برای آشنایی با جاذبه های گردشگری مرند با ما همراه باشید. امروز درباره سفر به شهر زیبای مرند استان آذربایجان شرقی صحبت خواهیم کرد.

آبشار پیر بالا

مقاله امروز را با معرفی آبشار محبوب و معروف پیربالا مرند شروع می کنیم. این آبشار در روستای زیبای پلکانی و مجموعه کوه های میشو واقع شده است که دارای مسیر دسترسی آسانی است. با عبور از روستای محبوب آباد به روستای پیربالا، سپس به آبشار آن می توانید دسترسی داشته باشید.

برای دسترسی به مرکز اصلی آبشار باید ۱۸ کیلومتر به صورت پیاده از روستا کنید که مسیرتان در خلاف جهت آب خواهد بود. اگر در روزهای اوایل سال مانند بهار سفر نمایید، حجم عبوری آب بیشتر از فصل های دیگر خواهد بود. در هر فصلی آبشار زیبای خود را داشته که در زمان سفر در فصل زمستان می توانید قتلیل های آب و یخ های بسته شده در دیواری آبشار را تماشا نمایید.

آدرس آبشار شهرستان مرند روستای پیر بالا می باشد.

برای آشنایی با جاذبه های گردشگری مرند با ما همراه باشید. امروز درباره سفر به شهر زیبای مرند استان آذربایجان شرقی صحبت خواهیم کرد.

مقبره همسر حضرت نوح

در ادامه پیشنهاد می کنیم به مسجد مطهر همسر حضرت نوح مراجعه کرده و در کنار زیارت، می‌توانید کتیبه های تاریخی و معماری منحصر به فرد بنا را که در سردر ورودی و در محراب واقع شده مشاهده نمایید. با توجه به قدمت مسجد در دوره‌ های مختلف با بازسازی های مختلفی روبرو شده است و امروزه نیز به این مسلمانان بسیار ارزشمند و مقدس می‌باشد. در ادامه مقالهِ درباره سفر به شهر زیبای مرند استان آذربایجان شرقی، ازکاروانسرا یام دیدن می نماییم.

آدرس مسجد بازار در شهر مرند پاساژ حاج کمال، میدان امام حسین، خیابان طالقانی واقع شده است.

معروف ترین بنا تاریخی مرند

اگر به شهر مرند و یا شهرهای مجاور مانند منطقه توریستی و آزاد جلفا سفر کرده باشید، می توانید در مسیر برگشت و در فاصله ۱۲ کیلومتری مرند به سمت تبریز، کاروانسرای بسیار زیبا که امروزه نیز به همان شکل اولیه ماندگاراست را تماشا نمایید. این کاروانسرا یکی از ۹۹۹ کاروانسرای شاه عباس بوده که به کاروانسرای پیام مرند معروف شده است.

این بنا در روستایی به نام یام (پیام) واقع شده که می توانید در روزهای خاص سال نیز از پیست اسکی این منطقه بازدید نمایید. یکی از بزرگترین کاروانسراهای ایران بود که در مسیر جاده ابریشم ساخته شده است. کاروانسرا دارای چهار ایوان، سردری، گنبد خانه، حیاط مرکزی، هشتی اتاق، برج دایره ای، ایوان های اقامتی ساخته شده است.

آدرس به نام ۱۳ کیلومتری جاده مرند به تبریز روستای زیبا و تاریخی پیام واقع شده است.

معروف ترین بنا تاریخی مرند

آتشکده مانداگارانا

با توجه به قدمت برخی از شهر ها و روستا های ایران، آتشکده هایی که مربوط به دوران های مختلف قبل از اسلام می شد، ساخته شده است. یکی از آتشکده های مهم بخش شمال غربی ایران که در شهر مرند ساخته شده، آتشکده مانداگارانا است. امروزه با توجه به کم توجهی هایی که در محافظت از آن شده، بخش اعظمی از بنا از بین رفته است.

می توانید آثار باقی مانده آتشکده مانند تپه خاکستری که در آتشکده مانداگارانا است را تماشا نمایید. قبرستان باغ رضوان در شمال واقعا شده پیشنهاد می دهیم بازدید نمایید. قدمت بنا طبق برآورد باستان شناسان ۲۲۰۰ سال بوده و این نشان دهنده تاریخ غنی شهر مرند می باشد.

آتشکده مانداگارانا

پیست اسکی یام

مردم منطقه آذربایجان شرقی عاشق هیجان و سفر می باشند. در زمان سردی هوا دل به دریا زده و خود را به بلند ترین نقطه پیست اسکی یام یا پیام می رسانند. این پیست که در ۱۵ کیلومتری مسیر مرند به تبریز ساخته شده در سال ۱۳۴۸ افتتاح گردیده است.

برای بازدید این بنا، از تبریز حدود ۶۰ کیلومتر باید به سمت مرند سفر نمایید. با توجه به تابلو های راهنما مسیر می توانید دسترسی داشته باشید. تپه های پوشیده از برف و مسیر کاملا مسطح پیست ‌تواند برای اسکی بسیار مناسب باشد.

برای اسکی در این منطقه، فصل زمستان و برفی را پیشنهاد می کنیم ولی می توانید همراه خانواده و دوستان خود در دیگر فصل‌ های سال نیز از این منطقه بازدید نمایید. وجود پوشش گیاهی بسیار زیبا و باغات میوه در مسیر، باعث لذت بخش شدن سفر برای شما خواهد بود. در زمان از بازدید می‌ توانید در هتل بسیار لوکس و زیبای پیام که به شکل سنتی ساخته شده اقامت داشته باشید. برای رزرو هتل پیام مرند و دیگر هتل های شهر به سایت سفر بازی مراجعه نمایید.

 

پیست اسکی یام

اقامت در شهر مرند

هتل های جهانگردی مرند و کاروانسرای اقامتی این شهر، می‌ تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. در مقاله جداگانه ای مفصل در مورد این هتل صحبت کرده‌ایم. امروز در مورد درباره سفر به شهر زیبای مرند استان آذربایجان شرقی صحبت کردیم. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌ های تاریخی در قسمت های مختلف ایران با ما همراه باشید.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای