بدون شک یکی از محبوب‌ترین و زیباترین شهرهای شمالی ایران، شهر رامسره. موقعیت این شهر و یه جورایی مرکزیت اون در نوار شمالی کشور و همینطور جاذبه‌های طبیعی بی‌شمارش باعث شده تا گردشگران و طبیعت‌دوستان زیادی از سراسر ایران سفر به رامسر و دیدن زیبایی‌هاش رو در برنامه سفر خودشون قرار بدن. ییلاقات رامسر هم در این بین طرفداران زیادی داره که در این مقاله سفربازی به چند ییلاق باصفا و مشهور این شهر می‌پردازیم و اونا رو بهتون معرفی می‌کنیم. همراه ما باشین.

سفربازی - مسافران تابستانی جواهرده

مسافران تابستانی جواهرده

ییلاق جواهرده

اگه از اهالی سفر بپرسی با شنیدن کلمه رامسر یاد چی میفتن؟ احتمالا اکثر اون‌ها بگن جواهرده! اسم این ییلاق زیبا و خوش آب‌وهوا با نام رامسر عجین شده و می‌شه گفت کسی نیست که به این شهر سفر کنه و یه سر تا جواهرده نره!

جواهرده در دهستان سخت‌سر و در ارتفاع ۲۰۰۰ متری رشته کوه البرز قرار گرفته و با آثار طبیعی و تاریخی فراوون، تجربه یک سفر خاطره‌انگیز رو بهتون هدیه می‌ده.

مسیری از داخل شهر رامسر و جاده پر پیچ‌وخمی که شما رو از میون جنگل‌های انبوه بالا می‌بره و جایی بین ابرها می‌رسونه، یکی از جاذبه‌های مهم ییلاق جواهرده محسوب می‌شه. علاوه بر این دریاچه قو، پارک جنگلی صفارود، آبشارها و چشمه‌های مختلف، گورهای تاریخی گبری از دوران هخامنشیان و مقبره شاه یحیی در روستای جواهرده برای دیدن و لذت بردن قرار دارن.

خرید صنایع دستی از بازارهای محلی، دیدن آداب و رسوم خاص اهالی جواهرده و امتحان کردن غذاهای محلی توی رستوران‌های روستا از دیگر تفریحاتی هستن که می‌تونین در سفر به جواهرده اونا رو تجربه کنین.

سفربازی - روستا جنت رودبار

روستا جنت رودبار

ییلاق جنت رودبار

جنت رودبار یکی دیگه از ییلاقات رامسره که شاید به اندازه جواهرده معروف نباشه اما مناظر چشمگیر و خیره‌کننده‌ای داره که دل هر اهل طبیعتی رو می‌بره!

برای رسیدن به روستای جنت رودبار باید در مسیر جاده رامسر به تنکابن حرکت کنین و در مسیری فرعی به سمت روستا بپیچین. جاده‌ای پر پیچ‌وخم در دل جنگل‌های دالخانی شما رو به جنت رودبار می‌رسونه.

جالبه بدونین روستای جنت رودبار یکی از مراکز اصلی کشت گیاه دارویی گل‌گاوزبون در کشوره و هر سال در فصل بهار جشنواره گل‌گاوزبون در این روستا همراه با موسیقی و رقص محلی برگزار می‌شه.

ییلاق جنت رودبار در وسط دو کوه بلند و در کنار رودخونه‌ای خروشان قرار گرفته و با داشتن آبشارهای زیادی مثل آبشار حسینیه، سیاسرت، ریش بزار، هیسیان، خشکا، چاردر و ازارک سفری به‌یادموندنی رو برای دوستداران طبیعت رقم می‌زنه.

سفربازی - ییلاق لپاسر

ییلاق لپاسر

ییلاق لپاسر

در دامنه قله زیبای سماموس (بلندترین قله رامسر)، ییلاقی خوش آب‌وهوا با مناظر بکر و تماشایی قرار داره که به لپاسر معروفه. این ییلاق با ۳ هزار متر ارتفاع، مرتفع‌ترین ییلاق رامسر محسوب می‌شه و دسترسی به اون خیلی راحت نیست اما قطعا بکر بودن و زیبایی مناظر در ییلاق لپاسر هر کوهنورد و طبیعت‌دوستی رو به وجد میاره.

برای رفتن به این ییلاق باید خودتون رو به نمکدره برسونین و از اونجا با پای پیاده یا سوار بر اسب به ییلاق لپاسر برید. ضمنا از جواهرده و جنت جویبار هم مسیرهایی برای رسیدن به لپاسر وجود داره.

ییلاق لپاسر بیشتر مقصد کوهنوردانیه که در این منطقه کمپ می‌زنن و قصد رفتن به قله سماموس با ۳هزار و ۶۰۰ متر ارتفاع رو دارن.

مناظر کوهستان، چشمه‌های فراوون با آب گوارا، دشت‌های سرسبز و یخچال‌های طبیعی تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های ییلاق لپاسر محسوب می‌شه.

سفربازی - ییلاق گرسماسر

ییلاق گرسماسر

ییلاق گرسماسر

در ۴۰ کیلومتری شهر رامسر، روستا و ییلاقی زیبا و سرسبز به نام گرسماسر قرار داره که مثل بقیه ییلاقات رامسر در دل کوه‌های البرز آروم گرفته و طبیعت زیبای این منطقه رو به رخ رهگذران و گردشگران می‌کشه.

دشت‌های سرسبز و پرگل مخصوصا در فصل بهار در کنار چشمه‌های جوشان آب معدنی مناظر تماشایی و بی‌بدیلی رو به وجود آوردن که حتما از دیدن اون‌ها غرق لذت خواهید شد.

روستای گرسماسر در ارتفاع ۲هزار متری از سطح دریا و در نزدیکی قله سماموس واقع شده و یکی از مسیرهای صعود به این قله، از گرسماسر می‌گذره. بقایای یک قلعه قدیمی به نام ناک گرزمان هم بر فراز یک بلندی در این روستا دیده می‌شه که تاریخ طولانی این منطقه رو نشون می‌ده.

جالبه بدونین از فراز قله دزفول که در ییلاق گرسماسر قرار داره می‌شه شهرهای رامسر و تنکابن رو تماشا کرد. برای رفتن به این ییلاق باید از جاده رامسر به تنکابن، وارد جاده جنت رودبار شده و این مسیر رو تا آخر برید تا به روستای گرسماسر برسین.

سفربازی - روستایی در دل ابرها
سفربازی - ییلاق_ازره

ییلاق ازره

ییلاق ازره

اگر دل‌تون می‌خواد به ییلاقی خوش آب‌وهوا و سرسبز برید که در عین حال خلوت و پر از آرامش باشه، روستای ازره یا ازراک بهترین انتخاب برای شماست. این ییلاق خودش رو در دل جنگل‌های انبوه پنهان کرده و یکی از زیباترین و آروم‌ترین ییلاقات رامسر محسوب می‌شه.

برای رسیدن به ییلاق ازره، باید به جاده روستای اربه کله برید و بعد از طی مسیری حدودا ۵ کیلومتر، جاده فرعی منتهی به روستای ازره رو پیدا می‌کنین.

در مسیر رسیدن به این ییلاق، نوای خروشان رودخونه‌ای با آب زلال و پرنده‌هایی که بی‌وقفه می‌خونن، شما رو سر ذوق خواهند آورد. ارتفاعات روستای ازراک هم فرصت خوبی برای کوهپیمایی رو به شما می‌دن که در صورت علاقه می‌تونین لذت گردش در طبیعت رو به خودتون هدیه کنین.

سفربازی - ییلاق ایزکی

ییلاق ایزکی

ییلاق ایزکی

در غرب استان مازندران و در فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری از شهر رامسر، ییلاقی زیبا و سرسبز به نام ایزکی قرار داره که در اون مناظری زیبا از جنگل‌های دالیخانی انتظار شما رو می‌کشه.

در ییلاق ایزکی می‌تونین آبشارهای زیبایی مثل ریزبراز و هیسیان رو هم ببینین و از تماشای طبیعت بکر، غرق در خوشی و حس خوب بشین.

جالبه بدونین هوای روستای ایزکی در ۶ ماهه دوم سال به قدری سرد می‌شه که تقریبا هیچ کسی در روستا باقی نمی‌مونه و همه ساکنان اون به نقاط پایین‌تر کوچ می‌کنن.

سفربازی - ییلاقات رامسر

ییلاقات رامسر

بهترین زمان سفر به ییلاقات رامسر

ییلاقات رامسر به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات بالا و دامنه رشته کوه البرز، در بیشتر ماه‌های سال آب‌وهوای سرد و خنکی دارن. بهترین زمان برای سفر به این نقاط، اواخر فصل بهار تا اواخر فصل تابستون هست و البته در این زمان هم باید وضعیت پیش‌بینی هوا رو از قبل بررسی کنین و حتما لباس گرم و تجهیزات کافی همراه داشته باشین.

رزرو انواع اقامتگاه های رامسر

حرف آخر…

سفر به دامان آرامش‌بخش طبیعت، تجربه‌ای ناب برای بسیاری از افراده که تا همیشه در ذهن و دل‌شون موندگار می‌شه. قطعا ما با مسئولیت‌پذیری‌مون در مقابل مادر زمین و طبیعت بی‌نظیرش باید قدردان حس‌های خوبی که بهمون می‌ده، باشیم.

یادمون باشه در سفر به ییلاقات رامسر مثل بقیه اماکن طبیعی، مراقب مظاهر طبیعت باشیم. زباله‌ای برجا نذاریم، سروصدای بی‌جهت به راه نندازیم و در هر مکانی آتیش روشن نکنیم و وقتی محل توقف‌مون رو ترک می‌کنیم از به جا نموندن زباله و خاموش شدن آتیش، مطمئن بشیم.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۲ از ۵
از مجموع ۴ رای