زیبایی‌های طبیعت توی استان سرسبز و دیدنی مازندران بی‌شمارن. سواحل زیبای دریای خزر، جنگل‌های انبوه و کوه‌های سربه فلک کشیده جلوه‌هایی خاص از سخاوت طبیعت در این استان زیباست. در میون شهرهای استان مازندران، شهر نوشهر هم از طبیعت ویژه‌ای برخورداره که پارک‌های جنگلی نمونه‌ای از اون‌هاست. در این مقاله همراه ما باشین تا سه پارک جنگلی معروف و زیبای شهر نوشهر رو بهتون معرفی کنیم. این پارک‌ها از زیباترین مناطق استان مازندران محسوب می‌شن و هرساله مقصد بسیاری از گردشگران هستن.

سفربازی - پارک جنگلی سی‌‌سنگان

پارک جنگلی سی‌‌سنگان

پارک جنگلی سی‌‌سنگان

پارک جنگلی سیسنگان در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار داره. سیسنگان از شمال به دریای خزر، از غرب به روستای توسکاتک، از جنوب به سلسله کوه‌های البرز و از شرق به روستای صلاح‌الدین‌کلا محدود شده.

این پارک جنگلی در سال ۱۳۴۴ به بهره‌برداری رسید و هدف اصلی از شکل‌گیری اون، حفاظت از گونه‌های خاص شمشاد و گونه‌های جانوری این منطقه بود.‌ استقبال زیاد مردم از پارک جنگلی سیسنگان باعث شد تا در سال‌های بعد، امکانات تفریحی و رفاهی بیشتری به این پارک جنگلی اضافه بشه و اون رو به یکی از بهترین پارک‌های جنگلی و ساحلی شمال ایران تبدیل کنه.

جالبه بدونین پارک جنگلی سیسنگان با ۶۰۰ هکتار مساحت، بزرگترین ذخیره شمشاد در ایران و حتی خاورمیانه رو در دل خودش جا داده. ویژگی خاص این پارک جنگلی اینه که کنار دریا واقع شده و ترکیب جنگل و ساحل و دریا مناظر بی‌نظیری رو در پارک جنگلی سیسنگان به وجود آورده.

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی سیسنگان به عنوان مقصد گردشگری بسیاری از خانواده‌ها، فصل بهار و ابتدای تابستونه تا بتونین طراوت و سرسبزی طبیعت رو در اوج خودش تجربه کنین اما فصل پاییز هم جلوه‌ای خاص از جنگل هزار رنگ رو خواهید دید که بسیار لذت‌بخشه. دیدن پارک جنگلی سیسنگان در فصل زمستون هم لطف خودش رو داره اما باید به امکانات و تجهیزات بیشتری مجهز باشین.

این رو هم بگیم که برای اقامت و کمپ کردن در جنگل سیسنگان مشکلی ندارین، ضمن اینکه سوئیت‌هایی هم برای اجاره کردن وجود داره. خبر خوب اینکه به خاطر حضور نگهبانان و ماموران توی این پارک، امنیت هم برقراره.

سفربازی - پارک جنگلی خانیکان

پارک جنگلی خانیکان

پارک جنگلی خانیکان

در دل جنگل نیرنگ در هشت کیلومتری شهر نوشهر، پارک جنگلی دیدنی و زیبایی وجود داره که به پارک جنگلی خانیکان معروفه و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان مازندران محسوب میشه. به محض ورود به این پارک جنگلی مناظر فوق‌العاده‌ای از طبیعت سرسبز، صدای خروشان رودخانه کرکرود، آواز دلنشین پرنده‌ها و لطافت هوا نظر شما رو به خودش جلب و روح‌تون رو نوازش می‌کنه.

برای رسیدن به پارک جنگلی خانیکان باید از نوشهر به سمت جنوب حرکت کنین. پس از حدود پنج کیلومتر، به روستای نیرنگ خواهید رسید. از روستا ۱۵ کیلومتر دیگر نیز پیش برید تا به پارک جنگلی خانیکان برسین.

بهترین زمان سفر به این منطقه و دیدن و اتراق کردن در پارک جنگلی خانیکان، فصل بهار با شکوفه‌های زیبا و فصل پاییز با برگ‌های هزار رنگ درختان ممرزه. درختان ممرز در جنگل خانیکان پوشش گیاهی اصلی این منطقه محسوب میشن که محلی‌ها این درخت رو با نام شَرَم‌دار، شَرَم و اولس می‌شناسن. درخت انجیلی نیز به وفور در این جنگل دیده میشه.

این رو هم بگیم که می‌تونین در جنگل نیرنگ کمپ کنین البته باید یک جای هموار پیدا کنین و از قبل با نگهبان اونجا هماهنگ کرده باشین.

سفربازی - باغ گیاه‌شناسی و گیاهان کمیاب نوشهر

باغ گیاه‌شناسی و گیاهان کمیاب نوشهر

باغ گیاه‌شناسی و گیاهان کمیاب

باغ گیاه‌شناسی و گیاهان کمیاب نوشهر یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی در ایرانه. این باغ در خیابون شریعتی شهر نوشهر قرار داره و هدف از تاسیس اون، حفاظت از گونه‌های گیاهان کمیاب و در حال انقراض این منطقه هست.

باغ گیاه‌شناسی و گیاهان کمیاب نوشهر بخش‌های مختلفی داره؛ در این باغ می‌تونین از بخش گیاهان پیازی، آربراتوم، گلخانه تولید و گیاهان گرمسیری، گلخانه آموزشی، گیاهان دارویی، میوه‌های بومی، سوزنی برگان، مجموعه خزه‌ها و مجموعه‌های ساده دیدن کنین. در این باغ حدود ۲۳هزار گونه گل‌وگیاه مختلف نگهداری میشن.

باغ گیاه‌شناسی و گیاهان کمیاب نوشهر ۳۵‌هکتار وسعت داره و تنها پایه بلوط چوب پنبه در ایران، قدیمی‌ترین پایه‌های دارتالاب و ژینکو در تمام کشور، ۲۵ گونه خاص کاج، ۳۰ گونه منحصر‌به‌فرد اکالیپتوس در اون نگهداری میشه. آربراتوم، مهم‌ترین کلکسیون این باغ محسوب می‌شه؛ در این کلکسیون می‌تونین گیاهانی رو ببینین که بیش از نیم قرن قدمت دارن.

مشاهده اقامتگاه های نوشهر 

این رو هم بگیم که برای بازدید از باغ گیاه‌شناسی، باید تقویم رویدادهای این باغ رو دنبال کنین. از نظر سرسبزی و زیبایی، اردیبهشت‌ماه بهترین زمان بازدید از باغ محسوب می‌شه؛ اما نباید جشنواره‌های مختلف رو فراموش کنین. به‌عنوان مثال همه‌ساله از ۱۶ تا ۱۹ بهمن‌ماه، جشنواره گل ارکیده در این باغ برگزار می‌شه. همچنین در اواسط اردیبهشت‌ماه تا اوایل خرداد می‌تونین شاهد جشنواره گل رز و گل لاله باشین.

آیا این مطلب مفید بوده؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۴ رای