برای مسافرت به شهر منتخب خودتون، بهتره مناطق گردشگری و مهم شهر رو بشناسید و بعد به اونجا سفر کنید. با ما همراه باشید تا میدان عالی‌ قاپو اردبیل و جاذبه‌‌‌‌های تأثیرگذارش رو بررسی کنیم.

اهمیت و تاریخچه میدان عالی‌ قاپو چیست؟

رسم و رسوم مردم آذری اردبیل در ایام محرم چگونه است؟

شهر اردبیل

شهر اردبیل یکی از شهر‌‌‌‌های کوهستانی و سرد شمال غربی ایران هست که قسمتی از این استان رو رود ارس و مرز آذربایجان فراگرفته. افراد مشهوری مثل شیخ صفی‌الدین اردبیلی در این شهر به خاک سپرده‌شده که در ادامه بررسی می‌کنیم. شهر اردبیل در فاصله ۲۲۰ کیلومتری تبریز و ۶۰۰ کیلومتری تهران واقع‌شده.

این شهر غذا‌‌‌‌های محلی و آداب و رسوم خاص خودش رو داره. شاعران وعارفان متعددی در وصف شهر اردبیل شعر گفتن. شهر اردبیل در دوران مختلف مورد توجه بسیاری از پادشاهان و حکومت‌ها بوده و نقطه شکوفایی این دوران، حکومت دوران صفویه هست.

تاریخچه مسجد تاریخی عالی‌قاپو

مسجد عالی‌قاپو ارزش زیادی برای مردم محلی شهر اردبیل داره و بیانگر تاریخ و اصالت شهر است. مسجد عالی‌قاپو در دوران حکومت صفویه ساخته‌شده و قدمت اون به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسه. این مکان در دوران متعدد، جایگاه مختلف برای مردم شهر داشته که در حال هم مراسم‌‌‌‌های فرهنگی و مذهبی در این میدان برگزار میشه.

بنای جدید و بازسازی شده عالی‌قاپو در سال ۱۳۹۰ به بهره‌ برداری رسیده.

مسیر دسترسی به مسجد و میدان عالی قاپو

میدان عالی‌ قاپو در مرکز شهر اردبیل ساخته شده. این میدان در حد فاصله خیابان شیخ صفی و خیابان طالقانی واقع‌شده. برای دسترسی به میدان می‌تونید از اتوبوس شهری و یا تاکسی استفاده کنید.

با توجه به این که میدان در مرکز شهره، دسترسی آسونی به مناطق گردشگری و تاریخی شهر دارید. به‌طور مثال می‌تونیم به مقبره شیخ صفی و رود مرکزی شهر اشاره کنیم. سعی کنید رزرو هتل اردبیل را به صورت آنلاین انجام بدید تا از مزایای رزرو آنلاین هتل سایت سفربازی و هتل مقصد استفاده کنید.

سفربازی - میدان عالی‌قاپو اردبیل و جاذبه‌های تأثیرگذار برای مخاطبان

گنبدهای میدان عالی‌ قاپو شهر اردبیل

اِلمان مشهور میدان عالی‌ قاپو در مرکز میدان قرارگرفته و از سه گنبد تشکیل شده است. حالت بیضی میدان یک حالت برجسته داره و هر یک از سه اِلمان میدان بیانگر یک واقعه هستن. در مرکز اِلمان یک حوض وجود داره و سه گنبد هم بیانگر مقبره شیخ صفی، مقبره شاه اسماعیل و حرم خانه هستند.

میدان پس از تخریب منتقل شده و شکل جدید مسجد و میدان ساخته شد. همونطور که گفته شد میدان محل مناسبی برای برگزاری مراسم‌‌‌‌های مذهبی مثل تاسوعا وعاشورا هست.

آرامگاه شاه اسماعیل

اگر قصد بازدید از آرامگاه شاه اسماعیل رو دارید، از مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی دیدن کنید. مقبره شاه اسماعیل معماری منحصر به‌ فردی داره و نقش و نگار‌‌‌های زیبایی در بنای اصلی مقبره دیده میشه.

بخشی از این اشکال با آب‌طلا تزئین شدند. دیوار‌‌‌های مقبره با کاشی‌‌‌‌های آبی لاجوردی ساخته شده و منظره‌ ای بی‌نظیر برای بازدیدکنندگان داره. مجموعه آرامگاه شیخ صفی جزء آثار میراث فرهنگی و یونسکو هست.

همچنین بخوانید : اجاره روزانه آپارتمان

سفربازی - آرامگاه شاه اسماعیل

آرامگاه شاه اسماعیل

خانه مناف زاده

اگر به مناطق تاریخی شهرعلاقه دارید از عمارت و خانه مناف زاده هم دیدن کنید. این بنا در دوران پهلوی ساخته شده و قدمتی بیش از صد سال داره. با توجه به این که این بنا در مرکز شهر ساخته شده دسترسی آسانی از بافت تاریخی شهر خواهید داشت. این بنا در سال ۱۳۸۱ در آثار ملی ایران ثبت شده.

جمعه مسجد اردبیل

یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران که هنوز بخشی از اون به صورت طبیعی پابرجاست، جمعه مسجد اردبیل است. اگه تا به حال به شهر اردبیل سفر کرده باشید، محله اصیل پیرشمس‌الدین رو می‌شناسید. با توجه با اسناد باقی مونده، این بنا در دوران سلجوقیان ساخته شده و آتشکده ای باشکوه داره.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای