روستاها و ییلاقات نور مازندارن، از جمله جاهایی هستن که حتی نوشتن در موردشون هم لذت‌بخشه چه برسه رفتن و از نزدیک دیدن این فضاهای دوست داشتنی. وقتی شلوغی شهر کلافه‌ام می‌کنه، اون زمانی که از سر کار برگشتم و شالم رو درمیارم و می‌بینم موهام بوی دود گرفته، اون موقع که از سردرد ناشی از آلودگی هوا دیگه نمی‌تونم چشمام رو باز کنم، فقط به این فکر می‌کنم که چرا روستاها رو رها کردیم و فکر کردیم واقعا توی شهرها برامون تخم دوزرده‌ای وجود داره؟ چرا همون زمان کسی نبود گوشمون رو بگیره و بگه، بمون و نرو، شهر جای زندگی نیست. متاسفانه ما بار و بنه رو برداشتیم و راهی شهر شدیم، اونجا که نه همسایه از حال همسایه با خبره نه دوست از روزگار دوست.

توی این متن از مجله گردشگری سفربازی می‌خوام شمارو با روستاها و ییلاقات نور مازندران آشنا کنم. تا شما هم مثل من، بخونید و اگر وقت کردید، برید و ببینید و حسرت بخورید با دیدن زندگی باکیفیت این مردم. اگر شما هم فکر می‌کنید، روزگاری راه اشتباه مهاجرت رو در پیش گرفتید و شاید راهی برای برگشت وجود داشته باشه، تا انتهای این متن با من همراه باشید.

سفربازی - ییلاقات نور مازندران

ییلاقات نور مازندران

کدوم روستاها و ییلاقات نور مازندران رو از نزدیک دیدین؟

من می‌تونم با افتخار بگم که ۵ روستایی که در ادامه بهتون معرفی می‌کنم رو از نزدیک دیدم و بهترین روزهای سفر رو در این روستاهای خوش آب‌وهوا گذروندم. از محصولات و غذاهای محلی خوردم و با هوای پاکش، ریه‌هام رو صفایی دادم. پس اون چیزی که در ادامه می‌خونید حاصل تجربه‌ی فردیه که رفته و با نگاه تیزبین تمام جزئیات رو زیر نظر داشته.

کوزه‌های رنگی و زیبا، سوغات روستای کالج نور

اگر اهل ماجراجویی هستید، روستای کالج انتخاب خیلی خوبیه. چون بر خلاف خیلی از جاهای دیدنی شمال کشور، تنها به جنگل و دریا ختم نمیشه. به نظر می‌رسه جنگ‌های زیادی رو پشت سر گذاشته و شاهد خون و خونریزی‌های بسیاری بوده. شما اگر یه گروه جوون باشید و بخواید نصف شب یه کار هیجان‌انگیز انجام بدید، به نظرتون چی بهتر از سر زدن به یه قبرستان قدیمی که روی تمام سنگ‌هاش با خط کوفی نوشته شده، می‌تونه رعب‌آور و البته سرگرم کننده باشه؟ به نظر من که نظیر نداره. اینکه اجازه بدیم آفتاب کاملا غروب کنه و حالا آدرس این قبرستان رو از اهالی روستا بگیریم.

جاهای دیدنی روستای کالج فقط به یه برستان قدیمی ختم نمیشه. امامزاده‌های این روستا، بسیار انرژی مثبت بالایی دارن و وقتی بهشون نزدیک میشید، کاملا اون انرژی مثبت رو حس می‌کنید. کافیه که کمی از ترس‌ها، حسدها و انرژی‌های منفی خودمون کم کنیم تا جایی برای جایگزین کردن این حس مثبت وجود داشته باشه.

متاسفانه، این روستا قبلا خیلی پرشورتر بود، اما الان به یه مکان ییلاقی تبدیل شده که مردم برای فرار از گرما، بهش سر می‌زنن. هر چند که اصلا از لطف اون کم نشده و هنوز هم هستند مردم دست‌ودل‌بازی که با محصولات محلی پذیرای حضور گرم شما هستن. محصولات محلی از لبنیات تا عسل و غذاها، آماده است تا دلی از عزا دربیارید. یادتون باشه که نون محلی رو به هیچ عنوان فراموش نکنید. چون قرار نیست کره و سرشیر و عسل کوهی رو با یه نون لواش مغازه‌ای نوش‌جان کنید. اجازه بدید تا بساط کیف، کوک کوک باشه.

برای رسیدن به این روستا هم بدونید که، روستای کالج در ۳۵ کیلومتری شهر رویان و ۴۰ کیلومتری شهر نور قرار داره و برای رسیدن به این روستا، باید جاده‌ی جنگلی و کوهستانی نور به بلده که به جاده (آبشار) آب پری مشهوره رو در پیش بگیرید و بعد از گذر از آبشار آب پری و همچنین آبشار حرام او، به مقصد برسید.

فراموش نکنید که برای سفر به روستاها و ییلاقات نور مازندران، باید حتما از قبل محل اقامتتون رو رزرو کنید.

سفربازی - روستای لاویج

روستای لاویج

تابستون و بهار خنک و دلپذیر در روستای لاویج شهرستان نور

کارتون هایدی و اون روستای زیبا بین کوه‌های سوئیس رو یادتونه؟ چقدر من دوست داشتم اون زمان جای هایدی بودم و مستقیم از گاو، شیر می‌گرفتم روی آتیش گرم می‌کردم بعد هم با اون نون‌های معروف، نوش‌جان می‌کردم. چقدر اون زمان دوست داشتم روی یه سبزی بی‌انتها غلت بزنم و از بالای تپه خودم رو به پایین تپه برسونم، اونم در حالی که، صدای زنگوله‌ی بزغاله‌ها تمام دره رو پر کرده بود. متاسفانه من توی اون سن شانس رفتن به روستای هایدی رو نداشتم اما در بزرگسای تونستم به روستای لاویج سفر کنم.

روستایی که بین دره‌ها بنا شده و تا چشم کار می‌کنه سبزی و زیبایی دیده میشه. خونه‌ها با رنگ‌های شیروونی مختلف، بین رنگ سبز چنان خودنمایی می‌کنن که دلت می‌خواد داد بزنی و فقط از خدا به خاطر دیدن این همه شگفتی، تشکر کنی.

من بهتون میگم حتی اگر شده یکبار به این روستا سفر کنید چون هیچ‌جای دیگه نمی‌تونید وسط دل جنگا، پاهاتون رو توی آب چشمه‌های آب گرم بکنید و گرم بشید. من میگم به این روستا سفر کنید چون هیچ جای دیگه براتون پیش نمیاد، در حالی که پاهاتون رو توی آب گرم کردید، یه لیوان شیر محلی گرم دستتون بگیرید در حالی که عسل محلی داره آروم آروم توش حل میشه.

قطعا تا الان دیگه تصمیمتون رو برای سفر به این روستا گرفتید پس بدونید که، این روستای زیبا که از توابع نور هست در دهستان میان‌بند قرار گرفته. دارای دو محله‌ی بالامحله و پایین‌محل است و فاصله ۴۰ کیلومتری تا مرکز نور داره. در اینجا از گرمای طاقت‌فرسا و شرجی خبری نیست و خیلی از اهالی اطراف، مثل نور و رویان در فصل گرما به ویلاهای خود در اینجا میان یا اقدام به اجاره‌ی ویلا در این منطقه می‌کنن.

اینم معرفی یکی از زیباترین روستاها و ییلاقات نور مازندران، حالا بریم برای روستای بعدی.

سفربازی - روستای گزناسر

روستای گزناسر

روستای گزناسر چمستان، روستایی غرق در مه و رویایی

قرار نیست همیشه زیبایی‌ها بدون هیچ زحمتی به دست ما برسن. شاید لازم باشه برای دیدن شگفتی‌های یه روستای حیرت‌انگیز، زمستان هم یه مسیر صعب‌العبور رو به جون بخریم و تمام برف‌ها رو طی کنیم و سرمای سوزانی رو تحمل کنیم. درسته که همه معتقدن این روستا در تابستون و بهار خیلی قشنگه، ولی من معتقدم زمستون این روستا، یه چیز دیگه است. اونم وقتی که یه اقامتگاه بومی کرایه کردی و زیر کرسی که اهل روستا برات تدارک دیدن، نشستی. معمولا توی این خونه‌های بومی یه سماور کوره‌ای کنار اتاق می‌بینی که بهت این فرصت رو داده تا همیشه چای تازه‌دم داشته باشی. حالا دیگه چای رو ریختی و در حالی که زیر کرسی داری گرم میشی، به پشتی قرمز کنار دیوار تکیه دادی و چای رو نوش‌جان می‌کنی. حتی خودم هم با نوشتن این جملات، آرزو کردم که این چند ماه هم زودتر سپری بشن و شب یلدا و کرسی از راه برسن.

البته یه ذره بی‌انصافیه که از زیبایی روستای گزناسر در تابستون حرفی نزنیم. زیبایی این روستا چنان شما رو غرق در خودش می‌کنه که بعید می‌دونم به کمتر از یک هفته اقامت فکر کنید.

سفربازی - گزناسر

گزناسر

برای اینکه یه این روستا برسید لازمه بدونید که، این روستا از روستاهای زیبای مازندران و شهر نور به حساب میاد، که روستایی غرق در مه و رویایه. آب و هوایی سرد و ییلاقی داره که اقامت در اون رو در فصل‌های گرم سال دلچسب می‌کند. نام این روستا از گیاه گزنه یا گزنا گرفته شده که در این منطقه به وفور یافت میشه. اگر قصد دارید به این روستا سفر کنید، اول باید از چمستان و از جاده جور بند حرکت کنید و بعد از روستای واز به این مکان می‌رسید. فراموش نکنید که قبل از سفر حتما محل اقامتتون رو رزرو کنید چون همه مثل شما مشتاق دیدن زیبایی هستند.

سفربازی - روستای تاکر

روستای تاکر

روستای تاکر و رودهای خروشان که هوش از سر می‌بره

روستاهای شمالی که خیلی هم نزدیک به دریا نیستن، با روخونه‌های زیباشون به ما این امکان رو دادن که از هوای دلپذیرشون لذت ببریم و در عین حال، حسابی آب‌تنی کنیم. یکی از این روستاها، روستای تاکر هست که از هر طرفش که بری مسیرت به یه رودخونه‌ی خروشان می‌رسه. وقتی کنار رودخونه قدم می‌زنی، آب با چنان فشاری از کنار صخره‌ها عبور می‌کنه و تمام خنکی قطراتش رو می‌تونی روی پوستت احساس کنی.

تجربه‌ی شخصی نویسنده: اگر اگزمای پوستی دارید، مدتیه دچار خشنی موی سر و پوشت صورت و دست شدید، یا اینکه چشم‌هاتون به خاطر آلودگی شدید هوا دیگه سوی قبل رو نداره حتما به این روستا سفر کنید. رطوبت موجود توی هوا هم پوست رو تمیز می‌کنه هم به اندازه‌ی کافی آبرسانی. پس به جای حروم کردن پولتون توی سالن‌های آرایشی، به جایی برید که علاوه بر جسم روحتون رو هم آبرسانی کنه.

من پیشنهادم اینه که حتما توی فصل تابستون به این روستا برید، چون آب‌تنی کردن توی رودخونه چیزی نیست که به این راحتی بشه از دستش داد. راستی امامزاده یحیی رو هم قطعا هم همگی می‌شناسید یا اگه تا حالا به بارگاهش نرفته باشید، اسمش رو خیلی شنیدید،. این امامزاده هم دقیقا توی روستای تاکر قرار گرفته. پس اگه اهل معنویات باشید، بدونید که انتخاب اول و آخر همینجاست.

حالا که دیگه تصمیم گرفتی بین تمام روستاها و ییلاقات نور مازندران، به تاکر سفر کنی بدون که، این روستای زیبا از توابع بلده هست. این روستا دارای زمین‌های مستعد کشاورزی و باغات میوه از جمله گیلاس آلبالو، زردآلو گردو و سیب و غیره است. این یعنی که قیمت میوه خیلی ارزونه و اصلا لازم نیست نگران هزینه‌های سفرت باشی. بخشی از مردم به کار دامپروری وپرورش ماهی قزل آلا مشغول هستند و گذر رودخونه هراز از کنار این روستا، رونق خاصی به این منطقه بخشیده‌. پس لازم نیست حتی نگران هزینه‌ی خورد و خوراکت باشی.

سفربازی - روستای نج بلده نور

روستای نج بلده نور

دمای منفی ۲۰ درجه‌ی زمستون در روستای نج بلده نور

این روستا هم از اوناییه که هم تابستونای دلچسبی داره هم زمستوناش به یه شکل دیگه‌ای قشنگه. درسته که سختی و مشقت داره، اما وقتی به روستا می‌رسی می‌بینی که ارزش این همه سختی و تحمل سرما رو داشته. فقط بهتره که اگر در زمستون به این روستا سفر می‌کنید، حتما لوازم ایمنی همراه خودتون داشته باشید. با زنجیر چرخ سفر کنید و سعی کنید برای توی مسیر، حسابی لباس گرم همراه با خودتون ببرید.

تابستوناش که به معنای واقعی بهشته. خبری از گرما و رطوبت بیش از حد نیست. هر جای دوستا که دلت خواست می‌تونی بساط تفریح رو به پا کنی و اصلا نگران این نباشی که نکنه سد بشه، نکنه آب بیاد زیر بساطمونو سفرمون رو به هم بزنه نکنه مردم دوست نداشته باشن ما اینجا کمپینگ کنیم. اصلا از این خبرا نیست. به راحتی می‌تونید از خنکی هوا استفاده کنید و لذت ببرید.

حالا که دیگه تصمیم نهایی رو برای سفر گرفتی اول اینکه یادت باشه این روستا هم از توابع بلده هست و مسیر چندان سختی برای رسیدن بهش نداری و یه جمله‌ی تکراری اما مهم که، اقامتگاه‌ات رو قبل رفتن حتما رزرو کن.

سفربازی - ییلاقات نور مازندران

ییلاقات نور مازندران

اقامتگاه های نور

این متن رو با یه پیشنهاد تموم می‌کنم

خیلی از ما زمان سفر دوست داریم که توی شهرهای بزرگتر اقامتگاه بگیریم ولی به روستاها بریم و سر بزنیم. به این دلیل که شهرها شمالی چندان فاصله‌ای با همدیگه ندارن می‌تونید اقامتگاهتون رو توی شهر نور بگیرید و صبح زود به روستاها برید و شب دوباره خودتون رو به نور برسونید. با این کار هم فرصت دیدن همه‌ی روستاها رو دارید هم اینکه اگر مشکلی براتون پیش اومد یا بیمار شدید، میتونید سریعا خودتون رو به بیمارستان و درمانگاه برسونید. البته که یک شب خوابیدن توییه خونه‌ی روستایی خیلی لذت‌بخشه و من توصیه می‌کنم حتی برای یک شب هم که شده، به یکی از این روستاها برو و آرامش واقعی رو تجربه کن و از نزدیک ببین.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای