سلام به دوستای عزیز خوش سفر.

یکی از جاذبه های سفر به شهرهای مختلف، تجربه خوردن غذاهای محلی این منطقه است.

رشت از اون جاهاییه که غذاهای محلیش رو به راحتی نمیشه از دست داد. رشت به عنوان یکی از شهرهای خلاق غذا در یونسکو ثبت شده پس حتما به فکر تست کردن این غذا های خوشمزه باشید مخصوصا اگه تا حالا نخوردین. در ادامه با غذاهای محلی و خوشمزه شهر زیبای رشت بیشتر آشنا میشیم. در سفر خودتون به رشت حتماً چند تا از اونا رو امتحان کنید.

کباب ترش و جوجه ترش

به جرات میشه گفت یکی از غذاهای معروف و سنتی رشت که میشه اون رو در بیشتر رستوران های گیلان دید کباب ترش و جوجه ترش هست. برای تهیه کباب ترش گوشت گوساله، گوسفند یا  مرغ رو در سس خوشمزه و مخصوص می خوابانند. این سس خاص شامل پیاز، سیر، گردوی خرد شده، رب انار و آب انار است. بعد از اینکه گوشت ها در این سس منحصر به فرد مزه دار شد اونارو  به سیخ می کشن و همراه با کته صرف میشه. نوش جان

باقلاقاتوق

این غذای محلی و سبک از پرطرفدارترین غذاهای گیلان به حساب میاد. کمتر کسی هست که از این غذا خوشش نیاد. در واقع در این غذای خوشمزه هیچ گوشتی استفاده نمیشه و سبزیجات که در فرهنگ مردم گیلان نقش بسزایی داره در این غذا به کار برده میشه. برای تهیه باقلا قاتوق از باقلا رشتی پوست کنده، سیر، شوید، ادویه جات متنوع استفاده میشه و در مراحل خاص پخت این غذا، به اون تخم مرغ هم اضافه می کنند. این غذا در کمتر از یک ساعت آماده میشه و بیشتر مواقع مردم گیلان اون رو با برنج کته نوش جون می کنن.

سیر قلیه

از غذاهای سنتی رشت به حساب میاد که در سفره بیشترمردم این شهر دیده میشه.این غذا نوعی خورشت به حساب میاد که با برگ تازه سیر، پیاز، لپه، ادویه، گوشت مرغ و تخم مرغ پخته میشه. از قدیم رسم بر این بوده که گوشت اردک در این غذا استفاده بشه و هنوز هم هستند کسانی که این غذای خوشمزه رو با گوشت اردک درست کنن.

شوید قورمه

این غذا در نگاه اول شبیه قورمه سبزی خودمونه اما اگر دقت کنید غذایی متفاوت به حساب میاد. سبزی به کار رفته در این غذا شوید هست و به جای لیمو عمانی در اون گوجه سبز ریخته میشه تا طعم ترشی پیدا کنه. از دیگر ترکیبات این غذا گوشت اردک یا مرغ، پیاز، لوبیا قرمز، فلفل و نمک است.  این خورشت خوش طعم که در سفره گیلانی ها بسیار دیده میشه با برنج مصرف میشه.

غوره مسما

مشابه این غذا ممکن است در دیگر نقاط ایران هم دیده بشه اما این غذا در بین مردم رشت و گیلانی ها
طرفدار زیادی داره.  در نگاه اول شبیه خورشت‌بادمجان به نظر میاد اما بسیار تفاوت داره.گوشت مرغ سرخ شده، بادمجان سرخ شده به همراه گوجه، درسسی ازرب گوجه قرار می گیرن و برای این که طعمی ترش پیدا کنه بهش غوره اضافه می‌کنن.

فسنجان رشتی

رشتی ها این غذای اصیل ایرانی رو به روش خودشون می پزن که هیچ مشابهی در جای دیگه نداره. در بیشتر مواقع گیلانی‌ها فسنجان را به صورت ترش یا ملس درست می کنن. مغز گردو، رب انار ترش، آب انار، گوشت اردک و ادویه های مختلف ترکیبی عجیب و خوشمزه به این غذا میده. البته نوع دیگه از فسنجان رشتی تهیه میشه که در اون دانه های انار به همراه گوشت ماهی سفید ریخته میشه که بسیار لذیذه

پلا کباب

خوردن این غذا برای ایرانی ها و دیگران تجربه ای لذت بخش خواهد بود. این غذا چیزی شبیه به چلو کباب است اما بسیار لذیذ تر و متفاوت تر. در واقع برنج این غذا به صورت کته طبخ میشه و تکه های گوشت قبل از سرخ شدن در پیاز رنده شده، نمک و فلفل خواباندن میشه .در کنار این غذا می توانید از مزه های اصیل گیلانی مانند باقلا ، گردو،زیتون، اشپل و پیاز بهره مند بشید. مزه پلا کباب به این طعم های متفاوت ختم میشه و دلیل تفاوتشه .در اصل باید این غذای خوشمزه رو با دستان خورد و حسابی کیف کرد.

میرزا قاسمی

این غذا شاید در اکثر شهر های ایران پخته بشه اما نوع رشتی و گیلانی اون چیز دیگست که باید حتما امتحانش کنی.

این غذا رو میشه علاوه بر نان با برنج و دوغ محلی هم نوش جان کرد و لذت برد. مواد این غذا شامل بادمجان کبابی، سیر، روغن، گوجه، رب و تخم مرغه که با هم تبدیل به میرزا قاسمی خوشمزه میشن.

اناربیج

اناربیج یا سنگه خورشت از غذاهای خوشمزه رشته که حتما باید امتحانش کنید.این غذای خاص ترکیبی از رب انار ، گردو ، سبزیجات خوش عطر و دانه های اناره که با قلقلی های گوشتی ترکیبی به یاد موندنی و خوشمزه رو به وجود میاره.خوردن این غذا همراه با برنج دودی تجربه ای فراموش نشدنی براتون خواهد شد.

مرغ ترش گیلانی

این غذا یک خورشت خوش طعم و عطره که به راحتی میشه در رستوران های گیلان پیداش کرد.این غذا ترکیبی از گوشت مرغ، پیاز سرخ شده، برگ سیر، سبزیجات معطر محلی، لپه، آب نارنج، روغن هست و دیدنش اشتهای شما رو حتما باز می کنه.

ترش تره

از غذاهای اصیل رشتی به حساب میاد و در نقاط دیگه گیلان هم طرفداران زیادی داره. یک خورشت آسانه که در اون گوشت وجود نداره. این غذا با سبزیجات معطر، سیر، تخم مرغ، آبغوره، آب نارنج پخته میشه و با برنج کته خورده میشه. چاشنی های خوشمزه گیلانی چون ترب سفید ، سیر، باقلا خام، ماهی شور، زیتون و … در کنار این غذا فراموش نشه.

برای دیدن گیلان زیبا و خوردن غذاهای خوشمزه رشت، باید یک مکان مناسب برای اقامت داشت باشید.

ما در تیم سفر بازی در کنار شماییم تا برای اجاره هتل، اجاره و رزرو ویلا ، اجاره آپارتمان، اقامتگاه بوم گردی و … مشکلی نداشته باشید و همواره بهترین مکان ها در اختیارتون قرار بگیره.

با ورود به سایت سفر بازی گزینه مورد نظر خودتون رو به راحتی انتخاب کنید و از سفر و اقامت دلپذیرتون در هر نقطه ایران عزیز لذت ببرید.

سفر بازی در کنارتونه تا از سفرتون بیشتر لذت ببرید.

با ما در تماس باشید.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای