آبشار لارمحله؛ آبشاری از ارتفاعات و کوه‌های کاسونک

آبشار لارمحله در فشم یکی از زیباترین و بهترین جاذبه های گردشگری در شرق فشم بوده که می توان برای گردش و تفریح یک روزه آن را انتخاب کرد. این آبشار در ۱۳ کیلومتری شرق فشم و نزدیک دو راهی گرمابدر به آبنیک قرار دارد. با سفر به این منطقه متوجه آب و هوای پاکیزه و به دور از آلودگی آن خواهید شد. آبشار لارمحله از ارتفاعات کوه کاسونک سرچشمه گرفته و طبیعت و چشم اندازی فوق العاده را برای این منطقه به وجود آورده است. کوه کاسونک دارای قله بسیار زیبایی بوده که در مقابل دشتی زیبا به نام دشت لار قرار دارد.

اگه در نیمه اول سال که زیبایی این آبشار به اوج خودش می‌رسه به این منطقه سفر کنید، می‌تونید با پیاده‌روی در اطراف آبشار نهایت لذت رو ببرید. همچنین اگه در نیمه دوم سال و فصول پاییز و زمستان از این منطقه بازدید کردید، می‌تونید از ورزش‌های زمستانی مثل پیست اسکی که در نزدیکی‌های فشمه، استفاده کنید. اگه هم اهل عکاسی در طبیعت هستید، می‌تونید در این منطقه عکس‌های بسیار زیبا و کارت پستالی رو ثبت کنید.

همونطور که می‌دونید، شهر فشم بالاتر از شهر لواسانه و در حد فاصل اوشان و میگون در منطقه‌ای کوهپایه‌ایه. اگه از تهران قصد رفتن به آبشار لارمحله رو دارید، ابتدا باید خودتون رو به اتوبان شهید بابایی در شرق تهران برسونید. از اونجا وارد خروجی اتوبان لشگرک بشید. ابتدا مسیر سربالاییه و با ادامه مسیری که شما رو به لواسان می‌رسونه مسیری پر از پیچ‌وخم پیش‌رو دارید.

پیش از اون که به شهر لواسان برسید، میدونی رو می‌بینید که تابلوهای راهنما در اون قرار داره. طبق تابلوهای راهنما مسیر خودتون رو انتخاب کرده و به سمت فشم راهی بشید. برای رسیدن به آبشار لارمحله باید مسیر روستای گرمابدر و آبنیک رو پیش بگیرید. این آبشار در دو راهی این دو روستا قرار داره.

اگه می خواید از این آبشار زیبا دیدن کنید بهتره فصل بهار و تابستان رو برای بازدید از اون انتخاب کنید. به‌خصوص در فصل بهار اطراف آبشار پر از سرسبزی و طراوت بوده که شما می‌تونید در این فصل از اون بهره‌مند بشید. همچنین اگه اهل ورزش‌های زمستونی هستید می‌تونید در فصل زمستان که بارش برف در اون منطقه بیشتر از تهرانه به فشم رفته و از تفریحاتی نظیر اسکی استفاده کنید. اگه می‌خواید برای گردش یک روزه و حتی چند روزه به یکی از مناطق گردشگری و خوش آب‌وهوای اطراف تهران داشته باشید، بازدید از آبشار لارمحله و مناطق اطرافش می‌تونه بهترین گزینه باشه، زیرا امکان دسترسی بهش بسیار راحته و همچنین می‌تونید برای شب موندن در اون منطقه از اقامتگاه‌های در نظر گرفته شده استفاده کنید.

سفربازی - آبشار یخی آبنیک

آبشار یخی آبنیک

آبشار یخی آبنیک مقصد گردشگری محبوبی میان یخ‌نوردان

با رسیدن زمستان، آبشار یخی آبنیک مقصد گردشگری محبوبی میان یخ‌نوردانه. بسیاری از افراد به این منطقه میان تا آبشار رو رو به بالا طی کنن و خودشون و توانایی‌هاشون رو به چالش بکشن. آبشار یخی آبنیک در انتهای دره آبنیک قرار داره و در کنار تنگی واقع شده. با رفتن به روستای آبنیک از هر کدام از محلی‌ها که سراغ آبشار رو بگیرید مسیر رو نشانتون می‌دن.

در مسیر رفت به آبشار، رودخونه‌ای در راهه که آب زلال و خنکی داره ،مسیر بسیار زیبا و هوا خنکه. پس از پشت سر گذاشتن چند تنگه‌ی زیبا، پس از گذروندن بخش‌هایی از راه از درون آب بعد از یک پیج به آبشار می‌رسیم. آبشار در حدود ۸ متر بلندا داره و بسیار پرآبه. تا جایی که زیرش، حوضچه‌ی بزرگی و پر از آب، درست کرده که در فصل تابستان می‌تونه جای خوبی برای آبتنی باشه.

بد نیست اینو بدونید که روستای آبنیک در بستر رودخانه کلارود شکل گرفته و بخشی از آب‌وهوای دل‌انگیز خودش رو مدیون همین روده. دامنه کوه‌های اطراف روستا سرشار از قارچ‌های خوراکی، والک، سیرک و تره کوهیه و چشم‌اندازی بکر و دیدنی دارن. این منطقه از مسیرهای اصلی کو‌هنوردی و گزینه‌ای عالی برای این ورزش و تفریحه. قله‌های آتشکوه، ریزان، جانستون و خرسنگ، معروف‌ترین قله‌های اطراف روستای آبنیک هستن.

روستای آبنیک از ییلاقات اطراف استان تهرانه؛ پس تو بهار و تابستان بهترین زمان سفره. اوج سرسبزی و زیبایی آبنیک از اواسط خرداد ماه تا اوایل مرداد ماهه. اگر به قصد برف‌بازی یا یخ‌نوردی راهی آبنیک می‌شید، باید فصل زمستان رو انتخاب کنید.

اطراف رودخانه آبنیک در روزهای تعطیل و آخر هفته مملو از خانواده‌هاییه که برای گذراندن اوقات فراغت دل به طبیعت زدن. اگه شما هم قصد اطراق در کنار رودخانه رو دارید، بهتره صبح زود خودتون رو به منطقه برسونید و عصر هم زودتر قصد بازگشت کنید تا به ترافیک روزهای تعطیل برنخورید. جاده گردنه لشکرگ تا فشم در ساعت‌های پیش از ظهر روزهای تعطیل اوج ترافیک رو به خودش می‌بینه؛ ترافیک مسیر بازگشت هم از پیش از غروب شروع می‌شه و ممکنه مدت سفر شما رو چندین ساعت افزایش بده.

آبشار شکراب

آبشار شکراب

آبشار شکراب آبشاری که اولش روده

شکرآب از زیباترین آبشارهای ایرانه. این آبشار در شمال ایران و در بخشی از دامنه‌های البرزه. وجود این آبشار بر هوای این منطقه هم تأثیر بسیاری داره. گروه‌های متعددی کوه‌نوردی و گردشگرها برای بازدید از این آبشار تا روستای شکرآب می‌رن. با آب‌شدن برف‌ها حجم آب چند برابر می‌شه و زیبایی خیره‌کننده‌ای داره. این آبشار در ادامه به ‌شکل رود در دل دره مسیرش رو ادامه می‌ده تا به روستا برسه. آب این رود زمین‌ها و باغ‌های اطراف روستا رو سیراب می‌کنه.

نه‌تنها  آبشار شکرآب آهار تماشاییه، بلکه در مسیر رسیدن بهش مناظر شگفت‌انگیزی توجهتون رو به خودش جلب می‌کنه. زمانی که از روستا به‌سمت آبشار می‌رید، می‌تونید از باغ‌های آلبالو و گیلاس دیدن کنید. در ماه فروردین شکوفه‌های گیلاس زیبایی این منطقه رو دوچندان می‌کنن. از اواخر خرداد تا اوایل تیر، شاخ‌وبرگ درخت‌ها زیر بار میوه‌ها کمر خم می‌کنن. در این مسیر طبیعتی زیبا، دره‌های و دامنه‌های سرسبز انتظارتون رو می‌کشه. این منطقه پوشش انبوهی از انواع گیاه‌ها و درخت‌ها داره.

تصویر این آبشار در دل دره‌ای سرسبز، دست کمی از تابلوی نقاشی نداره. مسیر ناهموار کوهستان رو که پشت سر بذارید، به پای آبشار می‌رسید. با هر نسیم، رطوبت دل‌چسبی پوست صورتتون رو نوازش می‌کنه. شاید آبشار شکرآب آهار به این شکل به مهمان‌هاش خوشامد می‌گه. روی یکی از تخته‌سنگ‌ها بشینید و به صدای برخورد آب با صخره‌ها گوش بدید. نوای جادویی طبیعت آرامش‌بخشه.

برای رسیدن به آبشار باید ابتدا خودتون رو به روستای زیبای آهار برسونید و بعد ماجراجویی حدود ۲ ساعته رو شروع کنید. مسیر بین آهار تا آبشار شکراب مسیری نسبتا طولانیه و بسته به توانایی شما، بین ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشه. بنابراین پیشنهاد می‌شه با امکانات و تجهیزات لازم در این مسیر برید. مسیر پستی و بلندی‌های زیادی داره، به همین خاطر کفش مناسب طبیعت گردی از ضروریات سفر به این منطقه‌اس. مسافران بسیاری در این راه، به خاطر نا مناسب بودن کفششون راه بازگشت رو در پیش گرفتن. لباس مناسب طبیعت‌گردی هم از مهم‌ترین مواردیه که باید به همراه داشته باشید. بسیاری از مردم در انتهای مسیر، تن خودشون رو به آب زلال و خنک آبشار شکراب می‌سپارن و با این کار خستگی مسیر رو از تن بیرون می‌کنن. اگه شما هم قصد آب‌تنی و آب‌بازی در این آبشار رو دارید، حتما یک دست لباس اضافه همراه داشته باشید.

آبشار و رودخانه ایگل

آبشار و رودخانه ایگل

آبشار و رودخانه ایگل دختر عموهای فشمی

این آبشار سخاوتمندانه در دامنه کوه‌های توچال جاری می‌شه و به طبیعت این منطقه جانی دوباره می‌بخشه. رودخانه ایگل هم مثل آبشارش خروشانه. به لطف رودخانه ایگل، باغ‌های روستا همیشه سرسبز و پرمحصوله. از کنار آبشار می‌شه چشم‌اندازی کم‌نظیر رو به روستا و گردنه لوپهنه دارآباد رو دید. تا چشم می‌بینه، زیبایی و خرمیه؛ پس از دوربین عکاسی‌تون غافل نشید و با اون گوشه‌ای از این زیبایی رو ثبت کنید.

برای رفتن به روستای ایگل و تماشای آبشار ایگل، جاده لواسانات به‌سمت اوشان فشم رو در پیش بگیرید. در طول مسیر و نرسیده به روستای آهار تابلوی روستای ایگل رو می‌بینید و سپس باید در جاده فرعی حرکت کنید تا به ایگل برسید.

بعد از رسیدن به ایگل ماشینتون رو پارک کنید؛ چرا که برای رفتن به پای آبشار حدود دو ساعت پیاده‌روی در مسیری کم شیب و نسبتا هموار پیش رو دارید. در طول مسیر پیاده‌روی قله پوشیده از برف توچال خودنمایی می‌کنه که بدون شک از تماشای اون و چشم‌انداز اطراف لذت می‌برید.

لازمه بدونید که برای پارک خودرو در روستای ایگل ممکنه با کمبود جا مواجه بشید. راه‌ها و کوچه‌های ایگل تنگ و باریکه و هیچ‌ پارکینگی هم وجود نداره، بنابراین بهتره خودرو رو بیرون از روستا پارک کنید.

در مسیر رسیدن به آبشار باید از طبیعت بکر و دل‌انگیزی بگذرید. دامنه کوه‌ها به‌ویژه در بهار و تابستان پوشش چشمگیری داره. در نزدیک آبشار درختچه‌ها و گیاهان بوته‌ای هستن. در این منطقه بوته‌های زرشک وحشی، تمشک، بادام کوهی، ازگیل وحشی، زالزالک، آلو و سیب وحشی به‌خوبی رشد می‌کنن. دامنه کوه‌ها همیشه پرمحصوله. می‌تونید در مسیر آبشار گیاه‌های دارویی زیادی مثل گل‌گاوزبان، کنگر، والک، تره کوهی، آویشن، ریواس و مرزه کوهی پیدا کنید. فروش این گیاه‌ها منبع درآمدی برای روستایی‌هاست. اطراف آبشار و مسیر دسترسی بهش در فرودین و اردیبهشت از گل‌های زرد و شقایق‌های وحشی پوشیده می‌شه. تماشای این قاب نقاشی‌شده رو در این زمان از سال از دست ندید.

دامنه‌های کوه محل مناسبی برای زندگی گونه‌های مختلفی از جانورها و پستاندارهاست. اطراف این آبشار پستاندارهایی مثل قوچ، میش، گرگ، روباه، شغال، کفتار و خرگوش زندگی می‌کنن؛ البته به‌خاطر وجود گردشگرها و شکارهای غیرمجاز تعدادشون بسیار کمتر از سال‌های پیشه. در این مسیر ممکنه پرنده‌هایی مثل بوف کور، کبک دری، عقاب و شاهین رو ببینید.

آبشار دربندسر

آبشار دربندسر

آبشار دربندسر؛ جایی برای گلپر و گل‌های رنگارنگ و خوشبو

آبشار دربندسر شمشک از سرشاخه مهم دره‌ای معروف به نام تل تنگه در بخش شمال شرق و دره دیگه‌ای به نام کهوگریه در بخش جنوب غربی سرچشمه می‌گیره و در نهایت در بخش جنوب شرقی به دره دربندسر می‌رسه. آب این آبشار بسیار زلال و شفاف بوده و همچنین محیط و طبیعتی که در اطرافش وجود داره سرسبز و خوش آب‌وهواست.

اگه در فصل بهار به منطقه‌ای که آبشار دربندسر در اون قرار داره سری بزنید با گلپر و گل‌های رنگارنگ و خوشبو در این منطقه روبه‌رو که در تمام مسیر رسیدن به آبشار رشد کردن. اگه این مسیر رو ادامه بدید به دره معروف تل تنگه می‌رسید که یکی از مسیرهای صعود به قله کلون بستکه. این قله با ارتفاع ۴۲۰۰ متر یکی از مرتفع‌ترین قلل البرز مرکزی رو تشکیل می‌ده.

آبشار دربندسر یکی از جاذبه‌های گردشگری اطراف تهرانه که مردم اهالی تهران می‌تونن برای بازدید ازش، یک آخر هفته رو مشخص کنن و به این منطقه زیبا و خوش آب‌وهوا برن و یک گردش خاطره‌انگیز و خوب رو برای خودشون و همراهاشون رقم بزنن.

در جاده شمشک به دیزین آبشاری به نام آبشار دربندسر قرار داره. اگه از استان تهران قصد سفر به این منطقه رو دارید، برای دسترسی به این آبشار باید خودتون رو به جاده لشگرک تهران برسونید. از جاده لشگرک حدود ۵۰ کیلومتر به سمت شمشک پیش برید و مسیر خودتون رو به سمت دیزین ادامه بدید. در سمت راست جاده و حدود ۳ کیلومتر جلوتر از جاده شمشک، همچنین  یک پیچ ۱۸۰ درجه‌ای قرار داره و آبشار دربندسر در اونه. برای اینکه به آبشار دربندسر دسترسی پیدا کنید، باید از کنار جاده و به صورت پیاده برید.

از اونجایی که منطقه دربندسر در کوهپایه‌های البرز جنوبیه، زمستان در اونجا نسبت به استان تهران سرد‌تره. برای اینکه بتونید از آب‌وهوای خوب این منطقه بهره‌مند بشید بهتره در نیمه اول سال به این منطقه سفر کنید. گفتنیه که آبشار دربندسر در فصل پاییز چهره بسیار زیبایی به منطقه می‌بخشه و یکی از دیدنی‌های دربندسره که گردشگران می‌تونن تا اواخر ماه آبان و پیش از شروع بارش برف به این منطقه سفر کنن و از زیبایی‌ها لذت ببرن.

در نهایت اینکه

آبشارهای فشم از اون دسته دیدنی‌های اطراف تهران هستن که هر تهرانی حتما باید حداقل یکبار اونارو ببینه و لذت ببره از دیدنشون.البته اینو همیشه یادتون باشه که محیط روستا باید همیشه بکر بمونه پس در حفظ اون کوشا باشید.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای