اگر سفر به شهر قم را در برنامه سفر خود دارید، با ما همراه باشید تا نگاهی به مناطق سیاحتی و گردشگری در استان قم داشته باشیم.

برای آشنایی با مناطق گردشگری و تفریحی در استان قم مقاله را تا آخر مطالعه نمایید. شهر قم با توجه به قدمت خود دارای آثار باستانی و گردشگری متعددی است. در هنگام سفر به این شهر علاوه بر زیارت حرم مطهر و جمکران، بازدید از مناطق سیاحتی و گردشگری در استان قم، خالی از لطف نیست.

حرم مطهر حضرت معصومه

در ابتدای مقاله نگاهی به حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام خواهیم داشت. این شهر با داشتن این حرم به عنوان دومین پایتخت مذهبی کشور شناخته می‌شود. علاوه بر حرم مطهر حضرت معصومه، بسیاری از شاعران نامدار و بزرگان کشور نیز در این مکان به خاک سپرده شده‌اند . از معروفترین چهره های مطرح کشور می توانیم‌ به پروین اعتصامی و آیت الله بهجت و سایر علما و شاهان اشاره نماییم.

حرم مطهر حضرت معصومه دارای آینه کاری و معماری بسیار منحصر به فردی بوده که جز آثار می سار میراث فرهنگی شناخته می شود. گردشگران متعددی از داخل کشور و خارج از ایران به این شهر سفر می‌کنند و حرم‌حضرت‌معصومه را بازدید می نمایند. حرم حضرت معصومه دارای بخش های متعددی مانند موزه، سرویس بهداشتی، مهمان سرا، فروشگاه صنایع دستی، اورژانس، درمانگاه، پارکینگ و بخش های متنوع دیگری جهت رفاه حال مسافران است.

در هنگام بازدید است و زیارت مطهر باید حجاب اسلامی را رعایت کرده و از چادر شب یا چادر ساده استفاده نمایید. همچنین حرم دسترسی آسانی داشته و به راحتی از از بخش های مختلف شهر می توانید دسترسی داشته باشید.

همچنین بیشتر بخوانید: بهترین هتل های قم

حرم مطهر حضرت معصومه

بازار تاریخی و سنتی شهر

پس از زیارت می توانید به بازار سنتی و قدیمی قم مراجعه نمایید. این بازار در خیابان عمار یاسر واقع شده و به صورت پیاده می توانید دسترسی داشته باشید. همزمان با ساخته شدن بازار های مختلف در سراسر ایران توسط پادشاهان قاجار، این بازار که از راسته ها و تیمچه های بزرگ تشکیل شده ساخته شده است، ساخته شد. هر یک از شهر های ایران دارای معماری خاص و منحصر به فردی بوده که بازار قم نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در زمان سفر و بازدید از شهر می توانید از این بازار بازدید نمایید. توصیه می کنیم برای نتیجه گیری بهتر در سفر اقدام به رزرو هتل در مرکز شهر نمایید که دسترسی آسانی تا منطقه گردشگری و حرم حضرت معصومه داشته باشید.

بازار تاریخی و سنتی شهر

حوض سلطان

یکی از جاذبه‌های گردشگری رایگان که در زمان سفر به این شهر شهر و گردش در مناطق سیاحتی و گردشگری در استان قم پیشنهاد می کنیم، کاروانسرای حوض سلطان این استان است. بازدید از این کاروانسرا رایگان بوده و برای بازدید باید به روستای چشم شور در خروجی استان قم سفر مراجعه نمایید. این کاروانسرا در دوران صفویه ساخته شده است و در دوره‌ های مختلفی نیز بازسازی شده است که بخشی از این بنا در دوران ناصرالدین شاه نیز افتتاح گردیده است.

این مجموعه دارای قسمت های کامل رفاهی بوده کسانی که از این منطقه گذر می کردند، به استراحت می پردازند. وجود اسطبل برای اسب های تازه نفس گرفته تا تالار ایوان حوضخانه تنها بخشی از کاروانسرا بودذه است. هنگام بازدید می توانید سایر بخش های کاروانسرا رانیز بازدید نمایید. در زیر زمین مجموعه، آب انباری نیز برای ذخیره آب بوده که با توجه به قابل شربآب انبار، تبدیل به یکی از از مزیت‌های کاروانسرا شده بود.

در ادامه مقاله مناطق سیاحتی و گردشگری در استان قم، از مدرسه فیضیه و جمکران بازدید خواهیم داشت.

همچنین بیشتر بخوانید: بررسی و رزرو آنلاین هتل خورشید در قم

مجموعه گنبد سبز

اگر تا به حال از خیابان انقلاب شهر مقدس قم عبور کرده باشید، مجموعه گنبد سبز را مشاهده نموده اید. این مجموعه در مجاورت گلزار شهدای قم ساخته شده و دارای معماری بسیار زیبا و جالب توجهی است. این مجموعه دارای ۳ گنبد بوده که در هر یک بنا های آن قبری نهفته است. محلی ها نام مجموعه را، مجموعه دروازه کاشان نیز می گویند که در سفر با این نام نیز شناخته شده است.

مجموعه گنبد سبز

مدرسه فیضیه قم

یکی از مناطق مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد، بازدید از بخشی از از مدرسه تاریخی فیضیه قم است. این اثر در سازمان میراث فرهنگی به عنوان آثار ملی ثبت شده و محل تدریس و آموزش بسیاری از علمای بزرگ اسلام بوده و همچنان نیز فعالیت دارد. در دوران مختلف حملات مختلفی و متعددی به این ساختمان شده است که از بارزترین آن حملات، می توانیم به قیام ۱۵ خرداد اشاره کنیم که باعث قیام و بیداری اسلامی در ایران شد.

مسجد جمکران

اگر با نیت زیارت و نیایش به شهر قم سفر کرده‌اید، مسجد جمکران را از دست ندهید. این مسجد در در روستایی به همین نام در ۶ کیلومتری قم واقع شده و اکثر مسافران این شهر از جمکران بازدید می نمایند. هر هفته سه شنبه ها مراسم های خاصی در این مسجد برگزار شده و مورد توجه مسافران است. ساختمان های تزیین شده با آب طلا، آینه کاری های بسیار زیبا و کتیبه های با خطوط مختلف باعث زیبای این منطقه شده است.

مسجد جمکران

پس از مطالعه مقاله مناطق سیاحتی و گردشگری در استان قم، برای رزرو هتل و مقایسه بین هتل ها به سایت سفر بازی مراجعه کنید. در سایت علاوه بر نظرات مردم می توانید با کارشناسان سایت در مورد هتل های مختلف صحبت نمایید. سایت سفر بازی مقدم شما را در استان قم گرامی می دارد.

برای اطلاعات بیشتر، دیگر مقالات ما را دنبال کنید.

با تشکر

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای