یکی از ساده‌ترین راه‌های ایجاد اشتغال و انتقال فرهنگ و زیبایی اقوام ایرانی حمایت از اقامتگاه‌های بوم‌گردی است و قطعاً با ایجاد این مراکز می‌توان شاهد حضور گردشگران بیشماری در مناطق مختلف کشور بود و همچنین باعث کمک به رونق اقتصادی مناطق روستایی و شهری خواهد شد.
به گزارش سفربازی، به نقل از ایسنا، اقامتگاه‌های بوم‌گردی به خانه‌های قدیمی و بازسازی شده گفته می‌شود و گردشگران علاوه‌بر تجربه اقامت در روستاها و مناطق دیدنی استان فارس، با توجه به کم هزینه بودن این نوع اقامتگاه‌ها نسبت به هتل‌ها رغبت بیشتری برای استفاده از اینگونه اماکن پیدا می‌کنند.
با توجه به اینکه ۵ مهرماه مصادف با روز جهانی گردشگری و جهانگردی است، ایسنا به سراغ سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس رفته است تا اطلاعات بیشتری درباره عملکرد اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس به اطلاع مخاطبان برساند.
روح‌الله روانشاد گفت: در تقویم، ۵ مهرماه روز گردشگری و به عبارتی روز جهانی جهانگردی با شعار سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز است که البته شعار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای این روز «سفر به فردای ایران با گردشگری سبز» انتخاب شده است.
وی به راه‌اندازی ۱۷۸ واحد بوم‌گردی در استان فارس اشاره کرد و گفت: از ۱۷۸ واحد اقامتگاه بوم‌گردی در استان ۳۴ اقامتگاه به شهر شیراز تعلق دارد و ۱۵۳ اقامتگاه در سایر شهرستان‌ها در حال فعالیت هستند. همچنین به طور کلی در استان فارس ۴۰ واحد اقامتگاه سنتی مشغول به فعالیت هستند که دارای ۳۰۰ اتاق و ۷۰۰ تخت هستند.
سرپرست معاونت گردشگری میراث‌فرهنگی فارس با بیان اینکه از ۴۰ واحد اقامتگاه سنتی در استان ۳۹ واحد در شهر شیراز و یک واحد در سایر شهرستان ها قرار دارد، گفت: بیش از یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات برای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اختصاص داده شده است.
وی یادآور شد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای مردمان هر منطقه اشتغال ایجاد می‌کند که اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان فارس برای ۶۷۰ نفر تا ۷۵۰ نفر و اقامتگاه‌های سنتی برای ۲۷۰ تا ۳۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.
به گفته سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس، اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان به دو بخش روستایی و عشایر تقسیم می‌شوند و در اکثر شهرستان‌های استان فارس اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد.
روانشاد تصریح کرد:‌ مالکیت تمام اقامتگاه‌های خصوصی و صفر تا صد اداره این اقامتگاه‌ها با خود صاحبان اقامتگاه است اما صدور پروانه بهره‌برداری، درجه‌بندی، نظارت و نرخ‌گذاری برعهده معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان است.
وی با اشاره به اینکه هر دو اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی دارای انجمن حرفه‌ای گردشگری هستند، اظهار کرد: خوشبختانه چندین سال است که استان فارس از انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی بهره‌مند است.
سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان فارس در ادامه در پاسخ به اینکه اقامتگاه‌ها از چه بیمه‌هایی برخوردار هستند، گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی عمدتاً باید از بیمه‌های مسئولیت، آتش‌سوزی و ساختمان برخوردار باشند چراکه کسب آن برای تأیید پروانه‌ها عموماً اجباری است.
وی با اشاره به ویژگی‌هایی که یک واحد بوم‌گردی باید داشته باشد، افزود: ساختار ساختمانی این مراکز باید شکل و ظاهر را حفظ کرده و نوع خدماتی که در آن ارائه می‌شود با استقرار خانواده روستایی صورت بگیرد و همچنین شرایط پذیرایی‌های لازم را با استفاده از مواد غذایی آن روستا داشته باشد؛ علاوه‌بر این‌ها باید بتواند فرهنگ روستایی را به گردشگر انتقال دهد تا گردشگر بتواند زندگی در روستا را لمس و درک کند.
روانشاد تصریح کرد: این خانه‌ها و اقامتگاه‌ها تعدادی اتاق دارند که قابلیت مهمان‌پذیری داشته و رسم ایرانی‌ها را با ضوابط بومی گردشگری انجام می‌دهند ضمن اینکه رعایت اصول ساختمانی و داشتن ضوابط استحکام بنا در این مراکز مدنظر قرار گرفته می‌شود تا خطری برای گردشگرانی که در آن‌ها اقامت‌ می‌کنند، وجود نداشته باشد.
سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه برترین تبلیغات اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان، کیفیت و میزان خدمات‌رسانی آن‌هاست، گفت: کارکنان اقامتگاه‌ها باید آموزش ببینند. همچنین باید نرخ‌نامه‌های مصوب داشته و استانداردهای خدمات را رعایت کنند و مسافران باید جهت احترام به فرهنگ شهر یا روستا میزبان، آموزش‌های لازم را ببینند.
وی با تاکید بر اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید محصولات صنایع‌دستی، آداب و رسوم و فرهنگ را به مسافران انتقال دهند، گفت: شهرداری‌ها، دهداری‌ها، بخشداری‌ها و راهداری کمک کنند که اقامتگاه‌های بوم‌گردی پیشرفت کنند. همچنین شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند در تبلیغات اقامتگاه‌ها بسیار موثر باشد.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای