روستای یوش شهرستان نور جزو زیباترین روستاهای شمالی ایران محسوب می‌شه. این روستا دارای آب‌وهوای کوهستانی، چشمه‌های پر آب و کوچه‌ باغ‌هایی مملو از درختان گردو، گیلاس، سیب، آلو و زردآلو هست. وقتی توی کوچه و پس کوچه‌های این روستا قدم می‌زنین تمام لذت دنیا رو احساس می‌کنین و از عطر درختان میوه مدهوش می‌شین. چیزی که جذابیت این روستا رو دو چندان می‌کنه، خانه شاعر پرآوازه پدر شعر نو یعنی نیما یوشیج هست. گردشگران و توریست‌های زیادی از ایران و سراسر دنیا سالیانه به این روستا میان تا بتونن خانه تاریخی نیما یوشیج رو ببینن. این خونه زیبا با قدمت بالا و زیباش، جذابیت روستای یوش رو صد چندان کرده. اگر به روستای یوش شهرستان نور سفر کردین حتما به خونه نیما یوشیج سری بزنید و از بنای زیبای اون دیدن کنین. البته بهتره قبل از بازدید از این خونه تاریخی قدری بیشتر درباره‌اش بدونین.

رزرو اقامتگاه در نور

سفربازی - خانه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج

آدرس خانه نیما یوشیج

برای اینکه خیلی راحتتر بتونین خانه نیما یوشیج رو پیدا کنین در ادامه آدرس دقیق رو براتون گذاشتم.

خانه نیما یوشیج و قدمت آن

نیما یوشیج در سال ۱۲۷۶ هجری شمسی به دنیا قدم گذاشته. خانه این شاعر پر آوازه در دوره حکومت قاجار بنا شده. این خانه در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسیده و شماره ثبتی که به این بنا اختصاص دادن ۱۸۰۲ هست. خوشبختانه دوستداران نیما یوشیج هنوز می‌تونن به روستای یوش سفر کنن و از این خانه زیبا دیدن کنن. پس اگر نیما برای شما هم محبوب هست می‌تونین یه سفر به نور برین و خانه شاعر پرآوازه و محبوبتون رو ببینین. 

همونطوری که در بالاتر هم گفته شد، خانه نیما یوشیج در دوران قاجار ساخته شده به خاطر همین هم سبک و سیاق و معماری اون مرتبط با همون دوره هست. این خانه به دستور ناظم الایاله، جد نیما یوشیج در محله لالوی یوش به وسیله مصالح خشت، گل و چوب بنا شد. این خانه‌‌‌ی زیبا و تاریخی دارای سه درب ورودی هست. 

دور تا دور حیاط خانه نیما اتاق‌هایی بود که امروزه به موزه و کتابخانه تبدیل شده. در کتابخانه خانه نیما که امروز می‌تونین از اون دیدن کنین هر نوع کتابی که بخواین رو پیدا می‌کنین. حتی اگر این کتب متعلق به نیما نباشه. 

در سایر اتاق‌های دیگر آثار و دست نوشته‌های قدیمی نیما یوشیج رو می‌بینین. در یکی از اتاق‌های خانه نیما نقاشی جالبی از مناره قزوین دیده میشه که امضای نیما در پایین این اثر قابل دیدن هست. 

از دیگر اجزای موجود در موزه خانه نیما یوشیج می‌توان به عکس‌های وی و همچنین شعرهایی که از طریق شاعران مازندرانی در وصف شهر یوش مازنداران و پدر شعر نو سروده شده، اشاره کرد. 

در وسط حیاط این خانه زیبا و دیدنی سه سنگ قبر به چشم می‌خوره که متعلق به نیما، خواهرش بهجت و سیروس طاهباز هست. سرویس طاهباز از دوستان صمیمی این شاعر پر آوازه بوده که در کنار خودش به خاک سپرده شده. این خانه جزو مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی روستای یوش هست. 

سفربازی - معماری خانه نیما یوشیج

معماری خانه نیما یوشیج

معماری تاریخی خانه نیما یوشیج

خانه زیبای نیما معماری بسیار زیبا و خاصی داشت. از نظر خودش هم همینطور بود. خانه تاریخی نیما دارای پنجره‌های مشبک و شیشه‌های رنگیه که به اون ارسی گفته میشه. این خانه با وجود آجرکاری، گچ‌کاری‌های زیبا، دیوارهای منقش و سقف‌های منبت‌کاری شده، بسیار چشم‌نواز، جذاب و اعیانی هست. 

نیما خودش در بسیاری از متونش اینگونه در مورد خانه‌اش نوشته: “پدربزرگم برای من قصر ساخته نه خانه.” مصالح به کار رفته برای بنای این خانه بیشتر خشت، گل و چوب بوده و همونطور که در بالا هم مطالعه کردین دارای سه ورودی و یک شاه‌نشین هست. 

معماران اصفهانی به دستور جد نیما، ۸ سال برای ساختن این خانه زحمت کشیدن. سرانجام در سال ۱۱۲۸ ساخت این خانه تموم شد. در سال ۱۳۷۳ این خانه پر رمز و راز مورد مرمت قرار گرفت و امروزه به موزه تبدیل شده و گردشگران زیادی رو توی دل خودش جای میده. 

علاوه بر مواردی که در چندین سطر قبل مطالعه کردین، در برخی از اتاق‌های خانه‌ی نیما، وسایل شخصی نیما یوشیج مثل قلم، چراغ، عینک، پیه‌سوز، لباس، کفش و قاب عکس‌هاش رو می‌تونین ببینین. شعر عمارت پدرم اثر نیما در سال ۱۳۲۵ در وصف همین خانه سروده شده.

رزرو هتل در نور

سفربازی - داخل خانه نیما یوشیج

داخل خانه نیما یوشیج

شعر عمارت پدرم اثر نیما در وصف خانه خودش

مانده اسم از عمارت پدرم

طرف یورد شمالی اش، تالار

طرف یورد جنوبی‌اش، سر در‎.‎

طرف بیرون آن، طویله سرا،

جغد را اندر آن قرار اکنون

‌تخته‌ای بر درش به معنی در

در گشاده است و خانه‌اش تاریک

گاه روشن به یک اتاق چراغ

مردی افکنده اندر آن بستر‎.‎

سر خمیده ست ازو به روی کتاب،

زانوان را به دامن آورده،

دست می‌گرددش روی دفتر‎.‎

شب و تاریکی و چراغ آن مرد

بهم افتاده، لیک ساخته‌اند

روی دفتر، عمارتی دیگر‎.‎
دستش این را نوشته بر ورقی:

مانده اسم از عمارت پدرم

تن بی‌جانش چون مرا پیکر.

سفربازی - محوطه خانه نیما یوشیج

محوطه خانه نیما یوشیج

یادداشت پایانی

خانه نیما یوشیج جزو جذابیت‌های روستای یوش شهرستان نوره. هر ساله بسیاری از گردشگران و توریست‌ها برای بازدید از خانه زیبا و جذاب به شهر نور و روستای یوش سفر می‌کنن. اگر شما هم مشتاق به بازدید هستین حتما یه سفر به شمال ایران و نور ترتیب بدین. 

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای