امروزهم میخواهیم یه جای خوب بهتون معرفی کنیم که حتما باید امتحانش کنی. میخوام براتون از مکان‌های دیدنی طالقان بگیم.

اسم طالقان رو حتما زیاد شنیدین. جایی نزدیک تهران و کرج که هم به راحتی میشه به اونجا رفت و هم جایی زیباست.

نقاط زیادی هست که میشه از دیدن اونا در طالقان لذت برد. ولی چند نقطه هست که بیشتر مورد توجه بوده و افراد به اون سر میزنن. براتون از این جاها میگم شاید شما هم راهی این مکان‌های زیبا شدین.

کتیبه گردنه عسلک طالقان

در اطراف طالقان روستای گراب قرار داره که در اون کتیبه‌ای ساخته شده که مربوط به دوران قاجاره. این اثر به سنگ نبشته عسلک معروفه. برای دیدن اون باید ۳ کیلومتر به سمت جنوب غرب گردنه و ارتفاعات یخچال میش چال برید.

ظاهرا شخصی در زمان ناصرالدین شاه قصد ایجاد نهری برای انتقال آب به مناطق کرج رو داشته ولی این کار متوقف شده. مطالب نوشته شده روی کتیبه با اینکه مشخصه ولی مفهوم خاص و گنگی داره.

 

کتیبه گردنه عسلک طالقان

روستا و آبشار زیبا اورازان

در میان دل کوه‌های البرز در فاصله ۱۲ کیلومتری از طالقان روستای اورازان قرار گرفته. در این روستا چشمه‌های خروشان و زیبایی وجود داره که باعث شده آبشارهای زیبایی به وجود بیاد.

این روستا به آبریزان هم مشهوره، منطقه‌ای پر آب و حاصلخیزه که محصولات کشاورزی زیادی در این مکان کشت میشه. از تپه‌های باستانی کشف شده اینجور مشخص شده که قدمت روستا بالغ بر ۴ هزار ساله.

کوه‌های طالقان

از مناطق و زیبایی‌های با ابهت طالقان کوه‌های سربلند و برافراشتشه. قله‌ها و کوه‌های با شکوه مثل شاه البرز که ارتفاعی ۴۲۰۰ متری دارن از این دست هستن. این قله مرز بین الموت و طالقان هست. و مناظر زیبا و حیرت انگیزی رو پیش روی طبیعت گردا قرار میده.

کوه های طالقان

ارژنگ قلعه

در سال‌های بعد از اسلام بنایی ساخته شد که در روستای میناوند قرار گرفته، این بنا به ارژنگ قلعه معروفه. گفته شده که این قلعه تاریخی در سال ۵۴۴ ه ق با دستور امیر کیا محمد بزرگ بنا شده، این قلعه با نام هایدل جنگ و قلادوش هم شناخته میشه .

ارژنگ قلعه از قلعه‌های مهم در زمان اسماعیلیان بوده و برای دفع دشمن و دفاع از منطقه کاربرد داشته. دیدن این بنا که هنوز هم ابهت خودشو از دست نداده حس و حال فوق العاده‌ای میده.

روستای میرطالقان

روستای میرطالقان دارای طبیعتی بکر و بسیار زیباست که ۴۰ کیلومتر با شهر طالقان فاصله داره. نزدیک به ۳۰۰ نفر جمعیتشه و آب خودش جهت کشاورزی رو از شاهرود تامین میکنه.

مناظر و طبیعتی کمتر دست خورده داره و زیبایی‌های اون از ویژگی‌های اصلی این روستاست.

روستای میر طالقان

امامزاده هارون

در شهر طالقان و روستای جوستان یک آرامگاه هست. گفته شده متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هست و به امام زاده هارون معروفه. یک آرامگاه کوچک و بی آلایش در اینجا دیده میشه که حس سادگی و آرامش خاصی به شما میده. در زمان صفویان یک بار هم با سنگ مرمر سفید تعمیر و باز سازی شده و هنوز هم نشانه‌هایی از اون رو میشه دراین بنا دید.

دریاچه و سدطالقان

این سد زیبا که با احداثش مناظر زیبا و جدیدی خلق شده بر روی رودخانه شاهرود ساخته شده. آب این سد هم از این رود و آب جاری شده از کوه‌های مازندران تامین میشه. با احداث این سازه اقلیم دارای ویژگی‌های جدیدی شده.

مکان زیبایی برای تفریح و ماهی گیریه. اگه خوش شانس باشی ماهی‌هایی مثل قزل آلا رنگین کمانی، کپور و زردپر رو میتونی شکار و صید کنی.

دریاچه سد طالقان

سایر مناطق دیدنی طالقان

مکان‌های زیبا و فراوونی در این منطقه از ایران وجود داره که نمیشه به راحتی در یک مقاله به اون پرداخت.

  • از مکان‌های دیگه میشه به منزل آیت الله طالقانی هم اشاره کرد که جالب و خاطره انگیزه.
  • تکیه و روستای جوستان هم از نقاط دیگه‌ای هست که باید دید.
  • مناطق دیگه رو هم میشه اینجوری ازشون نام بردمحوطه ۱ شکار چر، منطقه مرجان، آدرکان تپه، تپه قلعه فالیس، دره میر آش، قلعه سر، حمام تاریخی طالقان، حمام فشندک، حمام روستای میر، حمام نویزک
  • غار‌های زیبایی هم در این منطقه وجود داره که میشه از غارهای پنجعلی، غار بادمستان و غار زالن نام برد
  • قلعه‌های باستانی‌ای هم در این منطقه وجود داره که از مهم تریناش میشه به قلعه منصور طالقان، قلعه سر، قلعه پراچان و قلعه سگران اشاره کرد.

غارهای دیدنی طالقان

حتما بهتون توصیه می‌کنم سری به این بهشت کوچک نزدیک پایتخت بزنید. میتونید در این سفر‌ها هر بار منطقه‌ای جدید ببینید و زیبایی هاشو کشف کنید.

برای سکونت در طالقان و دسترسی به این نقاط زیبا حتما به مکان مناسب مثل ویلا، سوئیت  اقامتگاه بوم گردی و… نیاز داری. تیم سفربازی در کنارته تا بهترین مکان‌ها رو برای اجاره در طالقان داشته باشی.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای