کویر یکی از بهترین و زیباترین محل‌ها برای مسافرت می‌باشد. حتماً تابه ‌حال از تجربه دل‌چسب افرادی که به کویر سفر کرده‌اند شنیده‌اید. مجموعه سفربازی در این متن قصد دارد تا راهنمای سفر به کویر را به اطلاع شما عزیزان رسانده تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

در راهنمای سفر به کویر با ویژگی‌ها و اطلاعات لازم برای سفر به این منطقه آشنا خواهید شد. درنتیجه با در نظر گرفتن این موارد و توجه به آن ها ، سفر خوبی را تجربه خواهید کرد. پس اگر قصد دارید که به کویر سفر کنید حتما این متن را مطالعه کنید.

نمایی از کویر و آفرود سواری

 بهترین زمان سفر به کویر

می توان گفت اولین مورد و مهم‌ترین آن برای سفر به کویر، دانستن زمان مناسب است. منطقه‌های کویری دارای آب‌وهوای خاصی هستند که عدم توجه به آن ممکن است سفر دل‌چسبی را برای شما به ارمغان نیاورد. آب‌وهوای کویر بدین‌صورت است که در روزها دارای آفتاب داغ و سوزان و شب‌ها بادهای زیاد و سرد می‌باشد. درصورتی‌که فصل تابستان به کویر سفر کنید روزهای بسیار داغ و طاقت‌ فرسا در انتظا شما است، همچنین اگر در فصل‌های سرد زمستانی به این منطقه سفر کنید، سرمای بیش‌ازحد شما را اذیت می‌کند. درنتیجه بهترین فصل برای سفر به کویر پاییز تا اوایل بهار می‌باشد که آب‌وهوا هم در روز هم در شب متعادل است. البته آب‌وهوا به‌طورکلی به زاویه تابش خورشید به آن منطقه از کویر بستگی دارد، اما معمولاً میانگین آب‌وهوای مناطق به این صورت است.

لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر

مسئله بعدی لوازم مورد نیاز جهت سفر به کویر می‌باشد. هر سفری متناسب به موقعیت جغرافیایی و دیگر ویژگی‌ها نیاز به لوازم خاصی دارد. سفر به کویر نیز از این مسئله به دور نیست. لیست لوازم سفر به کویر با لوازم سفر به دیگر مناطق جغرافیایی مانند کوه و دشت متفاوت می‌باشد.

الف) آب و مواد غذایی

مورد اول این است که حتما آب و مواد غذایی کافی، سبک و پر از انرژی را با خود ببرید. شاید فکر کنید که این مواد پیش‌پا افتاده در همه‌جا وجود دارد اما باید بدانید که کویر از مناطق شهری دور بوده و در صورت عدم تهیه این مواد به مشکل برمی‌خورید. به دلیل شنی و خاکی بودن کویر و گرمای آن بیش‌از پیش احساس تشنگی می‌کنید. درنتیجه آبی بیشتر با خود به‌همراه ببرید. بطور کلی هر نفر در سفر به کویر حداقل چهار لیتر آب نیاز دارد.

مواد غذایی که در کویر برمی‌دارید باید سبک باشند. از برداشتن غذاهای چرب و شور خودداری کنید زیرا این مواد تشنگی را بیشتر می‌کنند. میوه‌ها و سبزی‌های پر آب می‌تواند یک میان وعده غذایی بسیار مناسب در کویر برای شما باشند.

ب)لباس و کفش

از دیگر لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر، لباس و پوشش مناسب است. ترجیحاً برای سفر خود چند دست لباس از جنس نخ و با رنگ روشن و گشاد و آستین بلند تهیه کنید. شرایط آب‌وهوایی در کویر بدین‌صورت است که در روز و هنگام راه رفتن تعریق زیادی خواهید داشت و در نتیجه پوشیدن لباس‌های تنگ، پلاستیکی و جذب شما را اذیت می‌کند. همچنین برای شب نیاز است که با خود لباس گرم به‌همراه داشته باشید زیرا با تاریک شدن هوا دمای هوای کویر به‌شدت پایین می‌آید.

برای کویر کفش مناسب بپوشید. پوشیدن صندل یا کفش‌های تابستونی باز ممکن است خطر گزیده شدن توسطخزندگان آن منطقه مانند مار و عقرب به‌همراه داشته باشد. پس کفشی بپوشید که از پایتان در مقابل ورود حشرات و گزش آنها، شن و ماسه و … جلوگیری کنند.

گاهی ممکن است در کویر طوفان‌های ناگهانی شروع شود. پس حتما با خود دستمال‌گردن، عینک و موارد این‌چنینی برای محافظت از دهان، ‌بینی و چشمان خود داشته باشد.

ج) لوازم کمک های اولیه و لوازم بهداشتی

جعبه کمک‌های اولیه و لوازم بهداشتی که جزو لوازم واجب برای سفر به هر منطقه‌ای می‌باشند، باید در سفر به کویر نیز با خود همراه داشته باشید.  لوازم بهداشتی و مراقبتی مانند ضد آفتاب‌ها، اسپری دفع کننده حشرات، دستمال‌کاغذی، دستمال‌های مرطوب، ژل‌های ضدعفونی‌کننده و غیره نیز با خود به همراه داشته باشید.

وسایل غیر ضروری سفر به کویر

درسفر خود به کویر هیچ‌گاه جواهرات ارزشمند، طلا و نقره، لوازم الکترونیکی غیرضروری مانند ساعت هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ، لباس‌های چسبان، شلوار جین، لباس‌هایی که دارای جیب زیاد هستند، کفش‌های بسیار تابستونی و … را با خود به‌همراه نبرید.

راه‌های اسکان در کویر

راه‌های مختلف اقامتی برای اسکان در کویر وجود دارد. یکی از این راه‌ها کمپ زدن می‌باشد. برای این منظور نیاز است که از افراد باتجربه کمک گرفته و لوازم مورد نیاز برای ماندن در کویر را با خود به‌همراه داشته باشید. ترجیحاً برای اولین تجربه‌های خود به محل‌های مشخص‌شده برای کمپینگ بروید و بدون تجربه در کویر اقامت نکنید.

از دیگر راه‌های ماندن در کویر اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌باشد. این اقامتگاه یا هتل‌ها برای مسافران تعبیه شده‌اند و باعث می‌شود که یک سفر با آرامش داشته باشید. برای اطلاع از این اقامتگاه‌ها می‌توانید از سایت مجموعه سفربازی کمک بگیرید.

همچنین بیشتر بخوانید: کویر مرنجاب

جانوران کویر و گرمازدگی

یکی از مواردی که در کویر بسیار باید به آن توجه کرد، جانوران و حشرات آن منطقه می‌باشند . کویر دارای حشرات خطرناکی مانند عقرب و مار، انواع خزندگان و بندپایان می‌باشند و حتی پرندگان و پستاندارانی مانند روباه نیز در آن‌جا وجود دارد. پیش‌از سفر به کویر در مورد حیوانات و حشرات آن اطلاعات کسب کنید و در صورت توان از  اسپری و داروهای دور کننده حیوانات و یا پماد های پس از گزش تهیه کنید و با خود به همراه داشته باشید.

دقت کنید که مارها و عقرب ها درطول روز در زیر شنها یا صخره‌ها حضور دارند. پس در هنگام راه رفتن یا استراحت کردن حتما مراقب باشید.

یکی از مشکلاتی که در کویر پیش می‌آید گرمازدگی می‌باشد که به‌علت حضور در مقابل آفتاب داغ و مستقیم و سوزان است. برای این منظور سعی کنید که تحرک کمتری داشته باشید، از کلاه آفتابی استفاده کنید، لباس‌های خنک و گشاد و نخی آستین بلند بپوشید و در نهایت مصرف مایعات را هرگز فراموش نکنید.

جمع بندی

مجموعه سفربازی در این متن سعی داشته تا اطلاعات مهم در رابطه با راهنمای سفر به کویر را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای