در زمان سفر به شهری، یکی از نکات به یاد ماندنی امتحان غذا‌های شهر مقصد است. در این مقاله قصد داریم با انواع خوراک‌های محلی و فرهنگ غذایی مردم همدان آشنا شویم. اگر قصد سفر به استان همدان را دارید، با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در این مورد داشته باشید.

آبگوشت فلفل همدانی

آبگوشت یکی از غذاهای اصیل ایران بوده که در شهرهای مختلف به روش‌‌های متفاوتی طبخ می‌شود. یکی دیگر از آبگوشت‌های اصیل ایرانی آبگوشت فلفل همدان است که برای دورهمی‌های خانوادگی در روزهای تعطیل پیشنهاد می‌شود. برای پخت این غذا از گوشت گوسفندی، سیب زمینی، گوجه فرنگی، نخود، پیاز، سیر، فلفل، زیره و سایر چاشنی‌ها استفاده می‌شود. این غذا در دو مرحله به صورت تیلیت و خوراکی همراه سنگک تازه می‌توانید نوش جان نمایید.

 

آبگوشت قرمه

یکی دیگر از آبگوشت‌های مهم و اصیل، آبگوشت قورمه معروف سنتی همدانی است. این غذا از ترکیب گوشت، سبزیجات معطر و لوبیا قرمز استفاده می‌شود. پس از پختن تمام مواد، ۲ عدد تخم مرغ را همراه این غذا می‌پزند و سر سفره همراه با ماست پر چرب سرو می‌کنند. برای سفارش این غذا می‌توانید به رستوران‌های سنتی شهر مراجعه نمایید.

کباب سرداشی

در ادامه آشنایی با فرهنگ غذایی مردم همدان، به معرفی کباب سرداشی می‌رسیم. این غذا شبیه به کباب‌ تابه‌‌ای معروف ایرانی بوده که به شکل تنوری پخته می‌شود.تنها تفاوت این غذا این است که همراه روغن پخته نمی شود و با آب سبزیجات و گوجه فرنگی طبخ می‌شود. برای تهیه این غذا از گوشت گوسفندی، پیاز، سیب زمینی، فلفل و گوجه فرنگی استفاده می‌شود.

کوفته همدانی

کوفته یکی از غذاهای محبوب بین ترک زبانان ایران و جهان است. به همین دلیل این غذا در شهر همدان نیز به شکل و طرح مختلفی طبخ می‌شود. در تهیه این غذا از گوشت چرخ کرده گوسفندی، نخود لپه، برنج، تخم مرغ و انواع چاشنی‌های افزودنی استفاده می‌شود.

توجه نمایید این غذا مختص روز سیزدهم فروردین، روز طبیعت است. طبق آیین سنتی این شهر، در این روز باستانی سرو می‌شود. طبق گفته مردمان محلی این غذا سبب برکت و افزایش روزی شده و با خوردن این غذا در روز ۱۳ فروردین، سال پر برکتی را در این سال خواهید داشت.

کله جوش همدانی

این غذا نیز یکی از غذا‌های بین المللی ایران بوده که در شهرهای مختلف ایران به شکل‌های متفاوت طبخ می‌شود. کله جوش از گوشت چرخ کرده، گردو، کشک، آرد، پیاز، نعنا و سایر افزودنی‌ها طبخ می‌شود. توجه داشته باشید در تهیه این غذا از گوشت و سیر استفاده می‌شود که در شهرهای دیگر مانند اصفهان و سیستان و بلوچستان وجود ندارد. برای سفارش این غذا به رستوران‌های سنتی در بافت تاریخی شهر مراجعه نمایید.

در ادامه مقاله آشنایی با فرهنگ غذایی مردم همدان، به آش‌های سنتی شهر خواهیم پرداخت.

آش خشکبار

آش خشکبار یکی از از بهترین و مقوی‌ترین غذا‌های همدان بوده که به عنوان میان وعده یا پیش غذا در این استان سر سفره‌های افراد محلی یافت می‌شود. غذا را که در شهرهای دیگر به نام آش آلوچه یا آش آلو می‌شناسیم. از ترکیب آلوی خشک، آلبالو، زردآلو و غیره استفاده می‌شود. این غذا همراه سبزیجات معطر پخته و در آخر به آن شیره انگور یا شکر اضافه می‌کنند. برای تزیین این غذا می‌توانید از پیاز داغ و نعناع استفاده نمایید.

آش آماج

یکی از غذا‌های محلی که جزء فرهنگ غذای مردم همدان نیز محسوب می‌شود، آش آماج این استان است. این غذا از آش ‌های سنتی شهر بود و در پخت آن از سبزیجات تازه مانند تره و پیازچه و از حبوباتی مانند عدس لوبیا چشم بلبلی استفاده می‌شود. آش آماج قلق‌های آشپزی خاص خود را داشته و برای تجربه بهتره این غذا می‌توانید به رستوران‌های محلی شهر همدان مراجعه نمایید.

خورشت غوره بادمجان

مصرف برنج در ایران متداول بوده و از شمالی‌‌ترین نقطه کشور تا جنوبی‌ترین نقطه جهان برنج مصرف می‌شود. هر شهرستان دارای خورشت‌های منحصر به فرد و لذیذ خود است. از خورشت‌های خوشمزه استان همدان، می‌توانیم به خورشت غوره بادمجان اشاره نماییم.

این غذا پای ثابت مهمانی‌‌های استان همدان است. ترکیب بادمجان و غوره که طعم ترش و منحصر به فردی دارد. وجود غوره باعث جذابیت این غذا شده است. برای تهیه غوره بادمجان از مرغ یا گوشت چرخ کرده، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز و رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود.

اگر قصد اقامت در شهر زیبای همدان را دارید، به مقالات مرتبط با رزرو هتل در همدان و مناطق توریستی شهر را مطالعه کرده تا بیشتر با فرهنگ و بخش‌های شهر آشنا شوید. برای تجربه بهتر پیشنهاد می‌کنیم چمدان خود را بسته و پس از رزرو هتل به سمت شهر تاریخی همدان حرکت نمایید.

برای هرگونه سوال در باره رزرو هتل با همکاران ما در سایت سفربازی همراه باشید.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای