از قدیم شهرستان نور مورد توجه خیلی از افراد بوده و مکان های تاریخی و اماکن ساخته شده زیادی در این منطقه دیده میشه که به چند موردش اشاره می کنیم. با من همراه باشید.

قلعه پولاد بلده نور

شما میتونید این قلعه تاریخی رو در منطقه بلده که در نور واقع شده ببینید. قلعه پولاد بلده که در دامن کوه های البرز ساخته شده از سه جهت شمال، جنوب و شرق به پرتگاه و دره عمیق مشرفه و نشون دهنده سختی ساخت این قلعست و مهارت و مشقت زیاد در ساخت این بنا رو کاملا عیان می کنه.

در کتاب های تاریخی نام این قلعه به عنوان قلعه نور هم نام برده شده که در شمال بلده قرار داره. قدمت این قلعه رو به ۷۰۰ سال پیش و دوران صفوی نسبت میدن. اون رو متعلق به دوران سلسله باد و سپانان طبرستان هم نسبت میدن. در اثر کم توجهی این قلعه دچار آسیب های زیادی شده ولی هنوز هم با صلابت در بالای کوه جا خوش کرده و قدرتشو به رخ بینندگان می کشه و حرف های زیادی برای گفتن داره.

قلعه پولادبلده نور

کاخ تیمشان شهرستان نور

این کاخ زیبا که با دیدنش محو زیبایی و معماری خاصش می شید در زمان پهلوی و به دستور خواهر شاه ایران ساخته شده. طراحی و ساخت زیبایی داره و از بهترین مواد ساخت و دکوراسیون زیبا بهره می بره. سالن ها و اتاق های متعدد و زیبایی داره که دیدنش خالی از لطف نیست.

کاخ تمیشان در ۵ کیلومتری شهر نور قرار گرفته. از اونجایی که در کنار ساحل خزر قرار گرفته به عنوان پلاژ خانوادگی هم مورد استفاده قرار می گرفته. دارای محوطه سرسبزیه و نگهبانی و محل نگهداری اسب هم برای اون در نظر گرفته شده که میشه اون رو دید.

کاخ تمیشان نور

خانه نیما یوشیج

از مکان های نزدیک و زیبای نور روستای یوش هست که زادگاه شاعر معروف ایرانی نیما یوشیج هم هست. روستایی زیبا و تاریخیه که معماری خاص و جالبش میتونه خیلی ها رو سر گرم دیدنش کنه. در یوش خانه نیما یوشیج برای دیدن علاقمندان در اختیارتون قرار گرفته. این ساختمان زیبا که خانه اجدادی یوشیج هاست رو میتونید ببینید. خانه ای هست که قدمتی ۲۰۰ ساله داره و آرامگاه نیما یوشیج و دیگر نزدیکان اون هم در اینجا دیده میشه.

در این بنا گچبری و ارسی های زیبایی دیده میشه که تورو به سال های دور میبره. خیلی جالبه. حتما به خانه و مزار این شاعر هم سر بزن دوست من.

خانه نیما یوشیج

کلیسای آنتوان مقدس نور

در بین مسیر تردد علمدره به نور شهرکی وجود داره که اسمش هایکاشن هست. این کلیسای زیبا رو می تونید در این شهرک ببینید. این کلیسا که در سال ۱۹۷۴ ساختش به پایان رسیده توسط ارامنه کاتولیک ایران و این منطقه ساخته شده. محلی امن برای عبادت و آرامش این عزیزان در اینجا فراهم شده. پلان بنای این کلیسا به صورت ۸ ضلعیه و دیوار های اون هم با پوشش گچ و سیمان پوشانده شده.

این کلیسا بر روی بلوکی بنا شده که در ارتفاعی ۵ متری قرار داره و برای رسیدن به ورودی اون باید پله ها رو طی کنید. از درون سقف این کلیسا حالتی گنبدی شکل داره و در داخل گنبدی کوچک تر و با حالتی ۸ ضلعی که ارتفاعی ۵ متری داره دیده میشه که بر روی اون هم ۸ عدد نورگیر تعبیه شده. قسمت ناقوس خانه این کلیسا که در نزدیکی درب ورودی قرار گرفته گنبدی داره که دارای ۶ ستونه.

کلیسای آنتوان مقدس نور

فیل سنگی نور

شاید در نگاه اول نشه گفت بنایی تاریخیه ولی به دلیل روایاتی که برای اون گفته شده جنبه مقدس گونه و تاریخی هم به خودش گرفته. پس اشاره ای کوتاه به اون می کنیم تا شما هم بدونید.

گفته شده که در سالیان دور یک فیل بزرگ و سیاه به روستای لاویج حمله می کنه و آزار زیادی رو به اهالی این روستا می رسونه. میگن که در اون زمان امام حسن (ع) در سفر خودشون در این محل حضور داشتن. امام حسن (ع) با عصای خودش این فیل رو تبدیل به سنگ می کنه. مردم اونجا رو مورد محبت خودش قرار میده. برای خیلی ها این مکان به دلیل سابقه ای که براش متصور هستن جذابه و برای دیدنش به این منطقه و روستای لاویج میان.

امامزاده جمشید کیا سلطان

این امامزاده در ۲ کیلومتری شهر نور قرار گرفته که او رو از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می دونن. ساختمان گنبدی و ۸ ضلعی داره که با گلدسته هاش اراسته تر شده. قبرستان عمومی این شهر هم در این مکان قرار گرفته و نزدیک ساحل دریا هم هست. هم میشه به اینجا سر زد و هم در ساحل به کسب آرامش پرداخت. اینم تجربه متفاوتیه …

امامزاده جمشید کیا سلطان

دوستان من اگر قصد دارید با رزرو ویلا در نور و یا اقامت در هتل هاش به راحتی به زیبایی های این منطقه دسترسی داشته باشین سفر بازی میتونه شما رو کمک کنه تا به بهترین نحو از سفرتون لذت ببرید. ما در کنار شماییم تا بهترین مکان رو اجاره کنید و از ویلا ها و اقامتگاه هایی که ما براتون در نظر گرفتیم لذت ببرید.

با سفر بازی سفر مثل یک بازی شیرین و دلچسبه.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای